3.2.2. A kurzus tematikai csomópontjai

iDevice ikon Olvasnivaló
A kurzus a mérés-értékelés szerepével, módszereivel és eszközeivel ismerteti meg a hallgatókat. Egészen a tanulóra, a dolgozói csoportokra, valamint a Pedagógiai Program teljesítéséhez fontos kérdésekre választ adó mérésekre, értékelésekre kívánja felkészíteni a hallgatókat. A gyakorlati munka során a tanárjelöltek jártasságot szerezhetnek a tanulás-tanítás folyamatához kapcsolódó mérések lebonyolításában, feladatok készítésében, a feladatlapok összeállításában és a tanulói teljesítmény értelmezésében.

A kurzust az alábbi tematikai csomópontok köré terveztem, melyeken belül bemutatom azokat a témákat, területeket is, amelyek az adott tematikai egységen belül a hallgatókkal feldolgozásra kerülnek. Megjelölöm azokat a kulcsfogalmakat is, melyek a témakörökhöz kapcsolódnak. Ezeket azért tartom fontosnak, mert az értékelés fogalmi rendszerének szakszerű használatához tartoznak.

1. Az értékelés és a pedagógiai értékelés fogalma, tartalma, szintjei, metodológiai alapja. Szummatív, formatív és diagnosztikus értékelés. Norma- és kritériumorientált értékelés. Az értékelés folyamata.

A bevezető óra célja, hogy felmérje a hallgatók előzetes tudását az ellenőrzéssel, értékeléssel, méréssel kapcsolatban. A diagnosztizálást követően bővítse ismereteiket. Felhívja a figyelmet az ellenőrzés és értékelés közötti különbségekre. Megismertetni az értékelés szintjeit, folyamatát és szerepét a mindennapi tanítási-tanulási folyamatban.

Kulcsfogalmak: ellenőrzés, mérés, értékelés, pedagógiai értékelés; diagnosztikus, formatív, szummatív értékelés; norma- és kritériumorientált értékelés.

2. A tanulók értékelése. Az értékelés eszköze: az osztályozás és a szöveges értékelés. Az osztályozás problémái, az osztályzatokat befolyásoló tényezők. Az osztályzatok közötti különbségek.

Rámutatni a tanulók teljesítményének megítélésére a cél szempontjából: minősítés, diagnózis, értékelés, osztályozás. Rávezetni a hallgatókat az osztályozás, szöveges értékelés előnyeire, hátrányaira. Az értékelés alapelveinek megfogalmazása.

Kulcsfogalmak: értékelési eszközök; osztályozás, szöveges értékelés; tárgyszerűség - objektivitás, megbízhatóság - reliabilitás; érvényesség - validitás.

3. A tanítási-tanulási folyamat értékelése. A tanítási-tanulási folyamat értékelésének módszerei.

Az óra keretében rávilágítani az értékelés módszereire. Gazdagítani a hallgatók értékelési eszköztárát a különböző eszközökkel.

Kulcsfogalmak: tanítási-tanulási folyamat; az értékelési folyamat szakaszai, tervezés, információgyűjtés, adatgyűjtés, értékítélet, szóbeli és írásbeli értékelés, gyakorlati ellenőrzés, invesztigáció, folyamatos megfigyelés, portfólió.

4. A feladatok típusai. A feleletválasztó feladatok - az egyes feladattípusok sajátos vonásai, alkalmazásuk lehetőségei és korlátjai. Feladattípusok összehasonlító elemzése.

A feladatok típusainak megismerése hozzájárul a hallgatók értékelési kultúrájának kialakításához, fejlesztéséhez. Lehetőséget ad saját feladatok összeállítására.

Kulcsfogalmak: zártvégű, nyíltvégű feladatok; feleletválasztó, feleletalkotó feladatok; választások, sorképzés.

5. A feladatok típusai. A feleletalkotó feladatok - az egyes feladattípusok sajátos vonásai, alkalmazásuk lehetőségei és korlátjai. Feladattípusok összehasonlító elemzése.

A feladatok típusainak megismerése hozzájárul a hallgatók értékelési kultúrájának kialakításához, fejlesztéséhez. Lehetőséget ad saját feladatok összeállítására.

Kulcsfogalmak: rövid, hosszú, összefüggő válasz.

6. Tankönyvanalízis. A tankönyvek világa. A tankönyvek összehasonlítása. Mire kell figyelni a tankönyvválasztáskor? Feladatgyűjtemények, feladattárak. A forgalomban lévő feladatgyűjtemények, illetve az interneten elérhető feladattárak tartalmi és feladattipológiai vizsgálata.

Az óra lehetőséget ad a hallgatóknak, hogy megismerjék a tankönyvanalízis lényegét, fontosságát. Gyakorlatban kipróbálják a módszert, amikor azonos témák vizsgálatát végzik el különböző tankönyvekben. Felfedeztethető a hallgatókkal, hogy kritikusak legyenek a tankönyvválasztás során. Rámutatunk a tankönyvválasztás szempontrendszerére és törvényi hátterére.

Kulcsfogalmak: tankönyv, feladatgyűjtemény, tankönyvanalízis.

7. Tudásszintmérő tesztek, feladatlapok összeállítása.

A Bloom-taxonómiából kiindulva célokhoz követelmények, követelményekhez feladatok megfogalmazása kerül sor. A tankönyvekhez kapcsolódó tesztek, felmérések megismerése, összehasonlítása, elemzése. A saját felmérő anyaghoz korábban megismert feladattípusokat felhasználhatják a hallgatók.

Kulcsfogalmak: Bloom-taxonómia, felidézés, megértés, alkalmazás, magasabb értelmi műveletek (analízis, szintézis, értékelés); tantervi cél, követelmény; tudás, felmérés, feladattípusok.

8. Tudásszintmérő teszthez, feladatlaphoz javítókulcs készítése. A megoldottság értelmezése.

A korábban elkészített tudásszintmérő feladatlaphoz javítókulcs, javítási útmutató készítése. Statisztikai módszerek használata az eredmények értelmezéséhez. Néhány alapvető statisztikai fogalom értelmezése, megismertetése.

Kulcsfogalmak: javítókulcs, pontozás; populáció, minta, átlag, módusz, gyakoriság.

9. A képességek mérése. A diagnosztikus tesztelés. Feladatlapok, mérőeszközök megismerése.

Megismertetni a hallgatókat a képességmérő tesztek tartalmával, felépítésével, alkalmazásának módjaival. Rámutatni a diagnosztikus tesztek tartalmára, felépítésére, alkalmazásának módjára. A Diagnosztikus Fejlődésvizsgáló Rendszer (DIFER) megismerése.

Kulcsfogalmak: képesség, diagnosztikus értékelés.

10. A szociometria módszere és alkalmazásának lehetőségei. Az eredmények értelmezése.

A szociometriai felmérés tartalma, felépítése, alkalmazásának módja. Egyéni- és osztály szociometria készítése. A kapott adatok feldolgozása, az eredmények értelmezése. Céltábla-diagram készítése, értelmezése. Törvényi háttér.

Kulcsfogalmak: szociometria.

11. Rendszerszintű értékelések. Nemzetközi és országos felmérések. Az értékelés eredményeinek használata a rendszerfejlesztésben.

Nemzetközi mérések eszközeinek, eredményeinek megismertetése: PISA mérések; IEA mérések; TIMSS: Matematika és természettudományos felmérések 10-14 éves tanulóknak; PIRLS: Szövegértési képesség 10 éves tanulóknak.

Az Országos Kompetenciamérés céljának, eszközeinek megismerése. Az eredmények értelmezése: országos, fenntartói, iskolai, telephelyi jelentések értelmezése. Törvényi háttér.

Kulcsfogalmak: nemzetközi mérések; kompetencia; kompetenciamérés.

12. A minőség szerepe az intézményértékelésben, önértékelésben. Minőségirányítás, minőségfejlesztés. Minőségügyi alapfogalmak. Minőségirányítási Program.

A minőség fogalma. PDCA-ciklus. Minőségirányítás, minőségfejlesztés fogalma, szerepük az intézményértékelésben. Comenius 2000, EFQM, TQM modellek megismerése. Minőségirányítási Program. Törvényi háttér.

Kulcsfogalmak: minőség, PDCA-ciklus, minőségirányítás, minőségfejlesztés, Minőségirányítási Program.

13.  Igény- és elégedettségmérések. Felhasználható módszerek, eszközök. A megfigyelés és kikérdezés módszere.

Partneri igény- és elégedettségmérés célja, módszerei, eszközei. A mérés lebonyolításának menete. A megfigyelés és kikérdezés (szóbeli) módszere.

Kulcsfogalmak: partner; igény-, elégedettségmérés; megfigyelés, kikérdezés.

14.  Kérdőívek szerkesztése. Milyen a jó kérdőív? A kérdőíves felmérés eredményeinek feldolgozása, az eredmények értelmezése.

A kérdőív (írásbeli kikérdezés) felépítése. Kérdőív szerkesztése. A kapott eredmények feldolgozása, értelmezése. Igény- és elégedettségmérő kérdőívek összeállítása. Tanulói, szülői, pedagógus kérdőívek összeállítása.

Kulcsfogalmak: kérdőív, írásbeli kikérdezés.

15.  Pedagógus és nem pedagógus dolgozók teljesítményértékelése, minősítése.

Óramegfigyelési-lap. Attitűd vizsgálatok. Törvényi háttér. Teljesítményértékelő rendszerek megismerése, összehasonlítása.

Kulcsfogalmak: teljesítmény, teljesítményértékelés; attitűd; minősítés.

16.  A kurzus értékelése, lezárása