3.2.5. A „Mérés, értékelés” kurzus egy témájának óraterve

iDevice ikon Olvasnivaló
Az óravázlat elkészítéséhez az RJR modellt (Ráhangolódás - Jelentésteremtés - Reflektálás modell) (Bárdossy, Dudás, Pethőné Nagy és Priskinné Rizner, 2002. 172-174. o.) választottam, mely a tananyag hatékony feldolgozását és a kritikai gondolkodás fejlesztését támogatja.

A konstruktív pedagógia tanulásszervező modellje hatékonyan alkalmazható az tanítás-tanulás folyamatában. A tanulási folyamatra alkalmazva a modell azt jelenti, hogy felhasználjuk a befogadó előzetes ismereteit az új ismeretek megértése és rögzítése kapcsán. A tanulási folyamat során először előhívjuk a témával kapcsolatos ismereteket, felidézzük azokat, majd erre építünk az új ismeretek megértése, elsajátítása kapcsán. Az új ismereteknek a személyes tudásrendszerbe való beépítését pedig a reflektálás kapcsán erősíthetjük, vagy akár ellenőrizhetjük.

A tanulási folyamatot három fázisra osztja:

1. Ráhangolódás (R): A folyamat első szakaszában történik az adott témával kapcsolatos előzetes ismeretek felidézése, a tanulási motiváció, a problémafelvetés, kérdések megfogalmazása a feldolgozandó tananyaggal kapcsolatban.

A ráhangolódás a téma befogadására való felkészülést jelenti. Ebben a fázisban a hallgatók aktívan idézik fel a témáról való tudásukat, tapasztalataikat, és gondolkodni kezdenek arról, amivel az órán majd találkoznak. Ez azért fontos, mert minden tudás csak az előzetes tudáshoz kapcsolódva épülhet be, a ráhangolódás tulajdonképpen kontextust képez a megszerzendő tudásanyaghoz, keretet alkot ahhoz. Ez tehát egy felidéző szakasz, amely tartalmazhat mind racionális, mind emocionális elemeket.  A ráhangolás történhet szóban, de írásban is. Ennek a szakasznak a legfontosabb célja, hogy megmozgassa a hallgatói tudás bázisát, a tanulók aktivizálják mindazokat a tapasztalataikat, amelyeket a témával kapcsolatosan már birtokolnak.

2. Jelentésteremtés (J): Itt kerül sor az új ismeret befogadására, megértésére, az új és régi ismeretek összekapcsolására, strukturálására, logikai csoportosítására.

A befogadás második szakasza. A hallgatók ebben a fázisban találkoznak az új információkkal, gondolatokkal. E fázis célja, hogy már ráhangolódva a tartalomra megteremtse annak saját, számukra személyes jelentését, végbemenjen a megértés folyamata. A megértés nem csak a témára összpontosít, hanem folyamatos önreflexiót is jelent. A hallgatóknak nem csak a témára kell figyelni, hanem folyamatosan önmagukra is. Arra, hogy mi játszódik le bennük a téma befogadása során. Észre kell venniük, ha valamit nem értenek, meg kell tudni fogalmazniuk a kérdéseiket.

3. Reflektálás (R): A folyamat az (ön)ellenőrzéssel zárul, az új ismeretek maradandóvá válását támogatja, ha hangosan összefoglaljuk a tanultakat - természetesen már könyv és jegyzet nélkül - akár magunknak, vagy másoknak. Ha itt derül ki, hogy vannak a tananyagban „fehér foltok", akkor van mód a korrigálásra, pótlásra.

A hallgatók a reflektálás fázisában megszilárdítják az újonnan tanult ismereteiket, és az új gondolatok beágyazódásához aktívan alakítják személyes értelmezői kereteiket. A reflektálás valójában azt jelenti, hogy saját nyelvükön fogalmazzák meg a megszerzett új ismereteket kreatív módon beágyazva azokat az eddigi ismerethalmazba.

2. téma: A tanulók értékelése. Az értékelés eszköze: az osztályozás és a szöveges értékelés. Az osztályozás problémái, az osztályzatokat befolyásoló tényezők. Az osztályzatok közötti különbségek.

Időtartam: 90 perc (gyakorlat)



AZ ÓRA ELŐTT

Motiváció

Miért értékes ez az óra?

A gyakorlati oldal felől közelít a hallgatók felé. Megismerteti a hallgatókkal a tanulói értékelés eszközeit, alkalmazásuk előnyeit, hátrányait. Maguk is készítenek szöveges értékelést.

Rámutatni a tanulók teljesítményének megítélésére a cél szempontjából: minősítés, diagnózis, értékelés, osztályozás. Rávezetni a hallgatókat az osztályozás, szöveges értékelés előnyeire, hátrányaira. Az értékelés alapelveinek megfogalmazása.

Hogyan illeszkedik abba, amit korábban tanítottam?

Korábban megismerték:

Az értékelés és a pedagógiai értékelés fogalma, tartalma, szintjei, metodológiai alapja. Szummatív, formatív és diagnosztikus értékelés. Norma- és kritériumorientált értékelés. Az értékelés folyamata.

Az óra folyamán mindvégig törekszem az iskolaszerű példák felsorakoztatására.

Milyen lehetőségeket rejt az óra a kritikai gondolkodás szempontjából?

Korábbi ismeretek mozgósítása.

Jellemtérkép készítése tanulóról, tanárról.

Ötletbörze: a jó tanulói értékelésről, az értékelés alapelveiről. Milyen legyen a jó tanulói értékelés?

Vita: Osztályozás vagy szöveges értékelés? Érvek, ellenérvek ütköztetése.

Mozaik: az értékelés jóságmutatóinak értelmezésekor.

Megbeszélés, magyarázat, véleményalkotás.

Megismerés, az ismeretek alkalmazása.

Együttműködés, csoportmunka.

Célok

Milyen információkat keresünk és dolgozunk fel?

A tanulók értékelése. Az értékelés eszköze: az osztályozás és a szöveges értékelés. Az osztályozás problémái, az osztályzatokat befolyásoló tényezők.

Kulcsfogalmak: értékelési eszközök; osztályozás, szöveges értékelés; tárgyszerűség - objektivitás, megbízhatóság - reliabilitás; érvényesség - validitás.

Mihez fognak kezdeni a hallgatók ezzel a tudással?

Megismerik a tanulói értékelés eszközeit, alkalmazásuk előnyeit, hátrányait. A későbbiekben bátrabban alkalmazzák ezeket az eszközöket.

Előfeltételek

Milyen tudásanyaggal, ismeretekkel, képességekkel, készségekkel kell rendelkeznie a hallgatónak ahhoz, hogy sikeresen tanuljon ebből az órából?

Ismernie kell az értékelés helyét és szerepét a tanítási-tanulási folyamatban.

Fogalomismeret:

-          értékelés fogalma, tartalma, szintjei;

-          ellenőrzés, mérés fogalma;

-          értékelés funkciói: diagnosztikus, formatív, szummatív értékelés;

-          értékelés folyamata.

Szükséges képességek, készségek:

-          kezdeményező képesség;

-          kifejezőképesség;

-          vitakultúra: önálló vélemény megfogalmazása, kérdésfeltevés; mások véleményének meghallgatása, elfogadás;

-          rendszerezés;

-          összehasonlító, elemző képesség;

-          meglévő tudás új szempontú rendezése;

-          kreativitás;

-          nyitottság, problémaérzékenység;

-          kommunikációs készség.

Értékelés

Mi bizonyítja majd, hogy a hallgató tanult az órából?

A Segédanyag végén lévő Ellenőrző kérdésekre tud válaszolni. Saját szöveges értékelést állít össze.

Segédanyagok és időbeosztás

Hogyan fogom a segédanyagot és az időt a feladathoz rendelni?

Segédanyagok, eszközök:

Segédanyag (2. számú melléklet)

Filctollak, csomagoló papír, táblagyurma.

Feladat - Időbeosztás:

Ráhangolódás: 20 perc.

Jelentésteremtés:

1. Az értékelés alapelvei: 10 perc

2. Osztályozás vagy szöveges értékelés? 20 perc

3. Az értékeléssel szemben támasztott követelmények 10 perc

4. Szöveges értékelés készítése 15 perc

Ellenőrzés: 10 perc

Reflektálás: 5 perc.

Eszközök: filctollak, cédulák.

Munkaforma

Hogyan rendezem csoportba a hallgatókat/résztvevőket a tanuláshoz?

A csoport létszámától függően 4-5 fős csoportokban dolgoznak majd a hallgatók a kiscsoportos feladatok esetén.

A csoportok kialakítása a következőképpen történik: az óra előtt a székek ülőlapja alá különböző színű papírok ragasztok. Az azonos színűek kerülnek egy csoportba.

Páros munka esetén a padtársukkal dolgoznak majd a hallgatók.



Az órán

Ráhangolódás

Hogyan vezetem rá a hallgatókat/résztvevőket a tanulással kapcsolatos célok és kérdések megfogalmazására, saját előzetes tudásának megvizsgálására?

A hallgatókkal két Karinthy írást dolgoztatok fel: A jó tanuló felel; A rossz tanuló felel.

A feladat: Készítsenek jellemtérképet a tanulóról és a tanárról. Meghatározom, hogy melyik csoport melyik írás alapján készítse el a feladatát. Az önálló munkát követően, kiscsoportokban megbeszélik a jellemtérképeket, majd közzéteszik azokat.

Végezetül közösen megbeszéljük: Hogy viselkedik a tanár és az osztály a jó és a rossz tanuló felelete alatt? Milyen a jó tanuló felelete, milyen a rossz tanuló felelete.

Jelentésteremtés

Miként fognak a diákok a téma feltárásába?

1. Az értékelés alapelvei

Ötletbörze segítségével a hallgatók összegyűjtik a jó tanulói értékelés alapelveit.

2. Osztályozás vagy szöveges értékelés?

Vita módszerével dolgozzuk fel a témát. Melynek menete a következő:

1.                               Egyénileg gyűjtsenek érveket, ellenérveket az osztályozással, szöveges értékeléssel kapcsolatban.

2.                               Beszéljék meg párjukkal érveiket, ellenérveiket! Döntsék el egyénileg, hogy melyik értékelési eszközzel azonosulnak a leginkább!

3.                               A hallgatók alakítsanak két csoportot aszerint, hogy az Osztályozást, vagy a Szöveges értékelést tartják inkább célravezetőnek. A két csoportban vitassák meg a legnyomósabb érveket!

4.                               Vitassák meg az álláspontokat, ütköztessék a véleményeket!

5.                               A vitát követően lehet csoportot váltani!

6.                               A csoport egy-egy tagja tartsa meg zárónyilatkozatát!

3. Az értékeléssel szemben támasztott követelmények:

Fogalmak tisztázása: tárgyszerűség, megbízhatóság, érvényesség.

Mozaik módszerével történik a feldolgozás.

4. Szöveges értékelés készítése

A Segédanyagban szereplő szöveges értékelések áttekintését követően a hallgatóknak saját szöveges értékelést kell készíteniük a magatartás értékelésére 5. osztályos tanulók részére.

Miként ellenőrzik majd, hogy megértették a tanulási tartalmat?

 

5. Ellenőrzés

A Segédanyag végén szereplő Ellenőrző kérdések megválaszolásával.

Reflektálás

Mire tudja használni a hallgató a tanultakat?

Kilépőkártya:

A hallgatókat arra kérem, hogy egy cédulára írják le:

-          az órán hallottakból számára mi volt a legfontosabb?

-          milyen kérdés merült fel bennük?

-          egy személyes megjegyzést vagy észrevételt.

Milyen irányítást kapott ahhoz, hogy a későbbiekben felkészült legyen az új tudás megfontolására, a fennmaradó kérdések megválaszolására?

Használta a meglévő ismereteit és jutott el újabbakhoz, de a tanár is nyújtott új ismereteket, fogalmakat. Gondolkodási képessége, rendszerező képessége, nyelvi kifejezőképessége a tevékenységek során fejlődött. Közben a tanártól és a társaktól is megerősítést, nyomatékosítást, magyarázatot, értékelést, visszajelzést, kiegészítést kapott. A tanári tevékenységben jelentős szerepet kapott a tanulás szervezése.

Milyen következtetésekhez kell eljutnunk az óra végére?

A hallgatóknak fel kell ismerniük a tanulói értékelés fontosságát, szakszerűségét.

AZ ÓRA UTÁN

Kiterjesztés: Milyen további tanulás irányába vezet ez az óra? Mit tegyen a hallgató az óra befejezése után?

 

A következő óra anyaga: A tanítási-tanulási folyamat értékelése. A tanítási-tanulási folyamat értékelésének módszerei. A számonkérés formái. A mérés szerepe a tanítás-tanulási folyamatban.

Későbbiekben (a tanítás során): ismerni fogja a különböző értékelési eszközöket.