3.2.4. Az értékelés, számonkérés módjának kidolgozása

iDevice ikon Olvasnivaló
A kurzus értékelésére olyan módszert választottam, melyben a hallgatók bemutathatják a gyakorlati feladatok során végzett munkájukat. Ez a módszer a portfólió, mely azoknak a dokumentumoknak a gyűjteménye, amelyekkel bemutatják a „Mérés, értékelés" kurzus során szerzett tudásukat, gyakorlatukat. Segítségével bizonyíthatják a tanári szakmai kompetenciák közül: „a pedagógiai értékelés változatos eszközeinek alkalmazását: a tanulók fejlődési folyamatainak, tanulmányi teljesítményeinek és személyiségfejlődésének elemző értékelését, különböző értékelési formák megtervezését és használatát, az értékelés eredményeinek hatékony alkalmazását, az önértékelés fejlesztését."

A portfólió három dokumentumot kell, hogy tartalmazzon:

1. Tudásszintmérő feladatlap (min. 5 feladat) és a hozzá kapcsolódó javítókulcs

2. Kérdőíves felmérés (min. 10 kérdéssel)

3. Reflexió a „Saját értékelési módszereim" címmel

A portfólió értékelési szempontjai:

  • A Tudásszintmérő feladatlap és a hozzá kapcsolódó javítókulcs esetén:
  • A minimális feladatszám megléte.
  • Meghatározza a feladatokhoz kapcsolódó mért követelményeket; a témakört, melyhez a tudásszintmérő feladatlapot készítette; a feladatok alkalmazási szintjét; a feladattípust; az itemszámot.
  • A javítókulcsban pontosan elkészíti a javítás és a pontozás menetét.

A kérdőíves felmérés esetén:

  • A minimális kérdésszám megléte.
  • Bemutatja a kérdőív célját.
  • Meghatározza milyen kérdéseket alkalmazott.

 

A szabadon választott dokumentum esetén:

Bemutatja a kurzus miként járult hozzá értékelési kompetenciájának fejlődéséhez, mindezt konkrét példákkal alátámasztja.

A kurzus megvalósítása során nemcsak a portfólióval történő hallgatói teljesítmény értékelésére kerül sor, és nemcsak a kurzus zárásakor. Az oktató rendszeresen értékeli a hallgató feladatvégzését az órák közben és azt követően is, visszacsatolást, tanári reflexiót ad.

A hallgatók egymást, sőt önmagukat is értékelik a csoportmunkák, viták, megbeszélések alkalmával.

Az órák végén a hallgatók értékelik az oktató munkáját, a tanítási-tanulási folyamatot, az óra tartalmát Kilépőcédulák kitöltésével. De a hallgató az egész kurzust is értékeli a kurzus zárásakor „Értékelő lap"-pal (2. számú Melléklet).

Az oktató önmagát értékeli az órákat követően, illetve a kurzus eredményességét, hatékonyságát a kurzus teljesítésekor beadott dolgozatok eredményeinek, színvonalának felmérésével.