2. 3. Tipográfia
A Kockadobás fellapozáskor rögvest feltűnik a mű sajátos - és oldalanként változó - szedése, tördelése; a betűk eltérő mérete, az olykor felbukkanó kurziválás, a csupa nagybetűvel írt szavak. Az első felmerülő kérdés minden bizonnyal „Miért?"-tel kezdődne, és magyarázatot keresne, valahogy így: Miért ebben a formában adta közre Mallarmé a művet? Mi az értelme, a jelentősége - mi a célja? Mit próbált kifejezni, érzékeltetni ezzel?
Ezután az olvasó óhatatlanul is gyanakodni kezd, kutatóan szemléli az oldalakat, és azon töpreng felfedezhet-e valamiféle mintát, képet a sorok körvonalát figyelve. (Egy diák is nyilván ekképpen tenne.) A szakirodalomban találni is egyfajta megoldási javaslatot, példát arra, mi minden látható bele az oldalpárokon sorjázó szövegbe: süllyedő hajó alakja, a karját felnyújtó Mester, tollat tartó kéz stb.1 (Vagy előreutalva egy a későbbiekben szereplő Mallarmé-idézetre,2 állíthatjuk azt is, hogy amit látunk az a koncepcióba foglalt véletlenszerűség.) Elidőzhetnénk azzal, hogy hasonló asszociációkat csikarjunk ki a diákokból is, a vers felszínes ismerete miatt jóval kevésbé megalapozottakat, de ahogy a tankönyvi fejezet is leszögezi, a kép nem uralja a szöveget, a Kockadobás „nem próza-vers, nem szabad-vers, nem kép-vers", hanem valami több, távolabbra mutatóbb: konstelláció, szöveg-közi, médiumok-közi esemény.3
Könnyebb feladat sorra venni azokat a nyomdászati eljárásokat, lehetőségeket, amelyeket Mallarmé kihasznált (sőt, amikre aggályosan odafigyelt4) a Kockadobás kiadásakor - és amit a fordítás is minél hűbben igyekszik követni. Szembetűnő a betűméret váltogatása, a kurziválás, a hosszú szünetek a szavak, mondatrészek között, az eltérő távolság az oldal széle és az első szó között. (A fantáziát megmozgató, logikusan következő kérdés talán - mert nem elég végigpörgetni az oldalakat, anélkül kell összegyűjteni a választ -, hogy a diákok elképzelése és tapasztalatai alapján, melyek azok az eszközök, amik adottak volnának, mégis parlagon maradtak. Pontosabban: milyen módon lehet még megbontani egy vers szokott, évszázadokon át az alapvonásokban állandó formáját? Temérdek ötlet érkezhet: más betűtípus, félkövér szedés, linearitás helyett függőlegesség, nem felülről lefelé és jobbról balra, hanem épp fordítva haladó szöveg. Mallarmé mégsem zsúfolt a versbe minden lehetséges módozatot, mert ahogy később látni fogjuk, a kijátszhatatlan véletlenen túl azért létezik koncepció, rendezőelv, szabályrendszer, amin belül a véletlen működhet.)
A szöveget a fentieknek megfelelően, a szedés különlegességeire hagyatkozva többféle módon is olvashatjuk. Miként? Elsőként természetesen - és a diákoktól is feltehetően ez a válasz érkezne, hacsak nem sejtenek csapdát, és nem keresik egyből a trükkösebb megoldást - a legősibb és leginkább magától értetődő - technikával az elejéről indulva, „KOCKADOBÁS"-tól „Kockadobás"-ig. Megtehetjük viszont azt is, hogy az azonos méretű betűkkel nyomtatott szavakat, töredékeket olvassuk egybe, például így: „HA KIVETNÉ IS AZT A SZÁMOT EGYET MUTATNA CSAK". Majd pedig haladunk az egyre kisebb betűméret felé. K. Kabai Lóránt szintén említi ezt a két módszert, de felsorakoztat továbbiakat is:
„[...] olvasható akár úgy is, hogy nem oldalpárokban, hanem mégis oldalakra bontva haladunk végig a szövegen, és természetesen ezeket az olvasási módokat tetszőlegesen variálhatjuk is. Másfelől pedig a tipográfiai elrendezés is egészen új értelmezési lehetőségeket kínál fel, mivel >>az egész oldal egyidejű (...) percepciója újszerű olvasási folyamatot<< eredményez, elég ha most csak arra gondolunk, hogy egy szövegfoltból első ránézésre mindig a valamilyen módon (kurziválással, vastagítással, betűméret-növeléssel) kiemelt szavakat fogjuk fel."5
1 Tellér Gyula: Mallarmé Kockadobása, Helikon Kiadó, 1985, 48. oldal
2 Ld.: 7. oldal
3 Orbán Jolán: A szöveg mint konstelláció in: Uő.: A szöveg mint inter-mediális esemény, 2011. (Elektronikus tankönyv tervezet), 19. oldal
4 Tellér, 1985: 31.
5 K. Kabai Lóránt: Krízis - válasz (Mallarmé és a metavers, kockadobás és a vers válsága), http://www.ahet.ro/irodalom/szoveg/krizis---valasz-mallarme-es-a-metavers-kockadobas-es-a-vers-valsaga-299-85.html (leöltve: 2011. június. 7.)
A tananyag a követkkező licenc alá esik: Developing Nations 2.0
Mindent megtettünk, azért, hogy a jogvédelem alatt álló ábrák, képek, hivatkozások, források, mozgóképek és animációk közléséhez a jogtulajdonos engedélyét megszerezzük. A kiadó elnézést kér amiatt, ha mégis valami mulasztás történt, továbbá várunk minden ezzel kapcsolatos észrevételt.