2. 5. Szakirodalom feldolgozása
Egy efféle feladat rengeteg előkészületet igényelne a tanár részéről. Először is szükséges olyan szövegeket vagy szövegrészeket válogatni, amelyeket egy középiskolás is értelmezni tud, amelyekkel hatékonyan munkálkodhat - és amelyek valami módon összefonódnak mindazzal, amiben a korábbiakban része volt, vagy amelyeknek a feldolgozásához mozgósíthatja akár a saját mindennapi tapasztalatait, megfigyeléseit is. Így például, csokorba lehetne gyűjteni azt, ami a szakirodalomból kiderül az áhított művet, a megsejtett és végcélként kitűzött Könyvet illetően. Ide tartozhatnának a Mallarmétól vett idézetek, levéltöredékek,1 Tellér Gyula fejtegetésének egyes részletei, amelyek arra térnek ki, vajon milyen viszonyban áll egymással Mallarmé Könyve és a Kockadobás: a vers a nagy mű egy kidolgozott darabja, a kudarcot bevalló külön alkotás, esetleg - Telllér véleménye szerint - a nagy mű jelzése;2 Umberto Eco Nyitott mű című kötetének néhány bekezdése.3 Vagy Borges Bábeli könyvtárának következő sorai: „Valamely hatszög valamely polcán - így vélték az emberek - kell hogy legyen egy könyv, amely az összes többinek kulcsa és tökéletes összefoglalása; [...]. Nem tartom valószínűtlennek, hogy az univerzum valamelyik polcán megvan a totális könyv".4 Ennél a témánál - esetleg némi rávezetéssel - felmerülhet az internet, a számítógépes világ kérdésköre, mint egyetlen gigászi gyűjtőhelyévé az információknak, különféle műalkotásoknak stb., amelyik néhány gombnyomással hozzáférhetőek.
A szövegek feldolgozása a legcélravezetőbben talán a mozaikmódszer alkalmazásával történhetne. A csoportok szétosztják egymás között a témákat, hogy aztán a tagok közösen birkózzanak meg a nekik jutott szövegekkel. Ha sikerült megbeszélniük, összefoglalniuk az olvasottakat, esetleg személyes reflexiókkal, ötletekkel kiegészíteni és a korábbi órák élményeivel összekötni őket, készen állnak arra, hogy mindezt továbbadják a társaiknak is. A csoportok átrendeződése után - minden új csoportban akad egy ember minden felmerült témához -, a diákok sorban megosztják egymással azt, amire előzőleg jutottak. A többiek pedig - friss nézőpontból, más megközelítéssel - akár bővíthetik, módosíthatják, vagy kérdéseikkel pontosíthatják is az elhangzottakat.
Mindezek révén arról is kialakul a diákokban egyfajta kép, hogy a tudományt milyen problémák foglalkoztatják, milyen módon viszonyul és hogyan közelít a vershez.
1 Stéphane Mallarmé: Autobiographie (részlet) in: Komlós Aladár: A szimbolizmus, Gondolat Kiadó, Budapest, 1977, 176-177.
2 Tellér, 1985: 45.
3 Umberto Eco: A nyitott mű poétikája in: Uő.: Nyitott mű, Európa Könyvkiadó, Budapest, 1998, 88-91.
4 Boges: Bábeli könyvtár, http://www.freeweb.hu/jeffi/3c/index.php?sub=disp&entry=1735&PHPSESSID=3fa8451f01c88891a672dae504081b56 (letöltve: 2011. június 9.)
A tananyag a követkkező licenc alá esik: Developing Nations 2.0
Mindent megtettünk, azért, hogy a jogvédelem alatt álló ábrák, képek, hivatkozások, források, mozgóképek és animációk közléséhez a jogtulajdonos engedélyét megszerezzük. A kiadó elnézést kér amiatt, ha mégis valami mulasztás történt, továbbá várunk minden ezzel kapcsolatos észrevételt.