Kockadobások
Alea iacta est – a kocka el van
vetve - a történelem színterén Julius Caesar, a filozófia és elméleti
gondolkodás színterén Platón óta. Caesar kockadobása [coup de dés] az államcsíny [coup
d’État], Platón kockadobása a színházi fordulat [coup de théâtre] kockázatával járt, miközben kijelölte a mítosz és
a logosz, a doxa és az episztemé közötti határt, és előírta a
filozófiai, az irodalmi és irodalomelméleti diskurzus törvényeit. Az irodalom
megpróbálta felfüggeszteni és megkérdőjelezni a platóni gesztust, de amint
Derrida állítja, a történelem egy bizonyos pontjáig, melyet Nietzsche és Mallarmé
szövegei jelölnek ki, nem tudta elhárítani.[50]
Mallarmé a
maga kockadobásával szakít a platóni és arisztotelészi törvényekkel, szakít az
igazság-függő mimészisz-elvvel, szakít „a jelentés, a szó, a névszó
filozófiájára alapozott retorika protokolljaival, szakít az ontológiai,
episztemológiai megalapozottságú nyelvfelfogásra épített nyelvhasználattal, és
szakít a reprezentáció és a referencialitás kérdésének alávetett
írásfelfogással és írásgyakorlattal.[51] Derrida a maga
kockadobásával szintén
szakít a filozófia hagyományos kérdésfeltevésével és írásmódjával, a maga
Mallarmé-olvasatában pedig szakít a Mallarmé-értelmezések törvényeivel és
elveivel, melyeket még Jacques Sherer[52] és
Jean-Pierre Richard[53] esetében
is a platóni ideák, az arisztotelészi retorika, a hegeli fenomenológia szelleme
hat át. Derrida Mallamé-olvasatában nem tematizálja vagy formalizálja, hanem
dramatizálja, színre viszi Mallarmé szövegeit.
A
törvényekkel való szakítás önmagában sem Mallarmé, sem Derrida esetében nem
lenne elég a metafizikai sémáktól való eltávolodáshoz, új törvények bevezetése
pedig a korábbiakkal hasonló problémák megjelenéséhez vezetne. Éppen ezért
hangsúlyozza Derrida: „Ha Mallarmé egy törést jelöl, ez még az ismétlés
formájában lenne; például, felidézné az elmúlt irodalom lényegét, azt ami. Fel
kellene fedezni, e szöveg segítségével, általa, e kettős művelet logikáját;
amit csak Mallarménak tulajdoníthatunk, egy naiv és önmagában érdekelt
aláírás-elmélethez folyamodva, pontosan meghatározva, mit is nevezett ‘műveletnek’.”[54] A „kettős művelet” arra utal Derrida szerint,
hogy Mallarmé esetében a „szöveg azért van megcsinálva, hogy meglegyen
referenciák nélkül; vagy maga a dolog nélkül, (...) vagy a szerző nélkül, aki
eltűnésén kívül semmit sem ír alá. Ez az eltűnés aktívan íródik, nem a szöveg
balesete, inkább a természete; egy szüntelen kihagyás aláírását jelzi.”[55] A referencia, a dolog, a szerző „eltűnése” a
szövegben a szöveg által történik meg, azaz nem lehet eltekinteni a szövegértelmezésben sem ettől a szövegben íródó „kettős művelettől”.
A tananyag a követkkező licenc alá esik: Developing Nations 2.0
Mindent megtettünk, azért, hogy a jogvédelem alatt álló ábrák, képek, hivatkozások, források, mozgóképek és animációk közléséhez a jogtulajdonos engedélyét megszerezzük. A kiadó elnézést kér amiatt, ha mégis valami mulasztás történt, továbbá várunk minden ezzel kapcsolatos észrevételt.