KÉRDÉSEK, FELADATOK

KÉRDÉSEK, FELADATOK

I. Önellenőrző kérdések:


1. Az alábbi forrásrészlet alapján bizonyítsa be, hogy az ókori Kelet államaiban az írnokká válás valóban társadalmi felemelkedést jelentett-e!

Az írnoki tudás dicsérete

Az írnoki tudás anyja a szónokonak,

apja a tudós mestereknek;

az írnoki tudás gyönyörűséget ad,

nem fordul csömörbe;

az írnoki tudást nehéz megszerezni;

aki tudja, nem veszíti el;

az írnoki tudásért legyél buzgó,

javadra válik;

az írnoki tudásért legyél szorgalmas,

kincshez jutsz vele,

az írnoki tudást ne hanyagoljad el,

lusta ne legyél;

az írnoki tudás gazdag tárház,

Amanki titkos bölcsessége:fáradozzál érte lankadatlan,

titkai feltárulnak előtted-

ha lusta vagy, rossz híred kél;

az írnoki tudás szerencsés sorsvetés,

javak és bőség:

míg kicsi vagy, gondod ez legyen,”

(Részlet „Fénylő ölednek édes örömében…” A sumer irodalom kistükre. Európa, Bp. 1983. 360-361. Fordította: Komoróczy Géza. Idézi: A tudás kapui. Szerk.: Kéri Katalin, Tárogató, Bp. 1995. 21.)

2.Az alábbi állítások az ókori gyermeknevelésre vonatkoznak. Döntse el, hogy igazak-e az állítások!


a.) Az ókori egyiptomiak érzéketlenek voltak a gyermek sebezhetősége, kiszolgáltatottsága iránt.

Igaz Hamis


b.) Az ókori Kelet államaiban nem pólyázták be a csecsemőt.

Igaz Hamis


c.) Az ókori görög gyerekek leginkább a labdajátékokat kedvelték, de népszerű játéknak számított a kötélhúzás, vagy a kacsázás.

Igaz Hamis


d.) Az antik civilizációkban különös gondot fordítottak a gyermek egyéni képességeinek kifejlesztésére.

Igaz Hamis


e.) Az antik civilizációkban nem a gyermek egyéni képességének fejlesztése volt a nevelés fő célja, hanem az, hogy a gyermeknek szolgálnia kellett az istenek akaratát, meg kellett felelnie a család és az állam elvárásainak.

Igaz Hamis

3. Az alábbi idézet alapján gondolja végig, hogy milyen társadalmi befolyással rendelkezett a XIV. század elején a párizsi egyetem? Hogyan definiálná a középkor szabadságeszményét? !

„Párizsban az egyetem a diákokat és a királyi rendőrséget szembeállító, 1229-es vére események nyomán szerzi meg véglegesen az autonómiát. Egy verekedés közben a királyi rendőrök megölnek több egyetemistát. Az egyetemi testület legnagyobb része sztrájkba kezd. Orléans-ba teszi át székhelyét. Két éven át szinte egyetlen előadás sem hangzik el Párizsban. Csak 1231-ben indul be újra az egyetemi élet, amikor Szent lajos és Kasztíliai Blanka ünnepélyesen elismerik az egyetem függetlenségét, megújítják és kiszélesítik a Fülöp Ágost által 1200-ban adott privilégiumokat.”

(Jacques Le Goff: Az értelmiség a középkorban.Osiris, Bp. 2000. 94.)

4.Nézze meg figyelmesen a festményt, majd döntse el, hogy igazak-e az alábbi állítások!


a.) Az alábbi alkotás Raffaello „Az athéni iskola” című festménye.

Igaz Hamis


b.) A festmény közepén az ókori hellén világ két tudósóriása Szókratész és Platón látható.

Igaz Hamis


c.) A festmény közepén Platón és tanítványa, Arisztotelész folytat eszmecserét.

Igaz Hamis


d.) A festmény az ókori görög neveléstörténet hiteles forrásának tekinthető.

Igaz Hamis

5. Az antik kultúra több közvetítő csatornán jutott Európába. Olvassa le Simonyi Károly A fizika kultúrtörténete c. könyvben szereplő térkép információit, majd válaszoljon az alábbi kérdésekre!

  1. Milyen értékeket őrzött meg a Nyugat az antik hagyományokból?
  2. Milyen szerepet játszott Bizánc az antik kultúra megőrzésében?
  3. Milyen utakon jutott el az antik kultúra Európába? Milyen szerepet játszott az iszlám civilizáció az antik kultúra közvetítésében?