V. 3. 1. A helyzetfeltárás

Milyen feladatok fogalmazhatók meg a helyi curriculumfejlesztés – kezdő lépéseként értelmezhető – helyzetfeltáró tevékenységében?

 

 

Itt kerül sor:

  • a vonatkozó állami dokumentumok, képesítési követelmények, törvények, rendeletek,
  • az oktatás- és képzéspolitikai dokumentumok és szakanyagok,
  • a regionális oktatás- és képzéspolitikai dokumentumok és szakanyagok,
  • a központi (országos, kisebbségi, regionális, fenntartói) curriculumok, a szakképzési curriculumok, a képesítési követelmények elemzésére;
  • az intézmény, a képzés, a tantárgyak létező dokumentumainak elemzésére;
  • a vizsgakövetelmények, az érvényes vizsgaszabályzatok áttekintésére, elemzésére;
  • a helyi közösségek, a gazdaság, a munkahelyek, a kliensek (szülők, diákok, a képzésben részt vevők vagy részt venni szándékozók) intézménnyel, oktatással, képzéssel kapcsolatos igényeinek, elvárásainak feltárására, elemzésére;
  • az oktatás- és képzésszervezők (pedagógusok, andragógusok, az oktatásban, képzésben résztvevő egyéb szakemberek) intézménnyel, oktatással, képzéssel kapcsolatos igényeinek, elvárásainak feltárására, elemzésére;
  • az oktatással, képzéssel kapcsolatos tapasztalatok elemzésére;
  • az intézménnyel, az oktatással, a képzéssel kapcsolatos erősségek és gyengeségek számbavételére, a problémák leírására, megoldási alternatívák keresésére, feladatok számbavételére.

10. feladat:

10. 1.

Gyűjtse össze, s rögzítse írásban azoknak a dokumentumoknak a listáját, amelyek ismerete és elemzése nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a helyi curriculum készítéséhez hozzáfogjon! Ezt a feladatot elvégezheti a 7. feladathoz kapcsolódóan is. Ebben az esetben azokat a dokumentumokat kell számba vennie, melyek az Ön által kiválasztott intézmény vagy képzési program összeállításában voltak irányadó dokumentumok!

10. 2.

Válasszon ki egy – az országos és a helyi igények elemzésére, illetve helyzetfeltárására szolgáló – módszert! Mutassa be oly módon, hogy feltáruljon a módszer lényege, hogy nyilvánvalóvá váljanak funkciói, erősségei és korlátai! Amennyiben e módszert eddigi munkája során, esetleg korábbi feladatainak elvégzése kapcsán már alkalmazta, úgy számoljon be tapasztalatairól, eredményeiről is!

 

>>Vissza a feladatokhoz>>