V. 3. 9. Az egyes tanulók tanulási programjai

Hogyan értelmezhetők, miként tervezhetők meg a tanulók programjai?

 

Itt kerül sor az egyes tanulók, a képzésben résztvevő egyének:

  • tanrendjének megtervezésére, az iskolai tantervbe, programokba, a képzési tervekbe, programokba beépített kötelezettségek és szabad választási lehetőségek számbavételére;
  • szükség szerinti, lehetőség szerinti heti terveinek, egyéni tanulási programjainak, egyéni kutatási programjainak, önálló tanulmányi szerződéseinek stb. összeállítására.

Példa: Az alábbi példa egy önálló tanulmányi szerződést mutat be:

A szerződés elemei:

1. Határozzuk meg, hogy rövid vagy hosszútávú szerződésről van-e szó.

2. Alakítsuk ki a szerződés általános formátumát.

3. Gyűjtsük össze a forrásanyagokat és az információs lehetőségeket.

4. Tartsunk néhány feed-back ülést a diákkal arról, hogy hol tart a munkában.

5. Állapítsuk meg a szerződésben, hogy hogyan fogjuk a diákot értékelni.

6. Először csak egy gyerekkel kössünk szerződést. Ha ez sikeres, köthetünk a többiekkel is.

Önálló tanulmányi szerződés:

Kérdés: Hogyan maradnak fenn Afrikában az emberek, ha forróság van, és nincs elég élelem?

Feltevések: 1) Afrikában forróság van. 2) Nincs elég élelem

Tervezett időtartam: Két-három hét

Önálló felkészülés: A diák, ha kell, minden kedden elmegy a könyvtárba.

Konzultáció: A tanár és a diák találkozik minden kedden, plusz szükség szerint.

Tevékenységek: A diák megtalálja a fenti kérdésekre a választ, s eredményeit a következő formában mutatja be:

1. időjárási és esőtérképek elkészítése vagy előkészítése

2. interjú két szakemberrel - mindegyiknek 10-10 kérdés feltevése

3. az Afrikáról szóló filmek és diák naplószerű bemutatása

4. a fenti tevékenységek eredményeinek bemutatása az osztálynak

5. válaszadás a tanár és az osztály kérdéseire, a témával kapcsolatban

Értékelés: A diák „A” jegyet kap, ha valamennyi feladatát megoldja, ha a kérdéseket megválaszolja

Lehetséges források: Almanach, Atlasz, Filmek és diák a könyvtárban, Egyéb szakkönyvek, Interjúk

Aláírások: ............................................ (diák) …....................................... (tanár)

 

V.ö.: C. R. Rogers: A tanulás szabadsága a 80-as években. Kliensközpontú pszichoterápia napjainkban a kultúrák közötti kommunikáció kreatív megközelítései (ford.: Angster Mária) Magyar Pszichológiai Társaság, Center for Cross – Cultural Communication. Szeged, 1986. 107-111. o.

Példa: A következő példa azt illusztrálja, milyen - tanárok és diákok által közösen készített - útmutató áll a fiatalok rendelkezésére az „Egyéni gyakorlati tanulási programok” összeállításához és megvalósításához:

Város mint Iskola Pécs

Egyéni Gyakorlati Tanulási Program

(Útmutató az EGYTP összeállításához és megvalósításához)

Célok: A megtervezett célok a következő kérdésekre válaszolnak:

- Mit tanulnék a gyakorlóhelytől?

- Mit kell elérnem?

Tevékenységek: A megtervezett tevékenységek a következő kérdésekre válaszolnak:

- Mit teszek annak érdekében, hogy a kitűzött célokat elérjem?

- Milyen feladatokat teljesítek?

Értékelések: Az értékelések a következő kérdésekre válaszolnak:

- Kik fogják értékelni teljesítményemet? (Mentor? Tanár? Én? Csoport?)

- Milyen produktumok, milyen tevékenységek, milyen elvégzett feladatok alapján, hogyan történik az értékelés?

(Például: A mentor értékeli a gyakorlóhelyi tevékenységemet. A tanár értékeli munkámat az elkészített produktum, esszé, tanulmány, leírás, fotóalbum stb. alapján. A tantárgyi szemináriumon beszámolok társaimnak a gyakorlati tanulásomról, eredményeimről, bemutatom munkámat stb.)

Figyelembe veszem az alábbiakat:

  1. Felelősséggel tartozom – önmagamnak, az iskolának, a gyakorlóhelynek egyaránt – az EGYTP megvalósításáért.
  2. A programot úgy dolgozzuk ki, hogy véghezvihető legyen, annak teljesítéséért felelősséget vállalok. A mentor irányításával, szükség esetén tanáraim támogatásával teljesítem a programot a közösen (diák – tanár – mentor által) megtervezett határidőre.
  3. Az EGYTP-t úgy dolgozzuk ki, hogy azok adott tantárgyakkal is foglalkozzanak.
  4. A program minden esetben közvetlenül értékelhető célokat, tevékenységeket is tartalmaz.
  5. Minden tevékenységet, feladatot gondosan meg kell terveznünk annak érdekében, hogy azok – a tervezett határidőre – megvalósíthatók legyenek.
  6. Az olvasás, a könyvek, a folyóiratok használata minden program nélkülözhetetlen része.
  7. A könyvek felhasználásának szempontjai, feladatai:

7. 1. Szerző, cím, kiadó, kiadás helye, ideje.

7. 2. A könyv (az olvasottak) tartalmának összegezése.

7. 3. Válaszadás az alábbi kérdésekre:

- Hogyan segített az adott könyv (könyvrészlet) a gyakorlóhelyi munka jobb megértésében, sikeresebb elvégzésében?

- Ki tudnál-e emelni olyan bekezdéseket, olyan idézeteket, melyek különösen hasznosak voltak a gyakorlóhelyi feladatok elvégzésénél?

- Indokold meg, miért ezeket a kiemeléseket választottad?

- Miért ajánlanád (nem ajánlanád) ezt a könyvet a hasonló helyen tanuló diáknak?

8. A gyakorlóhelyemen a megjelölt időben pontosan megjelenek.

9. Akadályoztatásom esetén előre értesítem (telefonon vagy személyesen) a szakmentort, a tanárt.

10. Bármely – az EGYTP tervezéséhez, megvalósításához és értékeléséhez kapcsolódó – problémámmal a tanáromhoz fordulok.

 

 

 

18. feladat:

Az Ön által elvégzett 5; 8. 2; 16; 17. feladatokhoz kapcsolódik tennivalója.

Az Ön által kiválasztott tantárgyhoz vagy témához illesztve dolgozzon ki (egy lehetséges tanulóra, vagy éppen saját magára vonatkoztatva) egy egyéni tanulási, kutatási programtervet, vagy egy önálló tanulmányi szerződést!

 

 

>>Ugrás a feladatokhoz>>

A kilencedik tanulási egység végére ért. Mielőtt egy újabb tanulási egység, s egyúttal egy újabb fejezet tanulmányozását megkezdené, egy kis lazítás javasolható Önnek.

A tanulás folytatásához további erő gyűjthető egy – Ön által kiválasztott – szakirodalom, digitális dokumentum áttekintésével.

Mielőtt az újabb tanulási egységet elkezdené, érdemes átgondolnia azt, hogy:

- az eddig olvasottak miben nyújtottak megerősítést vagy új információt az Ön számára,

- milyen kritikai észrevételei vannak,

- milyen további gondolatok, kérdések merültek fel Önben?

A reflexiók írásos rögzítéséhez felhasználhatók az alábbi szempontok is:

1 A helyi curriculumfejlesztés tárgyalt területei közül az egyes tantárgyak helyi programjai, az egyes pedagógusok tantárgyi, oktatási programjai, vagy az egyes tanulók tanulási programjai kapcsán fogalmazódtak meg Önben további gondolatok, problémák?

2 Egy-egy kiemelt példával, hivatkozott – Ön által tanulmányozott – szakirodalommal kíván mélyebben foglalkozni, arra kíván reflektálni?

3 Egyetért azzal a kijelentéssel, mely szerint az előzetes tudással, s a tudásszerveződéssel való foglalkozás kérdései már a tantárgyi tanulási programok megtervezésének is kulcskérdései? A hivatkozott, s Ön által kiválasztott szakirodalmak tanulmányozása mennyiben járult hozzá álláspontjának megfogalmazásához?

4 Arra kíván reflektálni, miként járulhat hozzá a tanulás differenciált, individualizált tervezéséhez és kivitelezéséhez az adaptív stratégiáról, a megtanítási stratégiáról való gondolkodás, a kognitív, a személyes, a szociális kompetenciához kapcsolódó tudás, vagy a számítógépes környezetre tervezett, és számítógéppel segített tanulás?