1.1 Formális, nonformális és informális tanulás
A formális-nonformális-informális fogalomhármas azóta számos megközelítésben létezik, bár részben eltérő értelmezésekkel. A problémáról szemléletes és alapos összefoglalást ad Pordány Sarolta. Kiemelte, hogy a tanulás liberális megközelítésének elterjedésében lényeges szerepet játszott az Európai Bizottság 2000-ben megjelentetett Memorandum az egész életen át tartó tanulásról c. dokumentuma, mely megerősíti a nonformális-informális tanulási színterek kiemelt fontosságát.
A Memorandum az alábbi definíciókat adja:
„A céltudatos tanulási tevékenységnek három alapkategóriája van.
- A formális tanulás oktatási és képzési alapintézményekben valósul meg, és elismert oklevéllel, szakképesítéssel zárul.
- A nem formális tanulás az alapoktatási és képzési feladatokat ellátó rendszerek mellett zajlik és általában nem zárul hivatalos bizonyítvánnyal. A nem formális tanulás lehetséges színtere a munkahely, de megvalósulhat civil társadalmi szervezetek és csoportok (pl. ifjúsági szervezetek, szakszervezet, politikai pártok) tevékenységének a keretében is. Megvalósulhat olyan szervezetek vagy szolgáltatások révén is (pl. képzőművészeti, zenei kurzusok, sportoktatás, vagy vizsgára felkészítő magánoktatás), amelyeket a formális rendszerek kiegészítése céljából hoztak létre.
- Az informális tanulás a mindennapi élet természetes velejárója. A formális és nem formális tanulási formákkal ellentétben, az informális tanulás nem feltétlenül tudatos tanulási tevékenység, és lehetséges, hogy maguk az érintettek sem ismerik fel tudásuk és készségeik gyarapodását." 1
A fenti fogalomhármas a magyar andragógia-elméletben nem jelent igazán új megközelítést. Csoma Gyula (Csoma, 1985.) a felnőttek tanulásának didaktikai kategorizálását már a fenti logika mentén alkotja meg. Iskolarendszerű (ezt nevezzük jelenleg formálisnak), tanfolyamrenszerű (nonformális) és kötetlen (informális) tanulást különít el, melyek megfelelnek a fenti, ma használatos fogalomrendszernek. Figyeljünk azonban arra, hogy ebben a felosztásban az „iskolarendszerű" tanulás nem azonos a ma iskolarendszerűként meghatározottal, hanem több annál, hiszen minden formális tanulási processzust magába foglal!
A következőkben tehát az alábbiak szerint értelmezzük a felnőttkori tanulás egyes dimenzióit.
1 Memorandum az egész életen át tartó tanulásról (2000). Európai Közösségek Bizottsága, Brüsszel, 2000. október 30. 1832. p. 9.
http://www.okm.gov.hu/doc/upload/200506/memorandum_tanulas.pdf (2009. 06. 21.)