I. Kooperatív tanulásszervezési struktúrák/modellek
Tevékenység
A kooperatív
tanulás során a tanár előzetes tervezése alapján a csoport magának szabja meg a
tananyag elsajátítás, ütemét. Segíthetnek egymásnak, dolgozhatnak párban,
csoportban, csoporton belüli párokban, egyénileg munkamegosztással, és
különböző változatos módszerekkel. Mindez kihívás számukra és biztosítani tudja
az elsajátítás örömének átélését. A cselekvő együttműködés, során átélt öröm
fokozza az aktivitást és olyan erős belső motivációs késztetést jelent, amely
következtében a tanulás igen hatékony lehet és a képességek jelentős mértékben
fejlődnek. Ugyanakkor megtanulnak együttműködni, egymással. „a hatékony
tanulást elsősorban az jellemzi, hogy minden pszichikus folyamat aktivitásának
az eredménye: tehát nem csupán vagy nem főként a figyelemé és az emlékezeté. Ez
az elméleti alap lehetővé teszi a tanítás-tanulás pszichológiailag is szakszerű
megszervezését, aminek következtében aktív és produktív tanulói magatartás
alakulhat ki az iskolás körülményei között." (Bárdossy 1999. 13.) A kooperatív tanulás sarkalatos pontja a
tanulásszervezés, amely
„sikerességét, a szerint prognosztizálhatjuk,
hogy milyen mértékben vagyunk képesek a teljes embert, a teljes személyiséget aktivizálni a
tanítás-tanulás során." (Bárdossy 1999. 15.) Ez azt
jelenti, hogy úgy kell előkészíteni, megszervezni az órákat, hogy mindenkinek
legyen feladata, minden diák figyelme le legyen kötve, és alkalma legyen az
együttműködésre, interakcióra, szereplésre. Ebben segítenek a változatos
módszerek, amelyek igazodhatnak a tanóra különböző fázisaihoz és a különböző
feladatokhoz. Utasítás és szervezés nélkül a diákok elnyomják egymást,
hatalmaskodnak egymás felett, és nem fognak tudni megoldani alapvető
feladatokat, problémákat, és szociális konfliktusokat. A kooperatív tanulásra
tervezett tanóra modellek csoportfolyamat
keretében működnek és magukba foglalják az elsajátítandó tananyagot és a
tananyag feldolgozására, gyakorlására szánt módszereket. A folyamatban érvényesülnek a kooperatív
tanulás alapelvei (építő egymásrautaltság, párhuzamos interakciók, egyéni
felelősség, egyenlő arányú részvétel), és alapelemei (pozitív kölcsönös függés
feltételei, a tanulók közötti közvetlen interakció, egyéni beszámolási
lehetőség, interperszonális és együttműködési készségek, csoportélmények
feldolgozása). Az együttműködő tanulásra tervezett tanóráknak különböző
felépítése lehet annak megfelelően, hogy a tanár melyik tanulásszervezési
modellt alkalmazza. A modellek
alkalmazásánál célszerű figyelembe venni a tanulók életkorát, képességeit, az
együttműködéshez szükséges kompetenciák fejlettségét és a meglévő feltételeket.
A kooperatív tanulás beilleszthetjük hagyományos tanóra keretébe, de
alkalmazhatunk újszerű, kevésbé ismert formákat is. A kooperatív tanulás
megszervezését a tananyagnak, céloknak, követelményeknek, tanulói közösségeknek
és a környezetnek megfelelően különbözőképen alakíthatjuk, de mindig az legyen
a fő szempont, hogy úgy szervezzük a tanulási folyamatot, hogy abban mind a
személyes és szociális kompetenciák, mind a kognitív és tanulási kompetenciák
minden egyes résztvevőnél sikerrel fejleszthetőek legyenek. Ebből eredően a
tanóra felépítése, modellje más és más lehet. Azok a tanárok, akik osztályukban
alkalmazni szeretnék a kooperatív tanulást, tetszés szerint, az adott
helyzetnek (tantárgynak, életkornak, a tanulók képességének) megfelelően
választhatnak a kooperatív tanulási
modellek közül:
1. Együtt-tanulási modell;
2. Az egyéni fejlődést figyelembe vevő modell;
3. A csoportkutató munkát végez modell;
4. Munkasarok forgó modell;
5. Co-op Co-op modell;
6. RJR (Ráhangolódás - jelentésteremtés - reflektálás) magyar órákra kidolgozott modellt.
Kooperatív tanulásszervezési struktúrák/modellek összehasonlítása táblázatos formában
Valamennyi modell előnye, hogy egy folyamat keretében működik és a tanulók nemcsak ismereteket, hanem az ismeretelsajátítás folyamatát is elsajátítják, amely eredménye, hogy jobban felkészülnek az ismeretek gyakorlatban történő alkalmazására, társas közegben történő problémamegoldásra. Bármelyik modell alkalmazása esetében elkerülhetetlen a tanár részéről az előzetes, alapos felkészülés. A tanár előkészítő feladatai: a tananyag, ismeretanyag logikai struktúrájának kidolgozása, együttműködésre alkalmas témák kiválasztása. Annak megállapítása, hogy a tanulók képesek-e együttműködő csoportokban dolgozni. Milyen az együttműködési képességük, milyen a társas helyzetük (rokonszenvi és presztízs viszonyuk), milyen a tudásuk színvonala? Mennyire aktivizálhatók és mennyire önállóak? Ezt követheti az algoritmusok meghatározása az adott tantárgyra: célok kitűzése (ismeretszerző és társas készségek), a választott tananyaghoz a szervezeti formák (foglalkozásmodellek, csoportmunka változatai, módszerek, technikák) kiválasztása, a tanulói és tanári tevékenység megtervezése, eszközök megválasztása, csoportfolyamatok, tér, idő megtervezése. A tervezetek formája különböző lehet a céloknak, a tananyag feldolgozásának és a szempontoknak megfelelően. Készülhet akár esszé vagy táblázatos formában is, de minden esetben ajánlatos a modellekre jellemző lépések betartása. A modellek gyakorlati példákon, konkrét foglalkozásterveken keresztüli bemutatása, egyetemi hallgatók tervezetei alapján: Orbán Józsefné (2000): A kooperatív tanulás: szervezés és alkalmazás című könyvben olvasható. Teljesen kooperatív tanulásszervezési modellnek az a szervezési forma tekinthető, amelyben valamennyi feladat megoldásában, módszerben érvényesül a négy alapelv. „A kooperatív paradigma megőrzi a pedagógus alkotói szabadságát, ugyanis kimondja, hogy bármely tanulásszervezési struktúra, legyen akár teljesen független fejlesztés a kooperatív műhelyektől, ha érvényesülnek benne a kooperatív alapelvek, akkor együttműködésre épülőnek, kooperatívnak tekinthető." (Arató, 2010) Akár egy módszer is struktúrának tekinthető (Arató, Varga, 2006.) Spencer Kagan (2001.) által javasolt struktúrák/ modellek közül néhány módszerként is alkalmazható (pl. telefon, mozaik II., partnerek).
A kooperatív tanulásszervezés különböző modelljei közül választhatunk annak megfelelően, hogy a tanulási nehézségekkel küzdő, vagy azoktól mentes tanulók körében szeretnénk alkalmazni. A közvetlen utasítások révén, a kooperatív tanulás nagy előnyt jelenthet, hiszen lehetőséget ad minden tanulóknak a különböző feladatok és fogalmak gyakorlására, megtanítja nekik, hogyan kell problémát megoldani csoporttársaikkal, és hogy hogyan tudják felhasználni a foglalkozásokon szerzett ismereteket más tanórákon és területeken. A gondosan megtervezett foglalkozások, amelyek magukba foglalják a modellekre vonatkozó komponenseket, és a kooperatív módszereket, a tanulóknak széleskörű lehetőségeket biztosít az ismeretek megszerzésében, instrukciók megértésénél és felhasználásánál.
1. Együtt-tanulási modell;
2. Az egyéni fejlődést figyelembe vevő modell;
3. A csoportkutató munkát végez modell;
4. Munkasarok forgó modell;
5. Co-op Co-op modell;
6. RJR (Ráhangolódás - jelentésteremtés - reflektálás) magyar órákra kidolgozott modellt.
Kooperatív tanulásszervezési struktúrák/modellek összehasonlítása táblázatos formában
Valamennyi modell előnye, hogy egy folyamat keretében működik és a tanulók nemcsak ismereteket, hanem az ismeretelsajátítás folyamatát is elsajátítják, amely eredménye, hogy jobban felkészülnek az ismeretek gyakorlatban történő alkalmazására, társas közegben történő problémamegoldásra. Bármelyik modell alkalmazása esetében elkerülhetetlen a tanár részéről az előzetes, alapos felkészülés. A tanár előkészítő feladatai: a tananyag, ismeretanyag logikai struktúrájának kidolgozása, együttműködésre alkalmas témák kiválasztása. Annak megállapítása, hogy a tanulók képesek-e együttműködő csoportokban dolgozni. Milyen az együttműködési képességük, milyen a társas helyzetük (rokonszenvi és presztízs viszonyuk), milyen a tudásuk színvonala? Mennyire aktivizálhatók és mennyire önállóak? Ezt követheti az algoritmusok meghatározása az adott tantárgyra: célok kitűzése (ismeretszerző és társas készségek), a választott tananyaghoz a szervezeti formák (foglalkozásmodellek, csoportmunka változatai, módszerek, technikák) kiválasztása, a tanulói és tanári tevékenység megtervezése, eszközök megválasztása, csoportfolyamatok, tér, idő megtervezése. A tervezetek formája különböző lehet a céloknak, a tananyag feldolgozásának és a szempontoknak megfelelően. Készülhet akár esszé vagy táblázatos formában is, de minden esetben ajánlatos a modellekre jellemző lépések betartása. A modellek gyakorlati példákon, konkrét foglalkozásterveken keresztüli bemutatása, egyetemi hallgatók tervezetei alapján: Orbán Józsefné (2000): A kooperatív tanulás: szervezés és alkalmazás című könyvben olvasható. Teljesen kooperatív tanulásszervezési modellnek az a szervezési forma tekinthető, amelyben valamennyi feladat megoldásában, módszerben érvényesül a négy alapelv. „A kooperatív paradigma megőrzi a pedagógus alkotói szabadságát, ugyanis kimondja, hogy bármely tanulásszervezési struktúra, legyen akár teljesen független fejlesztés a kooperatív műhelyektől, ha érvényesülnek benne a kooperatív alapelvek, akkor együttműködésre épülőnek, kooperatívnak tekinthető." (Arató, 2010) Akár egy módszer is struktúrának tekinthető (Arató, Varga, 2006.) Spencer Kagan (2001.) által javasolt struktúrák/ modellek közül néhány módszerként is alkalmazható (pl. telefon, mozaik II., partnerek).
A kooperatív tanulásszervezés különböző modelljei közül választhatunk annak megfelelően, hogy a tanulási nehézségekkel küzdő, vagy azoktól mentes tanulók körében szeretnénk alkalmazni. A közvetlen utasítások révén, a kooperatív tanulás nagy előnyt jelenthet, hiszen lehetőséget ad minden tanulóknak a különböző feladatok és fogalmak gyakorlására, megtanítja nekik, hogyan kell problémát megoldani csoporttársaikkal, és hogy hogyan tudják felhasználni a foglalkozásokon szerzett ismereteket más tanórákon és területeken. A gondosan megtervezett foglalkozások, amelyek magukba foglalják a modellekre vonatkozó komponenseket, és a kooperatív módszereket, a tanulóknak széleskörű lehetőségeket biztosít az ismeretek megszerzésében, instrukciók megértésénél és felhasználásánál.