V. Folyamatszabályozás
A kooperatív csoportok irányítása
más készségeket, kompetenciákat igényel a pedagógusoktól, mint a frontális
oktatás, hisz más a diák-diák és tanár- diák kapcsolat. Ebből következik az,
hogy a kooperatív tanulásra tervezett osztály vezetése sokban különbözik a
hagyományos osztály vezetésétől. Ugyanakkor a kísérletek igazolták azt, hogy a
kooperatív tanulást alkalmazó nevelők tanulásirányítási problémái lényegesen
csökkentek. Ennek okai, hogy jobban alkalmazkodik a diákok szükségleteihez,
akik igénylik a szereplést, az állandó részvételt, és ebből kifolyólag aktívak,
könnyebben motiválhatóak, mint a hagyományos szervezésben tanuló diákok. Itt a
tanár keveset beszél, a rendelkezésre álló időt a tanulók tanulása, egymás
közötti interakciója, egymás tanítása, prezentációja tölti ki. Fontos kérdés
az, hogy hogyan lehet biztosítani, irányítani a fegyelmezett munkavégzést, és
milyen szabályozási eszközöket kell alkalmazni.
A szabályozás legfontosabb
eszközei a kooperatív tanulási folyamatban: tudatosítás, megfelelő ülésrend, jó
szervezés, szabályok megfogalmazása, csöndjelek, megfelelő utasítások, rendszeres
értékelés, jutalmazások, elismerések, szerepek, időkitöltők alkalmazása.
Amennyiben úgy döntünk, hogy a kooperatív tanulási formát
választjuk oktató-nevelőmunkánk hatékonyabbá tételére, első teendőnk
megértetni a tanulókkal, hogy mit értünk kooperatív tanulás alatt, mit jelent
az együttműködés, melyek a szabályai, alapelvei. A tanulókban tudatosítani
kell, hogy a kooperáció többet jelent, mint együtt ülni, megbeszélni a
feladatot. A gyerekeknek tudniuk kell, hogy mit kell tenni ezen a kicsit más
órán, hogy mi a célunk ezzel. Őket is be kell avatnunk azokba a folyamatokba,
amelyeknek alávetjük őket, hiszen így tanulhatják meg igazán, mit is jelent
tanulni, tanítani, együttműködni a társakkal, a tanárral. A kooperatív
tanulásszervezéssel a pedagógusok végső célja, hogy a diákok tanuljanak
tanulni. Érdeklődéssel, kíváncsisággal, kreatívan forduljanak az új dolgok
felé, készen a befogadásukra, megértésükre, elsajátításukra. A kooperatív
tanulási folyamat működtetéséhez elkerülhetetlen a tanár alapos előzetes
szervező munkája. Fontos, hogy a tanár jól felkészült legyen. Előre dolgozza ki
a munkamenet tervét, hogy a tanulók számára világos legyen. Az ülésrend kialakításánál fontos szempont,
hogy mindenki jól lássa a táblát, társait. Az eszközök könnyen elérhetőek
legyenek mindenki számára. A feladatok legyenek érthetőek és mindenki számára
hozzáférhetőek. Időnyerés érdekében alkalmazhat szimultán (egyidejű) feladat és
eszközkiosztást, beszámolást. A céloknak, feladatoknak megfelelően a tanár
adjon szerepeket a tanulóknak, mivel a szerepek mindig segítik a közös munkát
és az idő jobb felhasználását. A munka során előfordulhat, hogy egyes
csoportok, tanulók előbb befejezik a feladat megoldását, ekkor a fegyelem
érdekében időkitöltő feladatot adhatunk, amelynek alkalmazkodni kell a
foglalkozás tartalmához, módszerekhez. Ezek megerősíthetik a tanultakat, vagy
akár tehetséggondozásra is alkalmazhatók lehetnek. Ezek legyenek rövidek,
érdekesek, könnyen ellenőrizhetőek. Írhatjuk a táblára, tehetjük borítékba,
dobozba, vagy akár szóban is elmondhatjuk. Fontos az is, hogy a tanár az
utasításokat mindig érthetően mondja el, legyen kevés, egyértelmű és mindig
kérdezzen vissza, hogy megértették-e a tanulók. A kooperatív tanulásnak állandó
„kísérője" kell, hogy legyen a fejlesztő értékelés. Így a gyerekek társaiktól
és a tanártól is kapnak visszajelzést a munkájukról, illetve nekik maguknak is
kell értékelni önmagukat és társaikat. Ezáltal nem csak ítélőképességük,
kritikai érzékük fejlődik, hanem toleránsabbak, elfogadóbbak, empatikusabbak is
lesznek. Természetesen ez csak akkor valósul meg, ha a kooperatív módszerek
beépülnek a mindennapi tanítási- tanulási gyakorlatba. A szabályozás nagyon
fontos eszköze a közösen megfogalmazott szabálycsoport,
amelyeket a gyerekek maguk fogalmazzák meg, mivel így jobban be is
tudják tartani. A tanárnak állandóan figyelni kell a csoportok és egyének
munkáját, fejlődését, ezekről feljegyzéseket kell készíteni, majd kielemezni,
és az eredményekre alapozva kell tervezni a további munkát. A munkát segíthetik
a megfigyelési űrlapok, ellenőrző tesztlapok. Ennek szempontjai lehetnek: helyes magatartásformák, célszerű
ötletek, érzések, aktivitás, figyelem, figyelmesség, segítőkészség,
kapcsolatteremtő képesség, önértékelés, légkör, stb. Céljuk, hogy lehetővé
tegyék a személyes reflexiót, sőt a csoport reflexióját és véleménycseréjét. Néhány fontos
javaslat a kooperatív tanulási folyamat szabályozásához.
Hogyan alkalmazzuk sikeresen a
kooperatív tanulást?
1. Soha ne adjunk a csoportnak
jegyet!
2. Értesítsük a szülőket az elveinkről, mielőtt megváltoztatjuk a
módszereinket!
3. Ne feltételezzünk szociális készségeket a diákoktól, gondosan
tervezzük meg ezek elsajátítását!
4. Ne engedjük meg hogy, a beszélgetés
hangereje és módja meghaladja a vezetési módszereinket!
5. Érjük el, hogy
diákjaink együtt akarjanak dolgozni (a csapatépítés, osztályépítés során)
mielőtt nehéz feladatok felé tereljük őket!
6. Kezdjünk jól strukturált és
rövid kooperatív módszerekkel és egyszerűbb feladatokkal, lassan haladjunk a kevésbé
szervezett, hosszabb projektek felé!
7. Haladjunk a saját és diákjaink
tempójában!
8. Először tanuljuk meg jól az egyik új stratégiát, mielőtt
alkalmaznánk a másikat!
9. Ha készen állunk a nehezebb
feladatokra, kezdjünk olyanokkal, amelyek még a legalacsonyabban teljesítő diák
számára is megoldhatóak!
10. Ne engedjük meg a negatív kapcsolatok
kialakulását, amíg a tanulóknak az akaratuk és a készségük is megvan a közös
munkához!