4. feladat

iDevice ikon Olvasnivaló
4. Az értékeléssel szemben támasztott követelmények (Csapó, 1998.)

Mozaik (Bárdossy, Dudás, Pethőné Nagy és Priskinné Rizner, 2002. 374. o.): Olvassa el a megadott szövegrészt, majd értelmezze! Magyarázza el társainak az olvasott fogalom lényegét, tanítsa meg nekik!

Tárgyszerű - objektív: nem függhetnek a tanár személyétől, kedvétől, előítéletétől, érzelmeitől stb. Nem befolyásolhatja az adott helyzet, az értékelés kontextusa. Egy konkrét teljesítményre adott értékelés nem függhet attól, hogy milyenek voltak a tanuló korábbi eredményei. De nem adhat jobb értékelést a tanár azért sem, hogy jobb legyen a tanév végi statisztika. Ám a tárgyilagosság sérülhet, amennyiben:

  • az osztályzat a tanár hangulatát, előítéletét, érzelmeit tükrözi.
  • egyéni osztályzási normákat alkalmaz a pedagógus.
  • az osztályzat a tanuló korábbi eredményeitől, előző feleletétől függ.
  • jelen vannak az észlelés bizonytalanságai: a tanár ugyanazt a dolgot, a konkrét kontextustól függően különbözőképpen látja.

Megbízható - reliábilis: Ugyanarra a tudásra mindig ugyanazt az osztályzatot kell a tanulónak kapnia. Az osztályozás megbízhatósága csorbulhat, ha ugyanarra a feleletre nem mindig ugyanaz az osztályzat keletkezik. Vagyis megjelenhetnek az értékelésben az iskolák, a nehéz-könnyű tárgyak, a fiúk-lányok eredményei közötti különbségek. De említhetnénk azt is, hogy ugyanaz a tanár sem adja mindig ugyanazt a jegyet, ugyanarra a feleletre. Az iskolákban helyi értékrendek alakulnak ki, amelyben a helyi közepesek kapják a közepest, a legjobbak az ötöst.

Érvényes - valid: a jegyekben annak a tudásnak kell tükröződnie, amelynek a jellemzésére az adott osztályzatot használni akarjuk. Például a fizikajegynek a tanulók fizikatudását kell mérnie, nem pedig a verbális képességeik színvonalát. Validitási problémához vezet, ha a tanuló matematikából kap elégtelent, mert otthon felejtette a körzőjét, ha rossz jegyet kap a történelemesszéjére, mert olvashatatlan a kézírása. És, bár a tanár eljárása pedagógiai szempontból alig kérdőjelezhető meg, amennyiben az év végi jegybe beszámít, annak érvényességét rontja az az elégtelen is, amelyet a tanuló azért kapott, mert nem készítette el a házi feladatát. Ezek a tényezők inkább jellemzik a tanulók személyiségét, motiváltságát, érdeklődését, mint a konkrét tudását, és inkább kellene a szorgalom vagy magatartás jegyekben kifejeződnie, mint a tantárgyi jegyekben.