5. feladat

iDevice ikon Olvasnivaló
5. Készítsen szöveges értékelést!

Az alábbi részlet egy iskola pedagógiai programjában olvasható a magatartás értékelésével kapcsolatban. Olvassa el, majd készítsen szöveges értékelést egy 5. osztályos tanuló részére! Segítséget jelenthet, ha megnézi a feladatot követő mintákat!

Példást érdemel az a tanuló, aki:

  • elfogadja az intézménynek, mint közösségnek a deklarált értékvilágát.
  • jó hatást gyakorol a közösségre és annak egyes tagjaira.
  • a közösségért végzett munkában aktív, véleményét elmondja. Részt vesz iskolai rendezvényeken.
  • vállalja az iskolai követelmények teljesítését.
  • felelősséget vállal érte a tanulótársai előtt is.
  • segítőkész, másokat buzdít, megkeresi, megtalálja a mások helyzetén való javítás útjait, módjait.
  • viselkedése különféle körülmények között (az iskolában és az iskolán kívüli rendezvényeken is) példamutató.
  • tisztelettudó, udvarias, megfelelő hangnemet használ a felnőttekkel, tanulótársaival.

  • házirendet betartja, és társait annak betartására ösztönzi.
  • a tanítási órákon fegyelmezett.

Jót érdemel az a tanuló, aki:

  • az intézmény értékvilágának elfogadása kissé hiányos.
  • részt vesz a közösségi éltben, de nem törekedik annak alakítására, befolyásolást nem gyakorol.
  • a követelményeket megtartja.
  • fegyelmezett, de másokkal nem foglalkozik, közömbösen veszi tudomásul a laza viselkedést.
  • A felnőttekkel és társaival szemben tisztelettudó, udvarias.
  • A tanítási órákon általában fegyelmezett.
  • Házirendet betartja.

Változó annak a tanulónak a magatartása, aki:

  • az iskola értékvilágának elfogadása esetleges.
  • tudatosan nem árt a közösségnek, vagy egyes tanulótársainak, de számítani sem lehet rá, mert megnyilvánulásai megbízhatatlanok.
  • a követelményeket csak többé-kevésbé teljesíti.
  • gyakran kell figyelmeztetni a helyes viselkedés szabályaira. A felnőttekkel, tanulótársaival udvariatlan. Többszöri írásbeli figyelmeztetés automatikusan „változó" érdemjegyet eredményez.
  • a házirendet részben tartja be.

Rossz annak a tanulónak a magatartása, aki:

  • az intézmény értékrendjét elutasítja.
  • szándékosan árt a közösségnek, a követelményeket megszegi, szemben áll a tanulóközösség és a felnőttek céljaival,
  • durvaság, gorombaság jellemzi (szóbeli) is,
  • a házirend ellen sokat vét."


MINTÁK A SZÖVEGES ÉRTÉKELÉSRE


1. MINTA
: Tanév végi szöveges értékelés (1. osztály)




Még nem teszem

Bizonytalanul végzem

Elfogadhatóan végzem

Megbízhatóan végzem

Nagyon jól teszem


TÁRSAS KAPCSOLATOM

Figyelek a társaimra és a felnőttekre.

α

β

γ

δ

ε









Segítem a közös munkát.

α

β

γ

δ

ε









A környezetemet rendben tartom.

α

β

γ

δ

ε









Szünetekben szépen játszom.

α

β

γ

δ

ε









MUNKAVÉGZÉSEM

Figyelembe veszem a munkámat segítő utasításokat.

α

β

γ

δ

ε








Kitartóan figyelek a munkámra.

α

β

γ

δ

ε









Önállóan végzem el a feladataimat.

α

β

γ

δ

ε









A tanító néni utasításait megértem.

α

β

γ

δ

ε









Az egész órát végig dolgozom.

α

β

γ

δ

ε









A házi feladatom mindig elkészítem.

α

β

γ

δ

ε









Feladatlapon tudok dolgozni.

α

β

γ

δ

ε














Még nem teszem

Bizonytalanul végzem

Elfogadhatóan végzem

Megbízhatóan végzem

Nagyon jól teszem


MATEMATIKA

A 20-as számkörben ismerem a számok alakját, olvasását.

α β γ δ ε








Felismerem a páros és páratlan számokat a 20-as számkörben.

α β γ δ ε








Nem okoz gondot a számok bontása a 20-as számkörben.

α β γ δ ε








Az összeadásokat hibátlanul végzem a 20-as számkörben.

α β γ δ ε








A kivonásokat hibátlanul végzem 20-as számkörben.

α β γ δ ε








A pótlást jól végzem a 20-as számkörben.

α β γ δ ε








Ismerem a számok helyét a számegyenesen a 20-as számkörben.

α β γ δ ε








A nyitott mondatokat meg tudom oldani.

α β γ δ ε









A szöveges feladatokat megértem, lerajzolom, lejegyzem és válaszolok a kérdésekre.

α β γ δ ε








A sorozatokat tudom folytatni.

α β γ δ ε









Helyesen használom az alatta, fölötte, jobbra, balra… stb. kifejezéseket.

α β γ δ ε








Ismerem a több, kevesebb, ugyanannyi relációkat és jelölésüket.

α β γ δ ε










 



Még nem teszem

Bizonytalanul végzem

Elfogadhatóan végzem

Megbízhatóan végzem

Nagyon jól teszem


OLVASÁS - SZÖVEGÉRTÉS

A betűket ismerem.

α

β

γ

δ

ε









A betűket össze tudom olvasni.

α

β

γ

δ

ε









Mondatokat olvasok.

α

β

γ

δ

ε









Megértem a némán olvasott szöveget.

α

β

γ

δ

ε









Kérdésekre egész mondattal válaszolok.

α

β

γ

δ

ε









Szépen fejezem ki a gondolataimat.

α

β

γ

δ

ε









ÍRÁS

Ceruzafogásom jó.

α

β

γ

δ

ε









A tanult betűalakokat jól írom.

α

β

γ

δ

ε









A betűkapcsolásaim jók.

α

β

γ

δ

ε









Írott szavakat, mondatokat le tudok másolni.

α

β

γ

δ

ε









Nyomtatott szavakat, mondatokat le tudok másolni.

α

β

γ

δ

ε








Írásom tiszta, rendezett.

α

β

γ

δ

ε









Figyelmeztetésre kijavítom hibáimat.

α

β

γ

δ

ε













Még nem teszem

Bizonytalanul végzem

Elfogadhatóan végzem

Megbízhatóan végzem

Nagyon jól teszem


RAJZ - TECHNIKA

Munkám tiszta, rendes.

α

β

γ δ ε









Rajz órai munkámat fantáziával tervezem, türelemmel kidolgozom.

α

β γ δ ε








Bátran alkalmazom a tanult technikákat.

α

β γ δ ε









ÉNEK - ZENE

Szívesen énekelek.

α

β γ δ ε









Ismerem a tanult ritmusértékeket.

α

β γ δ ε









Ismerem a tanult hangokat.

α

β γ δ ε









TESTNEVELÉS

Lelkiismeretesen dolgozom testnevelés órán.

α

β γ δ ε









Örömmel veszek részt a játékokban.

α β γ δ

ε









Futásom kitartó.

α

β γ δ

ε










2. MINTA
: 1. osztályos tanulók beilleszkedéséről


Kedves Szülők!

EZÚTON SZERETNÉK RÖVID TÁJÉKOZTATÁST ADNI
_____________________________________________
ISKOLAKEZDÉSÉRŐL.


________________________ VONATKOZÓ MONDATOKAT ALÁHÚZTAM.


  • könnyen beilleszkedett az iskolai rendbe
  • még most is sírdogál reggelente
  • gyakran keres kapcsolatot a tanító nénivel
  • csak társaival keres kapcsolatot
  • az utasításokat megérti
  • többször is meg kell ismételni az utasításokat
  • többszöri ismétlés után sem érti meg az utasításokat
  • ceruzafogása jó
  • ceruzafogása görcsös
  • minden ujját használja a ceruzafogáshoz
  • beszéde halk
  • beszéde hangos
  • beszéde jól érthető
  • beszédhibás
  • válaszadása csak szavakra szorítkozik
  • mondatokban válaszol
  • gyakran használ csúnya szavakat
  • holmijára vigyáz
  • rendetlen, elhagyja a felszerelését
  • figyelme kitartó
  • figyelme könnyen elterelődik
  • munkatempója gyors
  • munkatempója átlagos
  • munkatempója lassú
  • szívesen jelentkezik
  • nem szívesen jelentkezik
  • bekiabál az órába
  • gyakran felhúzott lábakkal üldögél
  • nem okoz neki gondot a padban ülés
  • szünetben gyakran verekszik
  • házi feladatait elkészíti
  • gyakran hiányzik a házi feladata


Egyéb kiegészítés:
___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

amennyiben bármilyen észrevételük van a leírtakkal kapcsolatban, kérem, keressenek fel az iskolában!

köszönettel:
__________________________________

Pécs, ____________________


3. MINTA
: Félévi értékelés (1. osztály)

Tanuló neve:________________________________

Kedves Szülők!


Ezúton szeretnék rövid értékelést adni gyermekük iskolai munkájáról, a ______________-es tanév első félévében.

Magatartás

példás:









jó:










változó:

- Tisztelettudó, udvarias.

- A tanítási órákon fegyelmezetten viselkedik.

- A tanítási órákon kívüli viselkedése a Házirendnek megfelelő.

- Segítőkész, a rábízott feladatokat elvégzi.

- Tisztelettudó, udvarias.

- A tanítási órákon általában fegyelmezetten viselkedik.

- A tanítási órán kívüli viselkedése esetenként kifogásolható.

- A rábízott feladatokat elvégzi, de nem kezdeményez önállóan.

- nem mindig tisztelettudó.

- A tanítási órákat gyakran zavarja viselkedésével: beszélget, bekiabál az órába.

- A tanítási órán kívüli viselkedése esetenként durva: verekszik, csúnyán beszél.

- Hajlamos a munkafegyelem megszegésére.

Szorgalom:

példás:












jó:











változó:

- A legtöbb tantárgy iránt érdeklődő, szorgalmasan tanul.

- Képességeinek megfelelően teljesít.

- A tanórákon aktív.

- Házi feladatát mindig elkészíti.

- A szorgalmi feladatokat is elvégzi.

- Felszerelése nem hiányzik.

- Szorgalmasan tanul.

- Csak bizonyos tantárgyakból teljesít képességeinek megfelelően.

- Előfordul, hogy a házi feladata hiányos.

- A szorgalmi feladatokat nem mindig készíti el.

- Felszerelése esetenként hiányos.

- Csak azt tanulja kellő szorgalommal, ami érdekli.

- Képességeihez mérten gyengén teljesít, gyakran felületes.

- Tanítási órákon többnyire mással foglalkozik, ritkán jelentkezik.

- Házi feladata gyakran hiányzik.

- A szorgalmi feladatokat nem készíti el.

- Felszerelése hiányos.

Magyar nyelv

és irodalom:

Betű felismerése:







Szótagoló olvasása:







írásképe:












vonalvezetése:








másolása:

- gyors

- jó

- lassú

- hibás

- hibátlan

- kicsit lassú

- gyakorlásra szorul

- nem megfelelő

- tetszetős, gondos

- megfelelő

- alakulóban

- rendetlen

- pontos

- pontatlan

- pontos

- megfelelő

- alakulóban

- nem megfelelő

- pontos

- kevés hibát ejt

- hibás

- nem megfelelő

Matematika:

számképe:




számfogalma:




műveletek elvégzése:

- biztos

- bizonytalan

- biztos

- bizonytalan

- hibátlan

- kevés hibával dolgozik

- sok hibával dolgozik

- gyakorlást igényel

- gyenge

- önállóan dolgozik

- kis segítséggel dolgozik

- csak segítséggel dolgozik

Környezetismeret:



megfelelő

még nem megfelelő

Rajz:

tiszta, pontos munkája

általában tiszta, pontos a munkája

rendetlen a munkája

kevés segítséget igényel

sok segítséget igényel

Technika:

tiszta, pontos munkája

általában tiszta, pontos a munkája

rendetlen a munkája

kevés segítséget igényel

sok segítséget igényel

Testnevelés:

nagyon ügyes

ügyes

biztatás kell

Tanulmányi fejlődése:

egyenletes

megfelelő

lassú


Egyéb:______________________________________________________________

Pécs,____________________

___________________________________
osztályfőnök


4. MINTA
: Értékelés az első félév tanulmányi fejlődéséről


Magatartás:

könnyen beilleszkedett az iskolai munkába

nehezen illeszkedett be az iskolai munkába

az órán csendben dolgozik

sokat beszélget

nem figyel

aktívan részt vesz az órai munkában

figyel és segíti tanítója munkáját

gyakran bekiabál az órába

viselkedése zavarja az órát

gyakran elkésik

gyakran felhúzott lábakkal üldögél

nem okoz neki gondot a padban ülés

szünetekben szépen játszik

verekszik

csúnyán beszél

Szorgalom:

leckéje rendszeresen kész

leckéje gyakran hiányzik

a szorgalmi feladatokat is elkészíti

munkatempója gyors

munkatempója átlagos

munkatempója lassú

sokat jelentkezik órán

passzív, de pontosan követi az órai munkát

figyelme kitartó

figyelme könnyen elterelődik

az egész órát végig dolgozza

keveset dolgozik órán

hiányos az órai munkája

munkájára igényes

könyveinek, füzeteinek külalakja kívánnivalót hagy maga után

érdeklődő, megkérdezi, ha valamit nem ért

utasításokat megérti

többször is meg kell ismételni az utasításokat

többszöri ismétlés után sem érti meg az utasításokat

Matematika:

a tanult számjegyeket felismeri

a tanult számjegyeket téveszti

még nem ismeri a tanult számjegyeket

a tanult számjegyeket olvassa, írja

előfordul, hogy számokat fordítva ír

hiányos számsort kiegészít

ismeri és alkalmazza a „több", „kevesebb", „ugyanannyi" fogalmát és jelöléseit: >; <; =

a számok bontott alakját ismeri 5=2+3

még nem tudja a számok bontott alakját

szóbeli műveleteket jól végzi

szóbeli műveleteket segítséggel oldja meg

még nem tud szóbeli műveleteket megoldani

írásbeli műveleteket önállóan old meg

segítséggel oldja meg az írásbeli műveleteket

még nem tudja megoldani az írásbeli műveleteket

nyitott mondatokat jól old meg 2+3>?>1+1

nyitott mondatokat segítséggel old meg

nyitott mondatokat még nem tud megoldani

írásban adott feladatokat (feladatlapon) önállóan el tud végezni

segítséggel tudja elvégezni

még nem tud feladatlappal dolgozni

iránytévesztő

jól tud térben tájékozódni

Olvasás:

hangokat tisztán ejt

beszédhibás

kérdésre 1-1 szóval válaszol

kerek mondatokkal válaszol

beszéde halk

beszéde hangos

beszéde jól érthető

gyorsan beszél

szókincse hiányos

szépen fejezi ki gondolatait

a tanult betűket ismeri

bizonytalan, téveszt

még nem ismeri a tanult betűket

a betűk összeolvasása jó

betű összeolvasása akadozik

betű összeolvasása gyenge

Írás:

ceruza fogása jó

ceruza fogása kicsit görcsös

ceruza fogása görcsös

belevési a füzetbe a betűket

betűalakja jó

betűalakja bizonytalan

betűalakja még gyakorlást kíván

kapcsolása jó

kapcsolása bizonytalan

kapcsolása még gyakorlást kíván

írottról írottra hibátlanul másol

írottról írottra kevés hibával másol

írottról írottra hibásan másol

írottról írottra még nem tud írni

nyomtatottról írottra hibátlanul másol

nyomtatottról írottra kevés hibával másol

nyomtatottról írottra sok hibával másol

nyomtatottról írottra még nem tud írni

tollbamondás után hibátlanul tud írni

tollbamondás után kevés hibával ír

tollbamondás után hibásan ír

tollbamondás után még nem tud írni

Környezetismeret:

tudása jó, pontos

pontatlan

még nem megfelelő

Testnevelés:

pontosan követi a tanító utasításait

saját akarata szerint cselekszik

mozgása összerendezett

még rendezetlen a mozgása

még nehézkesen mozog

tud játszani

ügyes

verekszik

Rajz-technika:

szépen színez

türelmes

firkál, türelmetlen

munkájának külalakja szép és igényes

munkája maszatos, piszkos

nehézkesen rajzol

csuklója merev

ábrázolása jó

ábrázolása még nem olyan jó

Ének-zene:

jó a hallása

éneke szép

bátortalan

hamiskásan énekel

ritmusérzéke jó

ritmusérzéke bizonytalan

kettes ütemet ismeri

még nem ismeri a kettes ütemet

a tapsolt ritmust jól tudja visszaadni

kevés hibával tudja visszaadni

még nem tudja visszaadni

a tanult hangokat ismeri

a tanult hangokat nem ismeri

Egyéb:_______________________________________________________

__________________________________

tanító

Pécs,_____________________


5. MINTA
: Félévi értékelés (1. osztály)

___________________________________ tanulónak

az 1. osztályban

I. félévében elért eredményéről

Ilyennek látunk

Tanóra alatt:

A tanórákon csendben dolgozol - néha/gyakran zavarod társaidat.

Néha/gyakran belekiabálsz az órába.

Néha/gyakran felhúzott lábakkal ülsz - néha/gyakran felállsz órán.

A környezetedet rendben tartod - néha/gyakran rendetlenség van körülötted.

Munkatempód gyors - néha/gyakran kapkodó - megfelelő - néha lassú - lassú.

Sokat jelentkezel - az egész órát végig dolgozod - passzív vagy, de követed az órai munkát.

Figyelmed kitartó - könnyen elterelődik - néha/gyakran elkalandozol.

Utasításokat megérted - többször el kell ismételni neked - többszöri ismétlés után sem érted meg.

A szünetekben:

Szépen játszol - néha/gyakran szaladgálsz a teremben, folyosón - néha/gyakran verekszel.

Előfordul, hogy csúnyán beszélsz - veszekszel társaiddal.

Magyar nyelv és irodalom

A tanult betűket

hibátlanul - bizonytalanul - még nem ismered - néhányat/sokat tévesztesz, keversz.

A betűket

gyorsan - hibátlanul - megfelelően - kicsit lassan - kevés/sok hibával - még nem tudod összeolvasni.

Olvasásnál

folyékonyan - szótagolva jól/lassan/nagyon lassan - betűzgetve olvasol.

Szövegértésnél megérted a

szavakat - mondatokat.

Írásod külalakja

olvasható - szabályos - szép - néha/gyakran rendezetlen.

Betűid

szabályosak - néha/gyakran szabálytalanok.

Betűkapcsolásod

szabályos - néha/gyakran szabálytalan.

Írástempód

jó - kicsit lassú - nagyon lassú.

Írott szavakat

hibátlanul - kevés/sok hibával - még nem tudsz másolni.

Nyomtatott szavakat

hibátlanul - kevés/sok hibával - még nem tudsz másolni.

Matematika

10-es számkörben

A számfogalmad

kialakult - bizonytalan - még nem alakult ki.

A tanult számokat

hibátlanul - kevés/sok hibával - még nem tudod felismerni, olvasni, írni.

A páros és páratlan számokat

hibátlanul - kevés/sok hibával - bizonytalanul - még nem ismered.

Az összeadásokat

hibátlanul -kevés/sok hibával végzed el - még nem tudod elvégezni.

A kivonásokat

hibátlanul -kevés/sok hibával végzed el - még nem tudod elvégezni.

Az alatta, fölötte, mellette, mögötte, jobbra, balra stb. kifejezéseket

helyesen használod - néha/gyakran téveszted - még nem ismered.

A több, kevesebb, ugyanannyi relációkat és jelölésüket

helyesen használod - néha/gyakran téveszted - még nem ismered.

A számok sorbarendezését

hibátlanul - kevés, sok hibával - még nem tudod.

Környezetismeret

Az órán

érdeklődő - kíváncsi - nyitott - tájékozott - zárkózott - közömbös - még tájékozatlan vagy.

Angol nyelv

Az órán

aktívan - passzívan - érdeklődően - közömbösen veszel részt.

A tanultakat

alkalmazod - kis/sok segítséggel alkalmazod - még nem alkalmazod.

Rajz és technika

Színhasználatod

egyéni - változatos - gazdag - visszafogott.

Az eszközöket

terveidnek megfelelően - irányítással jól - még gyakorlatlanul használod.

Munkád

szépen kidolgozott - néha/gyakran összekapkodott - igénytelen.

Testnevelés

Az órai viselkedésed

fegyelmezett - néha/gyakran fegyelmezetlen.

Az utasításokat

betartod - néha/gyakran nem tartod be.

A feladatokat

kitartóan - néha/gyakran hanyagul végzed el.

Az órai munkában

jó kedvvel - elfogadva -változó hangulattal - kérésre is nehezen veszel részt.