5. feladat
Az alábbi részlet egy iskola pedagógiai programjában olvasható a magatartás értékelésével kapcsolatban. Olvassa el, majd készítsen szöveges értékelést egy 5. osztályos tanuló részére! Segítséget jelenthet, ha megnézi a feladatot követő mintákat!
„Példást érdemel az a tanuló, aki:
- elfogadja az intézménynek, mint közösségnek a deklarált értékvilágát.
- jó hatást gyakorol a közösségre és annak egyes tagjaira.
- a közösségért végzett munkában aktív, véleményét elmondja. Részt vesz iskolai rendezvényeken.
- vállalja az iskolai követelmények teljesítését.
- felelősséget vállal érte a tanulótársai előtt is.
- segítőkész, másokat buzdít, megkeresi, megtalálja a mások helyzetén való javítás útjait, módjait.
- viselkedése különféle körülmények között (az iskolában és az iskolán kívüli rendezvényeken is) példamutató.
- tisztelettudó, udvarias, megfelelő hangnemet használ a felnőttekkel, tanulótársaival.
-
- házirendet betartja, és társait annak betartására ösztönzi.
- a tanítási órákon fegyelmezett.
Jót érdemel az a tanuló, aki:
- az intézmény értékvilágának elfogadása kissé hiányos.
- részt vesz a közösségi éltben, de nem törekedik annak alakítására, befolyásolást nem gyakorol.
- a követelményeket megtartja.
- fegyelmezett, de másokkal nem foglalkozik, közömbösen veszi tudomásul a laza viselkedést.
- A felnőttekkel és társaival szemben tisztelettudó, udvarias.
- A tanítási órákon általában fegyelmezett.
- Házirendet betartja.
Változó annak a tanulónak a magatartása, aki:
- az iskola értékvilágának elfogadása esetleges.
- tudatosan nem árt a közösségnek, vagy egyes tanulótársainak, de számítani sem lehet rá, mert megnyilvánulásai megbízhatatlanok.
- a követelményeket csak többé-kevésbé teljesíti.
- gyakran kell figyelmeztetni a helyes viselkedés szabályaira. A felnőttekkel, tanulótársaival udvariatlan. Többszöri írásbeli figyelmeztetés automatikusan „változó" érdemjegyet eredményez.
- a házirendet részben tartja be.
Rossz annak a tanulónak a magatartása, aki:
- az intézmény értékrendjét elutasítja.
- szándékosan árt a közösségnek, a követelményeket megszegi, szemben áll a tanulóközösség és a felnőttek céljaival,
- durvaság, gorombaság jellemzi (szóbeli) is,
- a házirend ellen sokat vét."
MINTÁK A SZÖVEGES ÉRTÉKELÉSRE
1.
MINTA: Tanév végi szöveges értékelés
(1. osztály)
|
|
Még nem teszem |
Bizonytalanul végzem |
Elfogadhatóan végzem |
Megbízhatóan végzem |
Nagyon jól teszem |
|
TÁRSAS KAPCSOLATOM |
Figyelek a társaimra és a felnőttekre. |
α |
β |
γ |
δ |
ε |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Segítem a közös munkát. |
α |
β |
γ |
δ |
ε |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A környezetemet rendben tartom. |
α |
β |
γ |
δ |
ε |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Szünetekben szépen játszom. |
α |
β |
γ |
δ |
ε |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MUNKAVÉGZÉSEM |
Figyelembe veszem a munkámat segítő utasításokat. |
α |
β |
γ |
δ |
ε |
|
|
|
|
|
|
|
||
Kitartóan figyelek a munkámra. |
α |
β |
γ |
δ |
ε |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Önállóan végzem el a feladataimat. |
α |
β |
γ |
δ |
ε |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A tanító néni utasításait megértem. |
α |
β |
γ |
δ |
ε |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Az egész órát végig dolgozom. |
α |
β |
γ |
δ |
ε |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A házi feladatom mindig elkészítem. |
α |
β |
γ |
δ |
ε |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Feladatlapon tudok dolgozni. |
α |
β |
γ |
δ |
ε |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Még nem teszem |
Bizonytalanul végzem |
Elfogadhatóan végzem |
Megbízhatóan végzem |
Nagyon jól teszem |
|
MATEMATIKA |
A 20-as számkörben ismerem a számok alakját,
olvasását. |
α | β | γ | δ | ε |
|
|
|||||||
Felismerem a páros és páratlan számokat a 20-as
számkörben. |
α | β | γ | δ | ε |
|
|
|
|||||||
Nem okoz gondot a számok bontása a 20-as számkörben. |
α | β | γ | δ | ε |
|
|
|
|||||||
Az összeadásokat hibátlanul végzem a 20-as
számkörben. |
α | β | γ | δ | ε |
|
|
|
|||||||
A kivonásokat hibátlanul végzem 20-as számkörben. |
α | β | γ | δ | ε |
|
|
|
|||||||
A pótlást jól végzem a 20-as számkörben. |
α | β | γ | δ | ε |
|
|
|
|||||||
Ismerem a számok helyét a számegyenesen a 20-as
számkörben. |
α | β | γ | δ | ε |
|
|
|
|||||||
A nyitott
mondatokat meg tudom oldani. |
α | β | γ | δ | ε |
|
|
|
|
||||||
A szöveges feladatokat megértem, lerajzolom,
lejegyzem és válaszolok a kérdésekre. |
α | β | γ | δ | ε |
|
|
|
|||||||
A sorozatokat tudom folytatni. |
α | β | γ | δ | ε |
|
|
|
|
||||||
Helyesen használom az alatta, fölötte, jobbra,
balra… stb. kifejezéseket. |
α | β | γ | δ | ε |
|
|
|
|||||||
Ismerem a több, kevesebb, ugyanannyi relációkat és
jelölésüket. |
α | β | γ | δ | ε |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Még nem teszem |
Bizonytalanul végzem |
Elfogadhatóan végzem |
Megbízhatóan végzem |
Nagyon jól teszem |
|
OLVASÁS - SZÖVEGÉRTÉS |
A betűket ismerem. |
|
|
γ |
δ |
ε |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A betűket össze tudom olvasni. |
|
|
γ |
δ |
ε |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondatokat olvasok. |
|
|
γ |
δ |
ε |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Megértem a némán olvasott szöveget. |
|
|
γ |
δ |
ε |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kérdésekre egész mondattal válaszolok. |
|
|
γ |
δ |
ε |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Szépen fejezem ki a gondolataimat. |
|
β |
γ |
δ |
ε |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ÍRÁS |
Ceruzafogásom jó. |
|
|
γ |
δ |
ε |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A tanult betűalakokat jól írom. |
|
|
γ |
δ |
ε |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A betűkapcsolásaim jók. |
|
β |
γ |
δ |
ε |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Írott szavakat, mondatokat le tudok másolni. |
|
β |
γ |
δ |
ε |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nyomtatott szavakat, mondatokat le tudok másolni. |
α |
|
γ |
δ |
ε |
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Írásom tiszta, rendezett. |
α |
|
γ |
δ |
ε |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Figyelmeztetésre kijavítom hibáimat. |
|
|
γ |
δ |
ε |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Még nem teszem |
Bizonytalanul végzem |
Elfogadhatóan végzem |
Megbízhatóan végzem |
Nagyon jól teszem |
|
RAJZ - TECHNIKA |
Munkám tiszta, rendes. |
α |
|
γ | δ | ε |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rajz órai munkámat fantáziával tervezem, türelemmel
kidolgozom. |
|
β | γ | δ | ε |
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Bátran alkalmazom a tanult technikákat. |
α |
β | γ | δ | ε |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ÉNEK - ZENE |
Szívesen énekelek. |
α |
β | γ | δ | ε |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ismerem a tanult ritmusértékeket. |
α |
β | γ | δ | ε |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ismerem a tanult hangokat. |
α |
β | γ | δ | ε |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TESTNEVELÉS |
Lelkiismeretesen dolgozom testnevelés órán. |
α |
β | γ | δ | ε |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Örömmel veszek részt a játékokban. |
α | β | γ | δ |
ε |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Futásom kitartó. |
α |
β | γ | δ |
ε |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.
MINTA: 1.
osztályos tanulók beilleszkedéséről
Kedves
Szülők!
EZÚTON SZERETNÉK RÖVID TÁJÉKOZTATÁST ADNI
_____________________________________________
ISKOLAKEZDÉSÉRŐL.
________________________
VONATKOZÓ MONDATOKAT ALÁHÚZTAM.
- könnyen beilleszkedett az iskolai rendbe
- még most is sírdogál reggelente
- gyakran keres kapcsolatot a tanító nénivel
- csak társaival keres kapcsolatot
- az utasításokat megérti
- többször is meg kell ismételni az utasításokat
- többszöri ismétlés után sem érti meg az utasításokat
- ceruzafogása jó
- ceruzafogása görcsös
- minden ujját használja a ceruzafogáshoz
- beszéde halk
- beszéde hangos
- beszéde jól érthető
- beszédhibás
- válaszadása csak szavakra szorítkozik
- mondatokban válaszol
- gyakran használ csúnya szavakat
- holmijára vigyáz
- rendetlen, elhagyja a felszerelését
- figyelme kitartó
- figyelme könnyen elterelődik
- munkatempója gyors
- munkatempója átlagos
- munkatempója lassú
- szívesen jelentkezik
- nem szívesen jelentkezik
- bekiabál az órába
- gyakran felhúzott lábakkal üldögél
- nem okoz neki gondot a padban ülés
- szünetben gyakran verekszik
- házi feladatait elkészíti
- gyakran hiányzik a házi feladata
Egyéb kiegészítés:
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
amennyiben bármilyen
észrevételük van a leírtakkal kapcsolatban, kérem, keressenek fel az iskolában!
köszönettel:
__________________________________
Pécs,
____________________
3.
MINTA: Félévi értékelés (1. osztály)
Tanuló neve:________________________________
Kedves
Szülők!
Ezúton
szeretnék rövid értékelést adni gyermekük iskolai munkájáról, a
______________-es tanév első félévében.
Magatartás |
példás: |
- Tisztelettudó, udvarias. - A tanítási órákon fegyelmezetten viselkedik. - A tanítási órákon kívüli viselkedése a Házirendnek megfelelő. - Segítőkész, a rábízott feladatokat elvégzi.
- Tisztelettudó, udvarias. - A tanítási órákon általában fegyelmezetten viselkedik. - A tanítási órán kívüli viselkedése esetenként kifogásolható. - A rábízott feladatokat elvégzi, de nem kezdeményez önállóan.
- nem mindig tisztelettudó. - A tanítási órákat gyakran zavarja viselkedésével: beszélget, bekiabál az órába. - A tanítási órán kívüli viselkedése esetenként durva: verekszik, csúnyán beszél. - Hajlamos a munkafegyelem megszegésére. |
Szorgalom: |
példás:
|
- A legtöbb tantárgy iránt érdeklődő, szorgalmasan tanul. - Képességeinek megfelelően teljesít. - A tanórákon aktív. - Házi feladatát mindig elkészíti. - A szorgalmi feladatokat is elvégzi. - Felszerelése nem hiányzik.
- Szorgalmasan tanul. - Csak bizonyos tantárgyakból teljesít képességeinek megfelelően. - Előfordul, hogy a házi feladata hiányos. - A szorgalmi feladatokat nem mindig készíti el. - Felszerelése esetenként hiányos.
- Csak azt tanulja kellő szorgalommal, ami érdekli. - Képességeihez mérten gyengén teljesít, gyakran felületes. - Tanítási órákon többnyire mással foglalkozik, ritkán jelentkezik. - Házi feladata gyakran hiányzik. - A szorgalmi feladatokat nem készíti el. - Felszerelése hiányos. |
Magyar nyelv és irodalom: |
Betű
felismerése: |
- gyors - jó - lassú - hibás
- hibátlan - kicsit lassú - gyakorlásra szorul - nem megfelelő
- tetszetős, gondos - megfelelő - alakulóban - rendetlen - pontos - pontatlan
- pontos - megfelelő - alakulóban - nem megfelelő
- pontos - kevés hibát ejt - hibás - nem megfelelő |
Matematika: |
számképe: |
- biztos - bizonytalan
- biztos - bizonytalan
- hibátlan - kevés hibával dolgozik - sok hibával dolgozik - gyakorlást igényel - gyenge - önállóan dolgozik - kis segítséggel dolgozik - csak segítséggel dolgozik |
Környezetismeret: |
jó |
|
Rajz: |
tiszta,
pontos munkája |
|
Technika: |
tiszta,
pontos munkája |
|
Testnevelés: |
nagyon
ügyes |
|
Tanulmányi fejlődése: |
egyenletes |
Egyéb:______________________________________________________________
Pécs,____________________
___________________________________
osztályfőnök
4.
MINTA: Értékelés az
első félév tanulmányi fejlődéséről
Magatartás: |
könnyen beilleszkedett az iskolai
munkába
nem figyel
figyel és segíti tanítója munkáját |
Szorgalom: |
leckéje rendszeresen kész |
Matematika: |
a tanult számjegyeket felismeri |
Olvasás: |
hangokat tisztán ejt
beszédhibás |
Írás: |
ceruza fogása jó
nyomtatottról írottra hibátlanul másol |
Környezetismeret: |
tudása jó, pontos |
Testnevelés: |
pontosan követi a tanító utasításait |
Rajz-technika: |
szépen színez |
Ének-zene: |
jó a hallása
a tanult hangokat ismeri |
Egyéb:_______________________________________________________
__________________________________
tanító
Pécs,_____________________
5.
MINTA: Félévi értékelés (1. osztály)
___________________________________
tanulónak
az
1. osztályban
I. félévében elért eredményéről
Ilyennek látunk Tanóra alatt: A tanórákon csendben dolgozol - néha/gyakran zavarod társaidat. Néha/gyakran belekiabálsz az órába. Néha/gyakran felhúzott lábakkal ülsz - néha/gyakran felállsz órán. A környezetedet rendben tartod - néha/gyakran rendetlenség van körülötted. Munkatempód gyors - néha/gyakran kapkodó - megfelelő - néha lassú - lassú. Sokat jelentkezel - az egész órát végig dolgozod - passzív vagy, de követed az órai munkát. Figyelmed kitartó - könnyen elterelődik - néha/gyakran elkalandozol. Utasításokat megérted - többször el kell ismételni neked - többszöri ismétlés után sem érted meg. A szünetekben: Szépen játszol - néha/gyakran szaladgálsz a teremben, folyosón - néha/gyakran verekszel. Előfordul, hogy csúnyán beszélsz - veszekszel társaiddal. |
Magyar nyelv és irodalom A tanult betűket hibátlanul - bizonytalanul - még nem ismered - néhányat/sokat tévesztesz, keversz. A betűket gyorsan - hibátlanul - megfelelően - kicsit lassan - kevés/sok hibával - még nem tudod összeolvasni. Olvasásnál folyékonyan - szótagolva jól/lassan/nagyon lassan - betűzgetve olvasol. Szövegértésnél megérted a szavakat - mondatokat. Írásod külalakja olvasható - szabályos - szép - néha/gyakran rendezetlen. Betűid szabályosak - néha/gyakran szabálytalanok. Betűkapcsolásod szabályos - néha/gyakran szabálytalan. Írástempód jó - kicsit lassú - nagyon lassú. Írott szavakat hibátlanul - kevés/sok hibával - még nem tudsz másolni. Nyomtatott szavakat hibátlanul - kevés/sok hibával - még nem tudsz másolni. |
Matematika 10-es számkörben A számfogalmad kialakult - bizonytalan - még nem alakult ki. A tanult számokat hibátlanul - kevés/sok hibával - még nem tudod felismerni, olvasni, írni. A páros és páratlan számokat hibátlanul - kevés/sok hibával - bizonytalanul - még nem ismered. Az összeadásokat hibátlanul -kevés/sok hibával végzed el - még nem tudod elvégezni. A kivonásokat hibátlanul -kevés/sok hibával végzed el - még nem tudod elvégezni. Az alatta, fölötte, mellette, mögötte, jobbra, balra stb. kifejezéseket helyesen használod - néha/gyakran téveszted - még nem ismered. A több, kevesebb, ugyanannyi relációkat és jelölésüket helyesen használod - néha/gyakran téveszted - még nem ismered. A számok sorbarendezését hibátlanul - kevés, sok hibával - még nem tudod. |
Környezetismeret Az órán érdeklődő - kíváncsi - nyitott - tájékozott - zárkózott - közömbös - még tájékozatlan vagy. |
Angol nyelv Az órán aktívan - passzívan - érdeklődően - közömbösen veszel részt. A tanultakat alkalmazod - kis/sok segítséggel alkalmazod - még nem alkalmazod. |
Rajz és technika Színhasználatod egyéni - változatos - gazdag - visszafogott. Az eszközöket terveidnek megfelelően - irányítással jól - még gyakorlatlanul használod. Munkád szépen kidolgozott - néha/gyakran összekapkodott - igénytelen. |
Testnevelés Az órai viselkedésed fegyelmezett - néha/gyakran fegyelmezetlen. Az utasításokat betartod - néha/gyakran nem tartod be. A feladatokat kitartóan - néha/gyakran hanyagul végzed el. Az órai munkában jó kedvvel - elfogadva -változó hangulattal - kérésre is nehezen veszel részt. |