Az írás mint színházi esemény
A szituáció: Hamlet Derridát idézi
1997 márciusában mutatták be a Nanterre-i
Amandiers Színházban Jean-Pierre Vincent Karl
Marx Théâtre inédit című darabját, mely William Shakespeare, Jacques
Derrida, Karl Marx, Bernard Chartreux szövegei alapján készült. „Minden Jacques
Derrida Marx kísértetei című
könyvének olvasásával kezdődött”[166], állítja Jean-Pierre Vincent, aki minden jel
szerint jó scholar-nak bizonyult. A
Derrida által megidézett Marx, Hamlet, Kísértet hármas viszonytól elbűvölten,
egy dramaturgiai fogással megteremtette a színrevitel lehetőségét: „Hamlet és
Marx kísértete közti viszony abban a pillanatban vált színrevihetővé, amikor
megfordítottuk ezt a viszonyt: könyvében Derrida idézi Hamletet, a mi előadásunkban
Hamlet idézi Derridát.”(MJ, 70)
Derridát meglepte a színrevitel ötlete és
bevallása szerint el sem tudta képzelni, hogy a rendező mit fog kezdeni
szövegével. „Igencsak megdöbbentem - írja Derrida - amikor a szövegkönyv végső
változatát elolvastam. De azonnal azt gondoltam, hogy a Karl Marx Théâtre inédit Vincent részéről erős és merész gesztus,
egy színházi és politikai kezdeményezés, lehetőség, de ugyanakkor szükségszerűség
..., ‘jó időszerűtlenség’, az az
időszerűtlenség, amire szükség van, amire szüksége van a színháznak és a
politikának is ... „(MJ, 61)
Az 1997. március 15-én tartott előadást megelőző beszélgetésben Derrida
maga is színre lép - nyilvános fórumon nyilvánosan improvizál. A tét a színház.
A színház mint nyilvános tér, a színház mint kihívás, a színház mint esemény.
Nyilvános térként a színház a társadalomhoz és a politikához való viszonyának
újragondolását sürgeti. Politikai és színházi kihívásként a politikai és a
színházi tér kereszteződésében álló reprezentáció fogalmát célozza.
Eseményként, térből, időből, önmagunkból „kizökkentve”, a „színház által vagy
mint színház” akarja a „jelent”, „diszkróniájában”, „térességében” arra bírni,
hogy „történjen már vele valami” [... faire arriver quelque chose au
présent...] (MJ, 22). Jean-Pierre Vincent a Karl
Marx Théâtre inédit című előadással válaszol erre a kihívásra. Derrida
pedig - akinek nem ez az első
találkozása a színházzal, de ez az első alkalom, hogy nézőként szembesül az
írott szöveg és a színjáték ontológiai különbségének szemmel látható és füllel
hallható következményeivel - a színház kérdésének színre vitelével. Ez a
színre vitel már elkezdődött, az első nyilvánossá tett szövegeiben nyomon
követhető, nemcsak Platón, Rousseau, Artaud, Mallarmé, Genet, Sollers írásainak
dekonstrukciójában, nemcsak a színházi bemutatók alkalmával írt szövegekben
vagy a szóhasználatban, hanem a szövegírás aktusában is. A színház kérdése
Derrida esetében az írás kérdése. Derrida színreviszi a színház írását és az
írás színházát.
A tananyag a követkkező licenc alá esik: Developing Nations 2.0
Mindent megtettünk, azért, hogy a jogvédelem alatt álló ábrák, képek, hivatkozások, források, mozgóképek és animációk közléséhez a jogtulajdonos engedélyét megszerezzük. A kiadó elnézést kér amiatt, ha mégis valami mulasztás történt, továbbá várunk minden ezzel kapcsolatos észrevételt.