10. Ókori egyiptomi motívumokat felvonultató használati eszközök, tárgyak, díszek és képek készítése I. (10. modul)

A modul tartalmi elemei:

  • témakör

  • feladatleírás

  • célok

  • oktatási módszerek

  • az oktatás szervezési módja

  • követelmények

  • taneszközök.


Témakör:

A kreatív tárgykészítés a tanulók manuális késztetéseire fókuszál, illetve lehetővé teszi a gyermeki alkotóképesség kiteljesedését és új formák, eszközök konstruálását. A személyes bevonódás által a diákok a megszerzett ismereteket, készségeket és képességeket átültethetik az önkifejezés gyakorlatába. Az elkészített használati és dísztárgyak maradandó emléket nyújtanak az iskolán és tanórán kívül megszerzett élményekről, tapasztalatokról, benyomásokról.


Feladatleírás:

A tanulók a házi feladat megbeszélését követően, a szakköri foglalkozáson készítsenek ókori egyiptomi szimbólumokat ábrázoló eszközöket (gipszszobrokat), különböző díszeket és képeket (festményeket, plakátokat, maszkokat), illetve díszítsenek használati tárgyakat (vászontáskát, konyharuhát, pólót, párnát stb.). Az elkészült alkotásokból – a szakkörön készített összes produktummal együtt – a későbbiekben kiállítás rendezhető.


Célok:

A tizedik modulban az esztétikai-művészeti tudatosság fejlesztése, az ízlésformálás, a (művészi) önkifejező képesség és kreativitás optimális fejlesztési körülményeinek elősegítése és megteremtése a hangsúlyos.


Oktatási módszerek:

A megbeszélés és a szemléltetés módszere ajánlott.


Az oktatás szervezési módja:

A kreatív tárgykészítés egyéni és csoportmunkában egyaránt kivitelezhető.


Követelmények:

A tanulók legyenek képesek egyéni érdeklődésüknek megfelelően ókori egyiptomi szimbólumokat ábrázoló eszközöket, díszeket és képeket készíteni, illetve használati tárgyakat díszíteni. A feladat teljesítése közben a diákok használják fel a szakkörön és egyénileg szerzett tudásukat, ismertessék saját ötleteiket.


Taneszközök:

A modul teljesítésének folyamatát számtalan (tan)eszköz színesíti. A pedagógus és a tanulók az elképzelésük mentén tevékenykedve elsősorban oktatástechnikai eszközöket vonnak be a kreatív tárgykészítés műveletébe. A kivitelezéshez – a teljesség igénye nélkül – a következő eszközök használhatók: ruhafesték, gipszpor, színes gyurma, tálak, spatulák, egyszínű (minta nélküli) vászontáskák, konyharuhák, pólók, fénymásolt lapok (a minták kiválasztásához), üres papírlapok, csomagolópapír, kartonpapír, tollak, filctollak, folyékony ragasztó, ragasztópisztoly, vízfesték, tempera, ecset, cellux és ceruza.