9. Tárlatlátogatás (9. modul)

A modul tartalmi elemei:

  • témakör

  • célok

  • oktatási módszerek

  • tanulási technikák

  • követelmények

  • lehetőségek állandó kiállítások megtekintésére

  • időszaki kiállítások keresésének lehetősége az interneten

  • virtuális séta egyiptomi tárlatok közt az interneten


Témakör:

A gyermeki szépérzék fejlesztése az esztétikai kultúra alakításán keresztül érhető el. Az ókori egyiptomi világ valamely szegmensével foglalkozó, régészeti leleteket bemutató (állandó, időszaki vagy vándor-) kiállítás megtekintése éppen ezért az érzelmi ráhangolódáson keresztül fogékonnyá teszi a tanulókat a korabeli műalkotások, használati tárgyak és felbecsülhetetlen kincsek „befogadása” iránt. A kilencedik modul tehát a vizualitás segítségével a gyermeki érzelemvilág gazdagítását és a természetes tudásszomj fokozását hangsúlyozza. A tárlat kiválasztása – annak ellenére, hogy tanár és diák közös döntésén alapul – a pedagógus felelőssége. Az életkori sajátosságok és az érdeklődés figyelembevétele mellett a választáskor szem előtt kell tartani, hogy „a jó kiállítás önmagát vezeti, képes kapcsolatba lépni az egyénnel, élménnyé emelni a látványt.” (Fogtűy és Harangi, 1993. 17. o.)


Célok:

A kapott megfigyelési szempontok szerint elsődleges cél az ízlésformálás, a vizuális befogadóképesség, a kritikai gondolkodás, az egyéni ítélőképesség, illetve az esztétikai-művészeti tudatosság fejlesztése.


Oktatási módszerek:

A házi feladat megírása, illetve megrajzolása során a tanulók elgondolkodnak a megtekintett tárlaton, és megörökítik a legmaradandóbb benyomásaikat.


Tanulási technikák:

A tárlat megtekintése előtt ötletbörze formájában ajánlott a tanulói, illetve a szülői vélemény meghallgatása.


Követelmények:

A pedagógus és a tanulók által közösen választott kiállítás megtekintése. Házi feladatként az élménybeszámoló megírása, vagy a benyomások lerajzolása a következő szakköri foglalkozásra.


Lehetőségek állandó kiállítások megtekintésére:

1. Az Egyiptomi Gyűjtemény megtekintése a budapesti Szépművészeti Múzeumban, amely egy állandó kiállítás. A kollekció, mely Közép-Európa második legnagyobb gyűjteményének tekinthető, mintegy négyezer műtárgyat tartalmaz. A kiállítás alapvetően a 20. század eleji egyiptomi ásatásokkor előkerült leleteket vonultatja fel, melyek az azóta eltelt évtizedek folyamán tovább gyarapodtak.


2. A zalaegerszegi Kölcsey Ferenc Gimnázium galériája 2008 februárjától 30 darab egyiptomi műtárgy másolatának ad állandó otthont. Ezek korábban Hittig Gusztáv magánkollekcióját képezték. Sztélé, halotti bárka, pecsétgyűrű, kanópusz edények, fáraó- és istenalakok egyaránt helyet kaptak az üvegfalú szekrényekben.i



Időszaki kiállítások keresésének lehetősége az interneten:


Egyiptológia.lap.hu

http://egyiptologia.lap.hu/ [2009. 01. 15.]


Egyiptom.lap.hu

http://egyiptom.lap.hu/ [2009. 01. 15.]


Kiállítás.lap.hu

http://kiallitas.lap.hu/ [2009. 01. 15.]


MUSEUM.HU – A Magyar Múzeumok Honlapja

http://www.museum.hu/ [2009. 01. 15.]



Virtuális séta egyiptomi tárlatok közt az interneten:


Eternal Egypt

http://www.eternalegypt.org [2009. 01. 16.]


Explore Ancient Egypt – Museum of Fine Arts, Boston.

http://www.mfa.org/egypt/explore_ancient_egypt/ [2009. 01. 16.]


The Virtual Egyptian Museum

http://www.museum-tours.com/museum/index.htm [2009. 01. 16.]

i Egyiptomi kiállítás a Kölcseyben

http://www.zalamedia.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=1366&Itemid=2 [2009. 01. 15.]