9. Tárlatlátogatás (9. modul)
A modul tartalmi elemei:
-
témakör
-
célok
-
oktatási módszerek
-
tanulási technikák
-
követelmények
-
lehetőségek állandó kiállítások megtekintésére
-
időszaki kiállítások keresésének lehetősége az interneten
-
virtuális séta egyiptomi tárlatok közt az interneten
Témakör:
A gyermeki szépérzék fejlesztése az esztétikai kultúra alakításán keresztül érhető el. Az ókori egyiptomi világ valamely szegmensével foglalkozó, régészeti leleteket bemutató (állandó, időszaki vagy vándor-) kiállítás megtekintése éppen ezért az érzelmi ráhangolódáson keresztül fogékonnyá teszi a tanulókat a korabeli műalkotások, használati tárgyak és felbecsülhetetlen kincsek „befogadása” iránt. A kilencedik modul tehát a vizualitás segítségével a gyermeki érzelemvilág gazdagítását és a természetes tudásszomj fokozását hangsúlyozza. A tárlat kiválasztása – annak ellenére, hogy tanár és diák közös döntésén alapul – a pedagógus felelőssége. Az életkori sajátosságok és az érdeklődés figyelembevétele mellett a választáskor szem előtt kell tartani, hogy „a jó kiállítás önmagát vezeti, képes kapcsolatba lépni az egyénnel, élménnyé emelni a látványt.” (Fogtűy és Harangi, 1993. 17. o.)
Célok:
A kapott megfigyelési szempontok szerint elsődleges cél az ízlésformálás, a vizuális befogadóképesség, a kritikai gondolkodás, az egyéni ítélőképesség, illetve az esztétikai-művészeti tudatosság fejlesztése.
Oktatási módszerek:
A házi feladat megírása, illetve megrajzolása során a tanulók elgondolkodnak a megtekintett tárlaton, és megörökítik a legmaradandóbb benyomásaikat.
Tanulási technikák:
A tárlat megtekintése előtt ötletbörze formájában ajánlott a tanulói, illetve a szülői vélemény meghallgatása.
Követelmények:
A pedagógus és a tanulók által közösen választott kiállítás megtekintése. Házi feladatként az élménybeszámoló megírása, vagy a benyomások lerajzolása a következő szakköri foglalkozásra.
Lehetőségek állandó kiállítások megtekintésére:
1. Az Egyiptomi Gyűjtemény megtekintése a budapesti Szépművészeti Múzeumban, amely egy állandó kiállítás. A kollekció, mely Közép-Európa második legnagyobb gyűjteményének tekinthető, mintegy négyezer műtárgyat tartalmaz. A kiállítás alapvetően a 20. század eleji egyiptomi ásatásokkor előkerült leleteket vonultatja fel, melyek az azóta eltelt évtizedek folyamán tovább gyarapodtak.
2. A zalaegerszegi Kölcsey Ferenc Gimnázium galériája 2008 februárjától 30 darab egyiptomi műtárgy másolatának ad állandó otthont. Ezek korábban Hittig Gusztáv magánkollekcióját képezték. Sztélé, halotti bárka, pecsétgyűrű, kanópusz edények, fáraó- és istenalakok egyaránt helyet kaptak az üvegfalú szekrényekben.i
Időszaki kiállítások keresésének lehetősége az interneten:
Egyiptológia.lap.hu
http://egyiptologia.lap.hu/ [2009. 01. 15.]
Egyiptom.lap.hu
http://egyiptom.lap.hu/ [2009. 01. 15.]
Kiállítás.lap.hu
http://kiallitas.lap.hu/ [2009. 01. 15.]
MUSEUM.HU – A Magyar Múzeumok Honlapja
http://www.museum.hu/ [2009. 01. 15.]
Virtuális séta egyiptomi tárlatok közt az interneten:
Eternal Egypt
http://www.eternalegypt.org [2009. 01. 16.]
Explore Ancient Egypt – Museum of Fine Arts, Boston.
http://www.mfa.org/egypt/explore_ancient_egypt/ [2009. 01. 16.]
The Virtual Egyptian Museum
http://www.museum-tours.com/museum/index.htm [2009. 01. 16.]
i Egyiptomi kiállítás a Kölcseyben
http://www.zalamedia.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=1366&Itemid=2 [2009. 01. 15.]