7. Tutanhamon fáraó élete és halála I. (7. modul)

A modul tartalmi elemei:

 

  • témakör

  • feladatleírás

  • célok

  • oktatási módszerek

  • tanulási technikák

  • az oktatás szervezési módja

  • követelmények

  • taneszközök


Témakör:

Tutanhamon fáraó az ókori Egyiptom, illetve az Újbirodalom egyik legismertebb királya, aki Kr. e. 1336 és 1327 között, mindössze tíz évig uralkodott. Sírját, mely a Királyok Völgyében található 1922-ben Howard Carter brit régész tárta fel. A kutatások és orvosi vizsgálatok szerint a fáraó 18-19 éves korában hunyt el. Halálának körülményei azonban máig tisztázatlanok. A Tutanhamon sírjában talált gazdag leletegyüttes a korabeli Egyiptom és a fáraó gazdagságát is tükrözi.


Feladatleírás:

A tanulók a negyedik szakköri foglalkozás végén, a kiválasztott film vagy filmrészlet(ek) megtekintése után – az instrukcióknak megfelelően – négy csoportot alakítanak ki maguk közt a Tutanhamon fáraó élete és halála című témakörhöz kapcsolódóan. A nyolcadik foglalkozásra minden csoportnak fel kell dolgoznia az általa vállalt altémát, és be kell mutatnia a másik három csoport előtt. A felkészüléshez a csoportok egyéni találkozókat is megbeszélhetnek, de a hetedik modul kifejezetten a felkészüléshez biztosít időt és teret. A prezentálás bármilyen formában kivitelezhető (powerpointos bemutató, (kis)előadás, plakátkészítés, színjátszás stb.). A tanulók – a pedagógus által biztosított képi és szöveges források mellett – az általuk összegyűjtött anyagokat is tetszőlegesen felhasználhatják. A pedagógus tanácsaival és különböző források biztosításával segíti a csoportok munkáját.

A hetedik és a nyolcadik modul tehát Tutanhamon fáraó rövid uralkodói ciklusába, a halála körül felmerülő kérdések tisztázásába, és épségben megmaradt sírjának gazdag kincsvilágába enged mélyebb betekintést. Ezek az altémák az egyes teamek érdeklődését és kíváncsiságát megragadva az egyéni és csoportos kutatómunka gyakorlatába vezetik be a tanulókat, így a közös tevékenység során a kiscsoportok a „szakértővé válás” folyamatát is megtapasztalják.


A négy csoport az alábbi témákat dolgozza fel:

1. csoport: A fiatal fáraó élete

2. csoport: A királyi sír felfedezése

3. csoport: A sírkamra kincsei

4. csoport: Felkészülés a túlvilági életre


Célok:

A nyolcadik modul előkészítése, a tanulók érdeklődésének felkeltése, illetve kutató- és team munkájuk segítése.


Oktatási módszerek:

A modul megszervezése során a szemléltetésre helyeződik a fő hangsúly.


Tanulási technikák:

A tanulók szakértői mozaik formájában dolgoznak együtt társaikkal.


Az oktatás szervezési módja:

A produktumok elkészítése csoportmunkában zajlik.


Követelmények:

A tanulók a feladat megvalósításakor érdeklődésüknek megfelelően, egyéni ötleteiket és háttértudásukat mozgósítva tevékenykedjenek, de hallgassák meg és fogadják el mások véleményét is. A témafeldolgozásban minden tanulónak szerepet kell vállalnia.


Taneszközök:

A taneszközválasztás a tanulók egyéni és csoportos igényeihez igazodik. Munkaeszközök tekintetében mindenekelőtt asztalok és székek, különböző színű filctollak, csomagolópapír, olló, ragasztó és vonalzó szükségesek. Az oktatástechnikai eszközök közül főként a laptop vagy számítógép, projektor, írásvetítő, hosszabbító és UTP hálózati kábel (internet kábel) vagy mobil internet kerülnek előtérbe.