1. Az ókori Egyiptom földrajzi, történelmi és kulturális sajátosságai (1. modul)

A modul tartalmi elemei:

  • témakör

  • célok

  • oktatási módszerek

  • az oktatás szervezési módja

  • követelmények

  • taneszközök.


Témakör:

Az ókori Egyiptom az afrikai kontinens északkeleti részén, nagyjából a mai Egyiptom területén feküdt. A Nílus mentén létrejött civilizáció fejlett öntözőrendszer segítségével öntözéses gazdálkodást folytatott. Az ókori Egyiptom történelmi csomópontjait – a források feltárásával és rendszerezésével – az egyiptológia tudománya vizsgálja. A modern egyiptológia gyökerei az 1822-es évhez vezethetők vissza, amikor Jean-François Champollion (1790-1832) francia nyelvész és orientalista sikeresen megfejtette az ókori egyiptomi hieroglif írást. Felfedezésével lehetővé tette a fáraók korának mélyrehatóbb kutatását.

Az első szakköri foglalkozásra javasolt egy magyar egyiptológus (például Bács Tamás vagy Vörös Győző), esetleg más, a témában járatos vendégelőadó meghívása. Ha erre nincs mód, a pedagógus vezeti be a tanulókat a témába.


Célok:

Az első modulban a legfőbb cél – az előzetes ismeretekre építve – a tanulók fogékonnyá tétele a témakör iránt, valamint a kritikai gondolkodás fejlesztése. A mélyebb tudás megszerzésének elengedhetetlen feltétele, hogy a tanulók átfogó képet nyerjenek az ókori Egyiptom földrajzi, történelmi, társadalmi és kulturális jellegzetességeiről, illetve betekintsenek a régészeti feltárások világába.


Oktatási módszerek:

Elsősorban az előadás, a megbeszélés, az elbeszélés és a szemléltetés módszere ajánlott.


Az oktatás szervezési módja:

Az első foglalkozás bevezető jellegénél fogva frontális munkaforma végzése javasolt.


Követelmények:

A tanulók hallgassák meg a meghívott vendég vagy a pedagógus előadását az ókori Egyiptom történelmi csomópontjairól, az egyiptológiai kutatások érdekességeiről és nehézségeiről, a korabeli életkörülményekről, a társadalmi felépítésről stb. A foglalkozás során folyamatosan lehetőséget kell biztosítani a diákoknak, hogy az őket foglalkoztató kérdéseket feltehessék az előadónak.


Taneszközök:

Az első modul – bevezető foglalkozás lévén – elsősorban tanári segédletek (például „Az ókori Egyiptom” falitérkép), munkaeszközök (tábla, kréta) és néhány oktatástechnikai eszköz igénybevételét (Microsoft Office PowerPoint programmal ellátott laptop vagy számítógép, projektor, írásvetítő és hosszabbító) generálja.