3. Piramisok és hieroglifák (3. modul)

A modul tartalmi elemei:

  • témakör

  • feladatleírás

  • célok

  • oktatási módszerek

  • oktatási technikák

  • az oktatás szervezési módja

  • követelmények

  • taneszközök

  • 1. csoport: A Piramisok és más építmények című plakát elkészítése és prezentálása

képek – idézetek – fogalomkártyák

  • 2. csoport: A Művészetek Egyiptomban című plakát elkészítése és prezentálása

képek – idézetek – fogalomkártyák

  • 3. csoport: Az írás kialakulásának története című plakát elkészítése és prezentálása

képek – idézetek – fogalomkártyák

  • 4. csoport: A hieroglif írás sajátosságai című plakát elkészítése és prezentálása

képek – idézetek – fogalomkártyák.



Témakör:

Az ókori egyiptomi piramisépítés Dzsószer fáraó szakkarai lépcsős piramisával vette kezdetét. A híres gízai piramisok közül Kheopsz (Ahet Hufu) fáraó 230x230 méter alapterületű sírhelye az ókori világ hét csodájának egyike. A piramisok építésével kapcsolatban számos elmélet látott napvilágot. Annyi bizonyos, hogy az alapanyagul szolgáló kőtömböket mészkőből és szürke gránitból formálták, és a Níluson szállították a kőfejtőből az építés helyszínére.

Az írás kialakulása Mezopotámia területéhez köthető, ahol a Kr.e. 3300 körülre datálható uruki táblák jelentik az első ékírásos régészeti leleteket. Az ókori Egyiptomban az írásnak két fajtája fejlődött ki: a hieroglif és a hieratikus írás.


Feladatleírás:

A tanulók – az érdeklődésüknek megfelelően – négy csoportot alakítanak ki maguk közt, a négy különböző témájú plakát elkészítéséhez. A tanulók – a pedagógus által biztosított anyagok és kútfők mellett – az általuk összegyűjtött képeket és forrásokat tetszőlegesen használhatják fel. A csoporttagok különböző színű filccel rajzolnak és írnak. A plakátok elkészítésében minden tanulónak szerepet kell vállalnia. Miután minden csoport végez a tacepao elkészítésével, sor kerül a plakátok bemutatására az egész szakköri csoport előtt.


Célok:

A harmadik modulban a plakátok elkészítésével, az előzetes tudásra építve az együttműködési képesség és az esztétikai-művészeti tudatosság fejlesztésére, a szociális készségek kialakítására, illetve a konstruktív szövegalkotás elősegítésére és gyakorlására irányulnak a pedagógiai célkitűzések.


Oktatási módszerek:

Javasolt kooperatív oktatási módszer keretei közt megtanítani a témát.


Oktatási technikák:

A galéria és a szakértői mozaik alkalmazása preferált.


Az oktatás szervezési módja:

A csoportmunkában való dolgoztatás megvalósítása ajánlott.


A négy csoport az alábbi témákat dolgozza fel:

1. csoport: Piramisok és más építmények

2. csoport: Művészetek Egyiptomban

3. csoport: Az írás kialakulásának története

4. csoport: A hieroglif írás sajátosságai


Követelmények:

A szakköri foglalkozáson résztvevő diákok – érdeklődésüknek megfelelően – alakítsanak ki maguk közt 4 csoportot 4 különböző plakát elkészítéséhez. A tanulók csoportmunkában dolgozzanak együtt társaikkal. A feladat megvalósítása közben egyéni ötleteiket és háttértudásukat mozgósítva tevékenykedjenek, de hallgassák meg és fogadják el mások véleményét is. A feladat teljesítésében minden tanuló vegyen részt. A plakátok elkészültét követően az egyes csoportok képviselői mutassák be az egész szakköri csoport előtt produktumukat.


Taneszközök:

A modul során mindenekelőtt háromdimenziós munkaeszközökkel (asztalok, székek, csomagolópapír, filctollak, olló, ragasztó és vonalzó), a tanulói segédletek közül pedig a képek, idézetek és fogalomkártyák kinyomtatott változatával dolgoznak a diákok.



1. csoport: A Piramisok és más építmények című plakát elkészítése és prezentálása:


Képek:

1. Dzsószer király piramisa

2. A piramisok alakjának változása az Ó- és Középbirodalom közti időszakban

3. A belső szervek tárolására használt kanópusz-edények

4. Szfinx

5. Obeliszk

6. Az Abu Szimbel-i nagy templom


Idézetek:


„A piramisok egyszerű eszközök segítségével készülhettek, de építésük szigorú rendben zajlott. A sírrablókat megtévesztő bonyolult folyosórendszert és a kamrákat lefedő nagy kőtömeg, a piramis, egy, a Nílus fölé emelkedő sziklás fennsíkra épült, ezért áradások idején a tutajon szállított kőtömbökből való építkezés könnyebb volt.”

(Forrás: Marchand, 1991. 12. o.)


„Az Ó- és Középbirodalom közti korszakban a piramisok alakja egyre jobban hasonlít a valódi gúla formához. Méretük fokozatosan csökken, belső folyosóik rendszere mind bonyolultabbá válik”.

(Forrás: Marchand, 1991. 12. o.)


„Mivel az Újbirodalom alatt a sírok zárt, alig megközelíthető helyen voltak, a királyok az istenekéhez társították saját dicsőségüket, és minden addigit felülmúló méretű templomok emelésével akarták nevüket jól látható módon megörökíteni.”

(Forrás: Kákosy, 2005. 194. o.)


„A monumentális alkotások, az építmények, szoborkolosszusok, obeliszkek mindig egy-egy uralkodó nagyságát is hirdették, s már megszületésük idején döntő szempont volt a kortársak és az eljövendő nemzedék vélekedése.”

(Forrás: Kákosy, 2005. 288. o.)


„A templom a világmindenség kicsinyített mása: a padlózat a föld, ebből nőnek ki a növény formájú oszlopok, melyek az eget, vagyis a csillagokkal, Napbárkával díszített mennyezetet támasztják alá.”

(Forrás: Kákosy, 2005. 197. o.)


„Az obeliszkek is kapcsolatba kerültek a túlvilággal, az V. dinasztiától kezdve a magánsírok bejárata előtt állítottak fel – rendszerint párosával – kis obeliszkeket.”

(Forrás: Kákosy, 2005. 101. o.)



Fogalomkártyák:

Monumentális alkotások


Obeliszkek


Szoborkolosszusok


Gúla forma


Szfinx



2. csoport: A Művészetek Egyiptomban című plakát elkészítése és prezentálása:

 

Képek:

 

7. Karikás kereszt amulett

 

8. Írnokszobor (IV-V. dinasztia)

 

9. Uadzset-szem, karkötő (taniszi királysírok)

 

10. Vázák a Nagada – II. kultúrából

 

11. Halszobrocska üvegből (Újbirodalom)

 

 

Idézetek:


„A falakon látható képek, feliratok nemcsak az istenek dicsőségére készültek, hanem megőrzik építőik tetteit, beszámolnak a kor nagy eseményeiről is.”

(Forrás: Kákosy, 2005. 288. o.)


„A rajzoló, vagyis „a körvonalak írnoka” a palotához vagy a templomhoz tartozó műhelyben sajátította el mestersége fortélyait, itt tanulta meg a rajz és a színezés szigorú szabályait.”

(Forrás: Guidotti és Cortese, 2006. 63. o.)


„Az Újbirodalom óta a túlvilágot ábrázoló sírképek és -feliratok eligazításul szolgáltak a halottak birodalmában.”

(Forrás: Kákosy, 2005. 289. o.)


„A művész társadalmi rangja, megbecsülése meg sem közelítette az írókét. […] a plasztikai és síkművészeti alkotások óriási többsége anonim, sőt az a kivételes eset, ha valamelyiket névhez tudjuk kötni.”

(Forrás: Kákosy, 2005. 289. o.)


„…a szobrászok és festők lenézett, rang nélküli tagjai voltak a társadalomnak.”

(Forrás: Kákosy, 2005. 290. o.)


„Az emberek tekintete elől elzárt, a sírba falazott szobrok az elhunytat helyettesítették, és ka-jának, vagyis életenergiájának nyújtottak menedéket, tehát a halotti kultusz részét képezték.”

(Forrás: Guidotti és Cortese, 2006. 64. o.)


„Az ötvösök nagy mennyiségben használták a féldrágaköveket, például a lazúrkövet (lapis lazuli), melynél a kék szín mélységét még aranyszemcsék is fokozták…”

(Forrás: Kákosy, 2005. 300. o.)



Fogalomkártyák:

Sírképek és -feliratok


Domborművek


Ékszerek


Fejlett kézművesipar


Fazekasság


Faragóművészet



3. csoport: Az írás kialakulásának története című plakát elkészítése és prezentálása:


Képek:

 

 

12. Primitív képírás

 

 

13. A korai minószi korban használt piktografikus szimbólumok (Kréta)

 

 

14. Vésett szimbólumokkal borított fatábla másolata (Húsvét-szigetek)

 

 

15. Zapoték felirat másolata (Monte Alba, Mexikó)

 

   

 

16. Uruki tábla (Kr.e. IV. évezred, Mezopotámia)

 

 

17. Ékírásos jelek a kalhui palota domborművén (i.e. 9. sz.)

 

 

18. Kopt cserépdarab

Idézetek:


„Ma úgy látjuk, hogy a különböző írásrendszerek egymástól függetlenül, eltérő időkben alakultak ki a világ több részén – Mezopotámiában, Kínában és Közép-Amerikában és másutt. Semmi nem támasztja alá, hogy feltételezzük közös eredetüket. Természetesen léteznek hasonlóságok e rendszerek között, ez azonban korántsem meglepő, hisz egy írott kommunikációs rendszer kialakításának lehetőségei behatároltak.”

(Forrás: Crystal, 2003. 248. o.)


„Az írott szimbólumok egyezményes használatának legkorábbi példáit a Közel-Keleten és Dél-Kelet-Európában feltárt, kb. i. e. 3500-ra datálható agyagtáblákon találták meg. Jelentős mennyiségű sumer eredetű tábla került elő a mai Irak és Irán területén, a Tigris és az Eufrátesz folyók mentén fekvő lelőhelyekről.”

(Forrás: Crystal, 2003. 248. o.)


„Az ékírás eredete az i. e. 4. évezredre nyúlik vissza. Elnevezése a szimbólumok írásának az i. e. 3. évezred első felére kialakult módszerére utal. Ezt megelőzően egy hegyes végű íróvesszővel, vagyis stílussal rajzolták a szimbólumokat […] és csak később alakult ki a névadó módszer, hogy a lágy agyagból gyúrt táblákba rövid, egyenes vonások sorozatát nyomják egy háromszög keresztmetszetű íróvesszővel. A stílust ferdén nyomták az agyagba […] így jött létre a jellegzetes ékalak.”

(Forrás: Crystal, 2003. 251. o.)


„A piktogramok (képírásjelek) tárgyak agyagba vésett rajzai, amelyek i. e. 3300 körül tűntek fel Mezopotámiában, Sumer vidékén. A piktogramok rendszere fokozatosan az ékíráshoz közelít”.

(Forrás: Barbier, 2005. 24. o.)

 

 

Az ókori Egyiptomban az „első írásos emlékek az állam megszületését szolgáló politikai kiáltványok.”

(Forrás: Assmann, 1999. 167. o.)



Fogalomkártyák:

Képírás


Piktográfia


Ékírás


Jelek


Szimbólumok




4. csoport: A hieroglif írás sajátosságai című plakát elkészítése és prezentálása:


Képek:

 

19. A Rosette-i kő

 

 

20. Papirusz (British Múzeum, London)

 

 

21. Hieroglif írás részlete

 

 

22. Hieroglif írás (XIX. dinasztia, Királyok völgye)

 

 

Idézetek:


„az írásnak két fajtája bontakozott ki: a feliratok hieroglif-írása és a folyó kézírás. A szó köznapi értelmében csak az utóbbi számít írásnak, ezt tanulta az egyiptomi diák. Ezzel szemben a feliratok írása művészeti ág, amelyet csak az sajátíthatott el, aki „előrajzoló” vagy a „körvonalak megrajzolója” pályát választotta.”

(Forrás: Assmann, 1999. 169. o.)


„A hieroglifák i. e. 3150 körül jelentek meg; a hagyomány szerint nem más találta fel őket, mint Thot, az íbiszfejű holdisten. Az egyiptomiak a későbbi időkben is Thothoz, a varázsfejű istenhez könyörögtek, hogy szabadítsa fel őket a hieroglifák bűvereje alól.”

(Forrás: Barbier, 2005. 24-25. o.)


„A művészek ábrázolástípusokat tanultak meg. Tudniuk kellett, hogyan kell kifaragni a hieroglifákat, az álló, mozdulatlan és mozgó alakokat, a mozdulatok jellegzetességeit, sőt a gyakran ismétlődő ábrázolásoknál, sémabeli formakategóriáknál – mint az áldozat bemutatása – egész jelenetek kompozícióját tanulták meg.”

(Forrás: Kákosy, 2005. 290. o.)


„A Kr. e. 3200 táján keletkezett képírás egészen a Kr. u. III. századig nagyobb változás nélkül fennmaradt. […] Általában vallási és hivatalos szövegek lejegyzésére használták. A mindennapi életben azonban nehézkes lett volna a hieroglifák alkalmazása, ezért az írnokok a jelek leegyszerűsített mását, az ún. hieratikus (papi) írást használták a levelek, számlák, közigazgatási eljárások megfogalmazásakor.”

(Forrás: Marchand, 1991. 49. o.)

 

„Az óegyiptomi nyelv huszonnégy „betűje” a huszonnégy mássalhangzónak felelt meg, hallgatólagosan hozzájuk számították a jelöletlen kötőhangokat. Ez a rendszer megközelítőleg hétszáz hieroglifából állt. A madarakat, kígyókat, embereket, tárgyakat ábrázoló jeleknek természethűségük miatt később a tudósok hosszú ideig konkrét vagy szimbolikus jelentést tulajdonítottak.”

(Forrás: Marchand, 1991. 48. o.)




„Az egyiptomi hieroglifírást a 19. századig nem tudták megfejteni. Napóleon 1799-es egyiptomi expedíciójának tagjai Rosette (Rasid) helység közelében egy 114x72 cm nagyságú, fekete bazalt kőtáblát találtak. A kövön ugyanaz a felirat állt háromféle írással: hieroglifírással, az ebből kifejlődött, mindennapi célokra használt démotikus (görögül: népi) írással és görögül.

A görög szöveget természetesen le tudták fordítani, és ez szolgáltatta a kulcsot a többi szöveghez. […] A szöveget végül 1822-ben Jean-François Champollion, francia egyiptológus (1790-1832) publikálta. A Rosette-i kő most a British Múzeumban található.”

(Forrás: Crystal, 2003. 252. o.)



Fogalomkártyák:

Hieroglifák


„szent véset”


Képszerű jelek


24 mássalhangzós jel



Jean-François Champollion