1. feladat
1. A partneri igény- és elégedettségmérés:
A
partnerek azonosítása után kerülhet sor az igény- és elégedettségmérésre.
Cél: megismerni a partnerek elvárásait az intézménnyel
szemben és megismerni az elégedettségüket a működés területeivel. Feltérképezni
az intézmény megítélésében a pozitívumokat (erősségeket) és negatívumokat
(javítandó, fejlesztendő területeket).
Az
igénymérés során arra kérdezhetünk rá, mit várnak el a partnerek az adott
intézménytől, az elégedettségméréskor pedig az egyes területekkel való
elégedettségre kérdezünk rá.
A
mérés időpontja: A mérés elvégzésére
érdemes megkeresi a tanévnek azt a részét, amikor a partnerek intézményhez
fűződő viszonyát nem befolyásolják erős érzelmek: bizonyítványosztás,
fáradtság, szünet.
A
mérés eszköze: kérdőív. A kérdőív
összeállításakor szem előtt kell tartanunk, hogy:
- mit mérünk: igényt, elégedettséget, vagy mindkettőt.
Pl.:
Igénymérés:
Mennyire tartja fontosnak...
Elégedettségmérés:
Mennyire elégedett...
- kiknek szól; máshogyan kell fogalmazni a szülőknek, a tanulóknak, a pedagógusoknak, a fenntartónak...
Pl.:
Szülőknek:
Nincs kivételezés a tanulókkal.
Tanulók: A
tanáraim nem kivételeznek senkivel sem az osztályban.
Pedagógus:A
pedagógusok előítélet-mentesség jellemzi.
- kísérő levél elkészítése: tájékoztatás a mérés céljáról; a figyelem felhívása arra, hogy a válaszadás önkéntes és névtelen.
- nyitott kérdések vagy zárt állítások szerepeljenek a mérőeszközön. Nyílt végű kérdések esetében szabad utat engedünk a „kalandozásnak", ezek feldolgozása nehézkesebb, mégis a kérdőív végére érdemes egy-két ilyen típusú kérdést tenni, ahova esetleg partnereink olyan dolgokat is megemlítenek, melyekre nem gondoltak az összeállítók.
Pl.: Mit tart
Ön fontosnak az intézménnyel szemben?
A zárt állítások feldolgozása könnyebb. Itt egy
állításról kell dönteni. El kell azonban dönteni, hogy mekkora skálát állítunk
mellé. A skála értékeit pontosan meg kell határozni.
Pl.:
igen - nem
igen -
részben - nem
vagy
5= Teljes
mértékben igaz.
4 = Általában
igaz.
3 = Részben
igaz, részben nem.
2 = Általában
nincs így.
1 =
Egyáltalán nincs így.
X = Nem tudom
megítélni./Nem akarom megítélni.
- az állítások az intézmény működésének valamennyi területét lefedjék.
Pl.:
Szakmai
munka; kapcsolatok: pedagógus-szülő, pedagógus-tanuló; az intézmény külső,
belső környezete; ...stb.
- megjelenjenek az intézmény sajátosságaira vonatkozó állítások is.
Pl.:
Óvoda,
általános iskola, vagy középiskola esetében is vannak más-más területek.
Művészeti
vagy sportiskolánál is megjelennek specifikumok.
- a kérdések hasonlóan jelenjenek meg minden partnernél. (A kapott eredmények összehasonlításánál nélkülözhetetlen.)
- ne legyen túl hosszú és túl rövid sem (lehetőség szerint a kísérő levéllel együtt férjen rá egy A4-es lapra, így könnyen kezelhető, nem esik szét és nem veszik el.)
Mintaválasztás: pontosan meg kell határozni, kikkel és mekkora mintán
végzik el a felmérést.
A
mérés elvégezendő: a pedagógusok (kiterjeszthető alkalmazotti körre), a szülők
és a tanulók körében mindenképpen. Ügyelni kell arra, hogy a mintaválasztás a
reprezentativitás feltételének eleget tegyen. Ne legyen túl kicsi, mert akkor
nem képviseli a teljes populáció véleményét. Nem kell azonban a teljességre sem
törekedni, mert esetleg kezelhetetlenné válnak az adatok.
A
mérés elvégezhető a Fenntartóval is. Közvetett partnerek közül érdemes
kiválasztani néhányat a legfontosabbak közül és őket megkeresni a részükre
összeállított kérdőívekkel.
Eljárásrend: meg kell tervezni a mérési folyamat egyes lépéseit,
meg kell határozni annak határidejét, felelőseit:
- mérés előkészítése: mintaválasztás; kérdőívek összeállítása, sokszorosítása; tantestület tájékoztatása.
- mérés lebonyolítása: kérdőívek kiosztása, kitöltése, visszajuttatása.
- a mérés eredményeinek feldolgozása, összesítése, eredmények értelmezése.
- visszacsatolás módja, ideje a partnerek felé.
Eredmények
értelmezése: a kérdőívek
összegyűjtése után az adatok összesítését kell elvégezni, melyhez segítséget
nyújt az Excel-program vagy az SPSS. Többféle statisztikai számítás (átlag,
elkülönítés mutató stb.) segítségével elemzések készíthetőek.
Az
igénymérés során felállítható egy fontossági sorrend (fontossági átlagokból
számolt mutató), melyet a partnerek elvárnak az intézménytől. Erre a sorrendre
építhető a Pedagógiai Program célrendszere.
Az
elégedettségmérés alapján felállított elégedettségi sorrendből kiderül
(elégedettségi átlagokból számolt mutató), melyek az intézmény erős (amelyekkel
a legelégedettebbek), illetve fejlesztendő területei (amelyekkel a
legelégedetlenebbek).
Amennyiben
igény- és elégedettségmérést egyszerre végzünk, különbségek is számolhatók a
fontossági és elégedettségi mutatók között. Azoknál az állításoknál, ahol
nagyok a különbségek, ott kell javítania az intézménynek, vagyis intézkedési,
fejlesztési tervet készíteni.
A
mérés gyakorisága: partneri igény- és
elégedettségmérést egy, de kétévente mindenképpen érdemes végezni. Ezzel az
eredmények változásának nyomon követése biztosítható. Látható a javulás vagy a
várt eredményektől való elmaradás.