5. feladat
Az intézmény folyamatos fejlesztése érdekében rendszeresen tájékozódni kell arról, hogy az intézmény szolgáltatásaival mennyire elégedettek a partnerek. Nemcsak az elégedettséget érdemes vizsgálni, hanem az esetlegesen felmerülő problémákkal kapcsolatban, megoldások keresésére is végezhetőek különféle kérdőíves felmérések.
A kérdőíves felmérés előkészítésének, lebonyolításának folyamatához szeretnénk segítséget nyújtani azzal, hogy felvázolunk egy lehetséges eljárást.
A folyamat bemutatása során egy adott probléma feltárására kerül sor. Ennek a lehetséges problémának a kiválasztása teljesen véletlenszerűen történt.
1. lépés: A felmérés céljának meghatározása, azonosítása:
Miért is végzünk kérdőíves vizsgálatot?
Példa: Tegyük fel, hogy egy kisvárosi általános iskolában több probléma merül fel az iskolai büfével kapcsolatban: nem megfelelő a kínálat, fegyelmezetlenek a gyerekek stb. Ennek kivizsgálására, a partnerek körében történő megoldások keresése érdekében az iskola vezetése, a minőségirányítási munkacsoporttal egyeztetve, egy kérdőíves vizsgálat mellett dönt, melynek keretében a szülők, tanulók véleményét szeretnék megismerni.
Azért választották a kérdőíves felmérést, mert rövid idő alatt szeretnének minél több véleményt összegyűjteni, megismerni.
2. lépés: A felmérés előkészítése.
- A kérdőíves felmérés lebonyolítására vonatkozó eljárásrend elkészítése.
- A lehetséges szakirodalom felkutatása, áttekintése.
- A kérdőív összeállítása.
- Az érintettek tájékoztatása.
- A felmérésben résztvevők kiválasztása.
Példa: A minőségirányítási munkacsoport a kezébe veszi a munkafolyamat irányítását. Megtervezik a feladatok sorrendjét, meghatározzák a feladatok elvégzésének felelőseit és határidejét.
1. A felmérés eljárásrendjének meghatározása, a kérdőív összeállítása.
2. Az iskola tantestületének tájékoztatása a felmérésről.
3. Az iskolákban a diákok, szülők tájékoztatása.
4. A kérdőívek sokszorosítása, a mérésben résztvevők kiválasztása.
5. A kérdőíves felmérés elvégzése a diákok körében.
6. A kérdőíves felmérés elvégzése a szülők körében.
7. A kérdőívek eredményeinek összesítése.
8. Az eredményekből elemzés készítése.
9. Az eredményekből készített elemzés megismertetése az iskolavezetéssel, a pedagógusokkal, a diákokkal, a szülőkkel, a büfét üzemeltető vállalkozóval.
A felméréshez kapcsolódó egyéb feladatok:
10. Az eredmények, elemzések ismeretében Intézkedési terv készítése.
11. Az intézkedési terv végrehajtása.
12. Az intézkedési terv végrehajtásának eredményességét felmérő mérések.
A minőségirányítási munkacsoport a felmérés szakszerű lebonyolítása érdekében, valamint a kérdőív összeállításának megfeleléséért tájékozódik a fellelhető szakirodalomban, valamint az interneten.
Az alábbiakban olvasható néhány kérdőív minta.
A tanulói kérdőív kitöltésének módjáról is határoznia kell a munkacsoportnak: mikor töltik ki a tanulók, mi a tanulói kérdőívek leadásának határideje, illetve ki gyűjti össze azokat.
A szülői kérdőíven meg kell határozni azt az időpontot, amíg azok visszaküldhetőek az iskolába, illetve, hogyan lehet leadni azokat.
Kedves Tanulók!
Iskolánk szeretne eleget tenni a Ti elvárásaitoknak, igényeiteknek is. Ezt a felmérést azért végezzük, hogy segítségével megismerjük a véleményeteket az iskolában működő büfével kapcsolatban.
Szeretnénk, ha az iskolai büfé mindenki megelégedését szolgálná, és az igényeiteknek megfelelne!
A kérdőív kitöltése nem kötelező, a válaszadás önkéntes, mégis arra kérünk, válaszolj a kérdésekre, elmondhatod véleményedet, segíted a munkánkat.
Kérünk, a kérdőívre ne írd rá a nevedet, mert a kérdőív kitöltése névtelenül történik!
Köszönjük a segítséget!
Az iskola minőségirányítási munkacsoportja
1. Karikázd be, melyik évfolyamra jársz!
Hányadik évfolyamra jársz?
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
2. Húzd alá! Szoktál vásárolni az iskolai büfében? igen nem
HA IGEN: VÁLASZOLJ A KÖVETKEZŐ KÉRDÉSEKRE IS!
HA NEM: UGORJA A 3. KÉRDÉSHEZ!
A. Karikázd be! Összességében, mindent egybe véve - mennyire vagy elégedett az iskolai büfével?
a.) Nagyon elégedett vagyok.
b.) Elégedett vagyok.
c.) Többé-kevésbé elégedett vagyok.
d.) Elégedetlen vagyok.
e.) Nagyon elégedetlen vagyok.
f.) Nem tudom.
B. Húzd alá! Milyen gyakran vásárolsz az iskola büféjében?
a) Nagyon gyakran. |
b) Gyakran. |
c) Néha-néha. |
d) Ritkán. |
e) Nagyon ritkán. |
C.
Húzd
alá!
Mikor szoktál vásárolni az iskolai büfében?
a) Reggel, tanítás előtt. |
b) Nagy szünetben. |
c) Kis szünetben. |
d) Tanítás után |
D.
Húzd
alá azt a három ételt,
amit a leggyakrabban vásárolsz az iskolai büfében?
a) gyümölcs
b) joghurt
c) tejszelet
d) kifli
e) zsemle
f) pogácsa
g) kakaós
csiga
h) túrós
táska
i) lekváros táska
j) sütemény
k) szendvics
l) csokoládé
m) cukorka
n) rágógumi
o) chips
p) hot
dog
q) pizza
r) egyéb: ________________________
E.
Húzd
alá azt a három italt,
amit a leggyakrabban vásárolsz az iskolai büfében?
a) meleg
tea
b) jeges
tea
c) kakaó
d) tej
e) gyümölcslé
f) szénsavas üdítő
g) ásvány
víz
h) egyéb:
________________________
i) egyéb: ________________________
F. Húzd
alá!
Szokott-e a fegyelemmel gond lenni a büfénél? igen nem
G. Húzd
alá!
Milyen problémák szoktak lenni?
a) verekedés
b) kiabálás
c) lökdösődés
d) tolakodás
e) előzés
f) lopás
g) zsarolás
h) kéregetés
i) egyéb: ____________________
3. Húzd
alá!
Miből látnál többfélét a büfében? Írhatsz példákat is!
a.) gyümölcs,
pl.:____________________
b.) tejtermék,
pl.:___________________
c.) pékárú,
pl.:______________________
d.) szendvics,
pl.:____________________
j) édesség, pl.:______________________
e.) üdítő,
pl.:_________________________
f.) gyümölcslé,
pl.:____________________
g.) egyéb,
pl.:_________________________
Tisztelt Szülők!
Iskolánk
szeretne eleget tenni az Önök elvárásainak, igényeinek is. Ezt a felmérést
azért végezzük, hogy segítségével megismerjük a véleményüket az iskolában
működő büfével kapcsolatban.
Szeretnénk, ha
a büfé mindenki megelégedését szolgálná, és az igényeinek megfelelne!
A kérdőív kitöltése nem kötelező, a válaszadás
önkéntes, mégis arra kérjük,
válaszoljon a kérdésekre, elmondhatja véleményét, mellyel munkánkat segíti.
Kérjük, a kérdőívre ne írjon nevet, mert a kérdőív
kitöltése névtelenül történik!
Köszönjük a segítségét!
Az iskola minőségirányítási
munkacsoportja
1.
Karikázza
be, gyermeke melyik évfolyamra jár!
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
2. Húzza alá! Szokott-e Ön, vagy gyermeke vásárolni az iskolai büfében?
igen nem
HA IGEN: VÁLASZOLJON A KÖVETKEZŐ KÉRDÉSEKRE IS!
HA NEM: UGORJON A 3. KÉRDÉSHEZ!
A. Karikázza be! Összességében, mindent egybe véve - mennyire elégedett az iskolai büfével?
a.) Nagyon elégedett vagyok.
b.) Elégedett vagyok.
c.) Többé-kevésbé elégedett vagyok.
d.) Elégedetlen vagyok.
e.) Nagyon elégedetlen vagyok.
f.) Nem tudom.
B. Húzza alá! Milyen gyakran vásárol Ön, vagy gyermeke az iskola büféjében?
a) Nagyon gyakran. |
b) Gyakran. |
c) Néha-néha. |
d) Ritkán. |
e) Nagyon ritkán. |
C. Húzza alá! Mikor szokott Ön vásárolni az iskolai büfében?
a) Reggel, tanítás előtt. |
b) Nagy szünetben. |
c) Kis szünetben. |
d) Tanítás után. |
D.
Húzza alá azt a három ételt, amit Ön
vásárol gyermekének az iskolai büfében?
a) gyümölcs
b) joghurt
c) tejszelet
d) kifli
e) zsemle
f) pogácsa
g) kakaós
csiga
h) túrós
táska
i) lekváros
táska
j) sütemény
k) szendvics
l) csokoládé
m) cukorka
n) rágógumi
o) chips
p) hot
dog
q) pizza
r) egyéb:
________________________
E. Húzza alá azt a három italt, amit a
leggyakrabban vásárol gyermekének az iskolai büfében?
a) meleg
tea
b) jeges
tea
c) kakaó
d) tej
e) gyümölcslé
f) szénsavas
üdítő
g) ásvány
víz
h) egyéb:
________________________
i) egyéb:
________________________
F.
Húzza alá! Szokott-e a fegyelemmel
gond lenni a büfénél? igen nem
G.
Húzza alá! Milyen problémák szoktak
lenni?
a) verekedés
b) kiabálás
c) lökdösődés
d) tolakodás
e) előzés
f) lopás
g) zsarolás
h) kéregetés
i) egyéb:
____________________
3. Húzza alá! Miből látna többfélét a
büfében? Kérjük, írjon példákat is!
a.) gyümölcs,
pl.:____________________
b.) tejtermék,
pl.:____________________
c.) pékárú,
pl.:______________________
d.) szendvics,
pl.:____________________
j) édesség,
pl.:______________________
e.) üdítő,
pl.:_________________________
f.) gyümölcslé,
pl.:____________________
g.) egyéb,
pl.:_________________________
A felmérés céljáról,
módjáról, eljárásrendjéről tájékoztatják a tantestületet, a diákokat, a
szülőket és a büfét üzemeltető vállalkozót is.
A minőségirányítási
munkacsoport az intézményvezetéssel egyeztetve úgy döntött, hogy nem minden
tanulót és szülőt kérdeznek meg, hanem az Osztálynapló minden páros sorszámú
tanulójával és azok szüleivel töltetnek ki kérdőívet; így a teljes
tanulólétszám közel felének véleményét megismerhetik, illetve szüleikét is.
A megfelelő példányszámú
kérdőív előállítása, sokszorosítása.
3. lépés: A felmérés lebonyolítása.
A kérdőívek kiosztása az osztályfőnököknek.
A kérdőívek visszagyűjtése.
4. lépés: A kérdőívek feldolgozása, elemzések készítése.
Példa: A
minőségirányítási munkacsoport összesíti az eredményeket. Az összesített
eredmények mellett külön is összesítik, elemzik az alsó és felső tagozatos
véleményeket. Összehasonlíthatóvá válnak a tanulói és a szülői vélemények is.
Az eredmények
összesítését Excel-program segítségével végzik el.Az eredmények
ismeretében elkészíti elemző beszámolójukat.
5. lépés: A felmérés eredményeiről az érintettek tájékoztatása.
Az érintettek ez esetben: az iskolavezetés; a tantestület, a szülők, a
tanulók, illetve a büfét üzemeltető vállalkozó.
Példa: A
tantestület nevelőtestületi értekezlet keretében ismeri meg az eredményeket. A
diákokat az osztályfőnökök egy meghatározott tanórán tájékoztatják; míg a
szülőket szülői értekezleten. A büfét üzemeltető vállalkozót az igazgató és a
minőségirányítási munkacsoport-vezető informálja.
+ 1 lépés: Még nincs vége:
A felmérés lebonyolításának itt vége, de a tantestület munkája még nem
ért véget.
Példa: Az
eredmények, észrevételek, elvárások ismeretében a munkaközösségek javaslatokat
tesznek - mit, hogyan kellene megváltoztatni:
alsó tagozatos gyermekek
csak szüleik kíséretében vehessék igénybe a büfét;
gyümölcsautomata
elhelyezése;
legyen egészségesebb,
változatosabb a büfé kínálata: egyáltalán ne, vagy jóval kevesebb legyen a
büfében az édesség, a szénsavas üdítő;
a fegyelmezetlenség
visszaszorítása érdekében legyen egy külön, csak a vásárlás, sorban állás
felügyeletét ellátó tanári ügyeletes;
jelző csengetéskor minden
tanulónak el kell hagynia a büfét stb.
Az
összegyűjtött javaslatokat a tantestület megvitatja, majd a minőségirányítási
munkacsoport elkészíti az Intézkedési tervet: mit, hogyan, mikor vezetnek be;
hogyan módosítják a házirendet. A büfét üzemeltető vállalkozóval az igazgató
tárgyalja meg a lehetőségeket és vele együttműködve valósítják meg az
elképzeléseket.
Az intézkedési tervben meghatározandó szempontok,
területek:
a cél, melyet meg kívánunk valósítani;
a feladat, amellyel a célt el kívánjuk érni;
az erőforrásuk, melyek szükségesek a feladat elvégzéséhez (gondolhatunk
itt pénzügyi, személyi, vagy tárgyi erőforrásokra is);
a határidő, ameddig a feladatot el kell végezni (esetleg a feladat
elvégzésnek időtartama is meghatározható);
a feladat elvégzésének felelőse;
milyen eredményt várunk ettől a feladattól;
hogyan ellenőrizzük a feladat elvégzését;
(Mintát lásd: Comenius programban.)
Példánknál
maradva:
Cél: A
gyermekek egészségesebb táplálkozásának segítése.
Feladat:
Gyümölcsautomata elhelyezése az iskola bejáratánál.
Szükséges
erőforrások: Gyümölcsautomata (Beszerzési ár, karbantartási költség stb.)Határidő: a
II. félév kezdetéig (február 1.)
Felelős:
Igazgatóhelyettes, kincstárnok
Ellenőrzi: Az
igazgató február 1-jén ellenőrzi.
Az intézkedési
tervben természetesen több feladat is rögzítésre kerül. Az intézkedési terv
táblázatba is rendezhető.
Az intézkedési terv végrehajtását követően
megismételhető a korábban felvázolt mérés, melynek eredményei
összehasonlíthatóak a korábbi mérésével, és levonhatóak a következtetések:
történt-e változás a megítélésben; ha igen ez a változás pozitív, vagy negatív
irányú.