5. feladat

iDevice ikon Olvasnivaló
5. Végezzünk kérdőíves felmérést!

Az intézmény folyamatos fejlesztése érdekében rendszeresen tájékozódni kell arról, hogy az intézmény szolgáltatásaival mennyire elégedettek a partnerek. Nemcsak az elégedettséget érdemes vizsgálni, hanem az esetlegesen felmerülő problémákkal kapcsolatban, megoldások keresésére is végezhetőek különféle kérdőíves felmérések.

A kérdőíves felmérés előkészítésének, lebonyolításának folyamatához szeretnénk segítséget nyújtani azzal, hogy felvázolunk egy lehetséges eljárást.

A folyamat bemutatása során egy adott probléma feltárására kerül sor. Ennek a lehetséges problémának a kiválasztása teljesen véletlenszerűen történt.

1. lépés: A felmérés céljának meghatározása, azonosítása:

Miért is végzünk kérdőíves vizsgálatot?

Példa: Tegyük fel, hogy egy kisvárosi általános iskolában több probléma merül fel az iskolai büfével kapcsolatban: nem megfelelő a kínálat, fegyelmezetlenek a gyerekek stb. Ennek kivizsgálására, a partnerek körében történő megoldások keresése érdekében az iskola vezetése, a minőségirányítási munkacsoporttal egyeztetve, egy kérdőíves vizsgálat mellett dönt, melynek keretében a szülők, tanulók véleményét szeretnék megismerni.

Azért választották a kérdőíves felmérést, mert rövid idő alatt szeretnének minél több véleményt összegyűjteni, megismerni.

2. lépés: A felmérés előkészítése.

  • A kérdőíves felmérés lebonyolítására vonatkozó eljárásrend elkészítése.
  • A lehetséges szakirodalom felkutatása, áttekintése.
  • A kérdőív összeállítása.
  • Az érintettek tájékoztatása.
  • A felmérésben résztvevők kiválasztása.

Példa: A minőségirányítási munkacsoport a kezébe veszi a munkafolyamat irányítását. Megtervezik a feladatok sorrendjét, meghatározzák a feladatok elvégzésének felelőseit és határidejét.

ELJÁRÁSREND - MINTA

1. A felmérés eljárásrendjének meghatározása, a kérdőív összeállítása.
2. Az iskola tantestületének tájékoztatása a felmérésről.
3. Az iskolákban a diákok, szülők tájékoztatása.
4. A kérdőívek sokszorosítása, a mérésben résztvevők kiválasztása.
5. A kérdőíves felmérés elvégzése a diákok körében.
6. A kérdőíves felmérés elvégzése a szülők körében.
7. A kérdőívek eredményeinek összesítése.
8. Az eredményekből elemzés készítése.
9. Az eredményekből készített elemzés megismertetése az iskolavezetéssel, a pedagógusokkal, a diákokkal, a szülőkkel, a büfét üzemeltető vállalkozóval.

A felméréshez kapcsolódó egyéb feladatok:

10. Az eredmények, elemzések ismeretében Intézkedési terv készítése.
11. Az intézkedési terv végrehajtása.
12. Az intézkedési terv végrehajtásának eredményességét felmérő mérések.

A minőségirányítási munkacsoport a felmérés szakszerű lebonyolítása érdekében, valamint a kérdőív összeállításának megfeleléséért tájékozódik a fellelhető szakirodalomban, valamint az interneten.

Az alábbiakban olvasható néhány kérdőív minta.

A tanulói kérdőív kitöltésének módjáról is határoznia kell a munkacsoportnak: mikor töltik ki a tanulók, mi a tanulói kérdőívek leadásának határideje, illetve ki gyűjti össze azokat.

A szülői kérdőíven meg kell határozni azt az időpontot, amíg azok visszaküldhetőek az iskolába, illetve, hogyan lehet leadni azokat.

TANULÓI KÉRDŐÍV- MINTA

Kedves Tanulók!

Iskolánk szeretne eleget tenni a Ti elvárásaitoknak, igényeiteknek is. Ezt a felmérést azért végezzük, hogy segítségével megismerjük a véleményeteket az iskolában működő büfével kapcsolatban.

Szeretnénk, ha az iskolai büfé mindenki megelégedését szolgálná, és az igényeiteknek megfelelne!

A kérdőív kitöltése nem kötelező, a válaszadás önkéntes, mégis arra kérünk, válaszolj a kérdésekre, elmondhatod véleményedet, segíted a munkánkat.

Kérünk, a kérdőívre ne írd rá a nevedet, mert a kérdőív kitöltése névtelenül történik!

Köszönjük a segítséget!

Az iskola minőségirányítási munkacsoportja

1. Karikázd be, melyik évfolyamra jársz!

Hányadik évfolyamra jársz?

1

2

3

4

5

6

7

8


2. Húzd alá! Szoktál vásárolni az iskolai büfében? igen nem

HA IGEN: VÁLASZOLJ A KÖVETKEZŐ KÉRDÉSEKRE IS!

HA NEM: UGORJA A 3. KÉRDÉSHEZ!

A. Karikázd be! Összességében, mindent egybe véve - mennyire vagy elégedett az iskolai büfével?

a.) Nagyon elégedett vagyok.
b.) Elégedett vagyok.
c.) Többé-kevésbé elégedett vagyok.
d.) Elégedetlen vagyok.
e.) Nagyon elégedetlen vagyok.
f.) Nem tudom.

B. Húzd alá! Milyen gyakran vásárolsz az iskola büféjében?

a) Nagyon gyakran.

b) Gyakran.

c) Néha-néha.

d) Ritkán.

e) Nagyon ritkán.

C. Húzd alá! Mikor szoktál vásárolni az iskolai büfében?

a) Reggel, tanítás előtt.

b) Nagy szünetben.

c) Kis szünetben.

d) Tanítás után

D. Húzd alá azt a három ételt, amit a leggyakrabban vásárolsz az iskolai büfében?

a)
gyümölcs
b)
joghurt
c)
tejszelet
d)
kifli
e)
zsemle
f)
pogácsa
g)
kakaós csiga
h)
túrós táska
i)
lekváros táska
j)
sütemény
k)
szendvics
l)
csokoládé
m)
cukorka
n)
rágógumi
o)
chips
p)
hot dog
q)
pizza
r)
egyéb: ________________________

E.
Húzd alá azt a három italt, amit a leggyakrabban vásárolsz az iskolai büfében?

a) meleg tea
b)
jeges tea
c)
kakaó
d)
tej
e)
gyümölcslé
f)
szénsavas üdítő
g)
ásvány víz
h)
egyéb: ________________________
i)
egyéb: ________________________

F. Húzd alá! Szokott-e a fegyelemmel gond lenni a büfénél? igen nem

G.
Húzd alá! Milyen problémák szoktak lenni?

a) verekedés
b)
kiabálás
c)
lökdösődés
d)
tolakodás
e)
előzés
f)
lopás
g)
zsarolás
h)
kéregetés
i)
egyéb: ____________________

3. Húzd alá! Miből látnál többfélét a büfében? Írhatsz példákat is!

a.)
gyümölcs, pl.:____________________
b.)
tejtermék, pl.:___________________
c.)
pékárú, pl.:______________________
d.)
szendvics, pl.:____________________
j)
édesség, pl.:______________________
e.)
üdítő, pl.:_________________________
f.)
gyümölcslé, pl.:____________________
g.)
egyéb, pl.:_________________________

SZÜLŐI KÉRDŐÍV- MINTA


Tisztelt Szülők!

Iskolánk szeretne eleget tenni az Önök elvárásainak, igényeinek is. Ezt a felmérést azért végezzük, hogy segítségével megismerjük a véleményüket az iskolában működő büfével kapcsolatban.

Szeretnénk, ha a büfé mindenki megelégedését szolgálná, és az igényeinek megfelelne!

A kérdőív kitöltése nem kötelező, a válaszadás önkéntes,
mégis arra kérjük, válaszoljon a kérdésekre, elmondhatja véleményét, mellyel munkánkat segíti.

Kérjük, a kérdőívre ne írjon nevet, mert a kérdőív kitöltése névtelenül történik
!

Köszönjük a segítségét!

Az iskola minőségirányítási munkacsoportja

1.
Karikázza be, gyermeke melyik évfolyamra jár!

1

2

3

4

5

6

7

8


2. Húzza alá! Szokott-e Ön, vagy gyermeke vásárolni az iskolai büfében?

igen nem

HA IGEN: VÁLASZOLJON A KÖVETKEZŐ KÉRDÉSEKRE IS!

HA NEM: UGORJON A 3. KÉRDÉSHEZ!

A. Karikázza be! Összességében, mindent egybe véve - mennyire elégedett az iskolai büfével?

a.) Nagyon elégedett vagyok.
b.) Elégedett vagyok.
c.) Többé-kevésbé elégedett vagyok.
d.) Elégedetlen vagyok.
e.) Nagyon elégedetlen vagyok.
f.) Nem tudom.

B. Húzza alá! Milyen gyakran vásárol Ön, vagy gyermeke az iskola büféjében?

a) Nagyon gyakran.

b) Gyakran.

c) Néha-néha.

d) Ritkán.

e) Nagyon ritkán.

C. Húzza alá! Mikor szokott Ön vásárolni az iskolai büfében?

a) Reggel, tanítás előtt.

b) Nagy szünetben.

c) Kis szünetben.

d) Tanítás után.

D. Húzza alá azt a három ételt, amit Ön vásárol gyermekének az iskolai büfében?

a)
gyümölcs
b)
joghurt
c)
tejszelet
d)
kifli
e)
zsemle
f)
pogácsa
g)
kakaós csiga
h)
túrós táska
i)
lekváros táska
j)
sütemény
k)
szendvics
l)
csokoládé
m)
cukorka
n)
rágógumi
o)
chips
p)
hot dog
q)
pizza
r)
egyéb: ________________________

E.
Húzza alá azt a három italt, amit a leggyakrabban vásárol gyermekének az iskolai büfében?

a)
meleg tea
b)
jeges tea
c)
kakaó
d)
tej
e)
gyümölcslé
f)
szénsavas üdítő
g)
ásvány víz
h)
egyéb: ________________________
i)
egyéb: ________________________

F. Húzza alá! Szokott-e a fegyelemmel gond lenni a büfénél? igen nem

G.
Húzza alá! Milyen problémák szoktak lenni?

a) verekedés
b)
kiabálás
c)
lökdösődés
d)
tolakodás
e)
előzés
f)
lopás
g)
zsarolás
h)
kéregetés
i)
egyéb: ____________________

3. Húzza alá! Miből látna többfélét a büfében? Kérjük, írjon példákat is!

a.) gyümölcs, pl.:____________________
b.)
tejtermék, pl.:____________________
c.)
pékárú, pl.:______________________
d.)
szendvics, pl.:____________________
j)
édesség, pl.:______________________
e.)
üdítő, pl.:_________________________
f.)
gyümölcslé, pl.:____________________
g.)
egyéb, pl.:_________________________

A felmérés céljáról, módjáról, eljárásrendjéről tájékoztatják a tantestületet, a diákokat, a szülőket és a büfét üzemeltető vállalkozót is.

A minőségirányítási munkacsoport az intézményvezetéssel egyeztetve úgy döntött, hogy nem minden tanulót és szülőt kérdeznek meg, hanem az Osztálynapló minden páros sorszámú tanulójával és azok szüleivel töltetnek ki kérdőívet; így a teljes tanulólétszám közel felének véleményét megismerhetik, illetve szüleikét is.

A megfelelő példányszámú kérdőív előállítása, sokszorosítása.

3. lépés: A felmérés lebonyolítása.

A kérdőívek kiosztása az osztályfőnököknek.
A kérdőívek visszagyűjtése.

4.
lépés: A kérdőívek feldolgozása, elemzések készítése.

Példa: A minőségirányítási munkacsoport összesíti az eredményeket. Az összesített eredmények mellett külön is összesítik, elemzik az alsó és felső tagozatos véleményeket. Összehasonlíthatóvá válnak a tanulói és a szülői vélemények is.

Az eredmények összesítését Excel-program segítségével végzik el.Az eredmények ismeretében elkészíti elemző beszámolójukat.

5. lépés: A felmérés eredményeiről az érintettek tájékoztatása.

Az érintettek ez esetben: az iskolavezetés; a tantestület, a szülők, a tanulók, illetve a büfét üzemeltető vállalkozó.

Példa: A tantestület nevelőtestületi értekezlet keretében ismeri meg az eredményeket. A diákokat az osztályfőnökök egy meghatározott tanórán tájékoztatják; míg a szülőket szülői értekezleten. A büfét üzemeltető vállalkozót az igazgató és a minőségirányítási munkacsoport-vezető informálja.


+ 1 lépés: Még nincs vége:


A felmérés lebonyolításának itt vége, de a tantestület munkája még nem ért véget.

Példa: Az eredmények, észrevételek, elvárások ismeretében a munkaközösségek javaslatokat tesznek - mit, hogyan kellene megváltoztatni:

alsó tagozatos gyermekek csak szüleik kíséretében vehessék igénybe a büfét;
gyümölcsautomata elhelyezése;
legyen egészségesebb, változatosabb a büfé kínálata: egyáltalán ne, vagy jóval kevesebb legyen a büfében az édesség, a szénsavas üdítő;
a fegyelmezetlenség visszaszorítása érdekében legyen egy külön, csak a vásárlás, sorban állás felügyeletét ellátó tanári ügyeletes;
jelző csengetéskor minden tanulónak el kell hagynia a büfét stb.


Az összegyűjtött javaslatokat a tantestület megvitatja, majd a minőségirányítási munkacsoport elkészíti az Intézkedési tervet: mit, hogyan, mikor vezetnek be; hogyan módosítják a házirendet. A büfét üzemeltető vállalkozóval az igazgató tárgyalja meg a lehetőségeket és vele együttműködve valósítják meg az elképzeléseket.

Az intézkedési tervben meghatározandó szempontok, területek:

a cél, melyet meg kívánunk valósítani;
a feladat, amellyel a célt el kívánjuk érni;
az erőforrásuk, melyek szükségesek a feladat elvégzéséhez (gondolhatunk itt pénzügyi, személyi, vagy tárgyi erőforrásokra is);
a határidő, ameddig a feladatot el kell végezni (esetleg a feladat elvégzésnek időtartama is meghatározható);
a feladat elvégzésének felelőse;
milyen eredményt várunk ettől a feladattól;
hogyan ellenőrizzük a feladat elvégzését;

(Mintát lásd: Comenius programban.)

Példánknál maradva:

Cél: A gyermekek egészségesebb táplálkozásának segítése.

Feladat: Gyümölcsautomata elhelyezése az iskola bejáratánál.

Szükséges erőforrások: Gyümölcsautomata (Beszerzési ár, karbantartási költség stb.)Határidő: a II. félév kezdetéig (február 1.)

Felelős: Igazgatóhelyettes, kincstárnok

Ellenőrzi: Az igazgató február 1-jén ellenőrzi.

Az intézkedési tervben természetesen több feladat is rögzítésre kerül. Az intézkedési terv táblázatba is rendezhető.


Az intézkedési terv végrehajtását követően megismételhető a korábban felvázolt mérés, melynek eredményei összehasonlíthatóak a korábbi mérésével, és levonhatóak a következtetések: történt-e változás a megítélésben; ha igen ez a változás pozitív, vagy negatív irányú.