4. feladat

iDevice ikon Olvasnivaló
4. Szóbeli kikérdezés


A kérdező kiválasztásának szempontjai:


  • jó kapcsolatteremtő képesség,
  • megbízható háttér-információval rendelkezzen


A kérdező előkészítése:


  • rendelkezzen szociálpszichológiai ismeretekkel,
  • ráhangolás, a beszélgetés alapjainak megteremtése,
  • legyen tisztában a kutatás céljával,
  • a kérdező válaszainak, vitájának befolyása,
  • metakommunikációs jelzések fontossága,
  • alkalmazkodás a kérdezett műveltségéhez, beszédkultúrájához,
  • viselkedési
  • a kérdező nemének, életkorának, külsejének befolyásoló hatása
  • ismerje a rögzítés módjait (gyorsírás, magnó, kódolás, ...),


A kikérdezés fő változatai:


1. Egyéni kikérdezés:

a) strukturálatlan interjú

  • köznapi beszélgetés,
  • improvizáció, széles kérdezői lehetőségek,
  • tartalmi rögzítés,


b) strukturált (kötött vagy standardizált) interjú

  • nem önálló változat, minden interjúváltozatban megtalálható,
  • ha a kérdező pontosan tudja, mit akar tudni,
  • megpróbáljuk szabályozni a kikérdezési szituációt,
  • behatárolt kérdezői lehetőségek,
  • nézeti, életmódi adatok gyűjtése,
  • kérdések sorrendje:
    • ráhangolás az elején,
    • leglényegesebbek a közepén,
    • demográfiaiak elején vagy végén,
  • segédeszközök: rangsorolandó megállapítások jegyzéke, intenzitáskérdések, skálák,
  • alkalmazott kérdések: zárt, nyitott,


c) Mélyinterjú:

  • főleg az intimszféra feltárására alkalmas (iskolai, szakmai kudarcok, interperszonális kapcsolati zavarok háttere, ...)
  • nagy szabadság mindkét fél számára,
  • kevés támpont a kérdezésben,
  • rögzítése alapvető feladat (ha az interjúalany nem engedélyezi beszélgetés közben, akkor utólag rögtön)


d) Narratív interjú (a kérdezett a vele megtörtént eseményekről, élményekről beszél)

  • fajtái:
    • biográfiai,
    • tematikusan fókuszált biográfiai (meghatározott szempont szerint),
    • kiemelt életszakaszt bemutató
  • a kérdező feladatai:
    • bizalomteli légkör megteremtése,
    • a kérdezett előadásmódjának akceptálása (sűrítési kényszer, részletezési kényszer, befejezési kényszer,
    • utókérdések feltevése (ami nem volt világos az interjúban),
    • az interjú rögzítése (magnó, videó, elbeszélés közbeni jegyzetelés)


e) Klinikai beszélgetés: a kérdés mindig a válaszra épülve fogalmazódik meg azzal a céllal, hogy a kikérdezettet gondolkodásra késztesse (soha nem élményekre, érzelmekre, tanult anyagra kérdezünk rá) ─ Piaget módszere

Alkalmazásának kritériumai:

  • a beszélgetés témaköre legyen előre világos,
  • legyen a kérdezőnek előzetes hipotézise,
  • a kérdezésnek követni kell a gyermek gondolkodását,
  • a gyermeket gondolkodásra kell késztetni,
  • tartózkodni kell a sugalmazástól, korrekciótól, tanítástól.


A kikérdező feladatai:

  • négyszemközti beszélgetés,
  • szó szerinti rögzítés,
  • ne alkosson véleményt.


Alkalmazásának lehetőségei:

  • világkép kutatása,
  • nem tudatosult vélemények, nézetek,
  • attitűdök, viselkedésmódok mögötti magyarázó elvek,
  • előitéletek magyarázata,
  • tanulási eredménytelenség okairól való feltevések,
  • egyes szakszavak értelmezése, ...


f) Exploráció (betegvizsgálat kikérdezéssel): a kutatás során korábban kialakult kész kérdéssorok együttesét alkalmazzuk kiegészítve az adott kutatáshoz konkrétan kapcsolódó speciális kérdésekkel.

2. Csoportos kikérdezés

  • kollektív tudás megismerése,
  • közvélemény, csoportvélemény megragadása.