4. feladat
A kérdező kiválasztásának szempontjai:
- jó kapcsolatteremtő képesség,
- megbízható háttér-információval rendelkezzen
A kérdező előkészítése:
- rendelkezzen szociálpszichológiai ismeretekkel,
- ráhangolás, a beszélgetés alapjainak megteremtése,
- legyen tisztában a kutatás céljával,
- a kérdező válaszainak, vitájának befolyása,
- metakommunikációs jelzések fontossága,
- alkalmazkodás a kérdezett műveltségéhez, beszédkultúrájához,
- viselkedési
- a kérdező nemének, életkorának, külsejének befolyásoló hatása
- ismerje a rögzítés módjait (gyorsírás, magnó, kódolás, ...),
A kikérdezés fő változatai:
1. Egyéni
kikérdezés:
a) strukturálatlan
interjú
- köznapi beszélgetés,
- improvizáció, széles kérdezői lehetőségek,
- tartalmi rögzítés,
b) strukturált
(kötött vagy standardizált) interjú
- nem önálló változat, minden interjúváltozatban megtalálható,
- ha a kérdező pontosan tudja, mit akar tudni,
- megpróbáljuk szabályozni a kikérdezési szituációt,
- behatárolt kérdezői lehetőségek,
- nézeti, életmódi adatok gyűjtése,
-
kérdések
sorrendje:
- ráhangolás az elején,
- leglényegesebbek a közepén,
- demográfiaiak elején vagy végén,
- segédeszközök: rangsorolandó megállapítások jegyzéke, intenzitáskérdések, skálák,
- alkalmazott kérdések: zárt, nyitott,
c) Mélyinterjú:
- főleg az intimszféra feltárására alkalmas (iskolai, szakmai kudarcok, interperszonális kapcsolati zavarok háttere, ...)
- nagy szabadság mindkét fél számára,
- kevés támpont a kérdezésben,
- rögzítése alapvető feladat (ha az interjúalany nem engedélyezi beszélgetés közben, akkor utólag rögtön)
d) Narratív
interjú (a kérdezett a vele megtörtént eseményekről, élményekről beszél)
-
fajtái:
- biográfiai,
- tematikusan fókuszált biográfiai (meghatározott szempont szerint),
- kiemelt életszakaszt bemutató
-
a
kérdező feladatai:
- bizalomteli légkör megteremtése,
- a kérdezett előadásmódjának akceptálása (sűrítési kényszer, részletezési kényszer, befejezési kényszer,
- utókérdések feltevése (ami nem volt világos az interjúban),
- az interjú rögzítése (magnó, videó, elbeszélés közbeni jegyzetelés)
e) Klinikai
beszélgetés: a kérdés mindig a válaszra épülve fogalmazódik meg azzal a céllal,
hogy a kikérdezettet gondolkodásra késztesse (soha nem élményekre, érzelmekre,
tanult anyagra kérdezünk rá) ─ Piaget módszere
Alkalmazásának kritériumai:
- a beszélgetés témaköre legyen előre világos,
- legyen a kérdezőnek előzetes hipotézise,
- a kérdezésnek követni kell a gyermek gondolkodását,
- a gyermeket gondolkodásra kell késztetni,
- tartózkodni kell a sugalmazástól, korrekciótól, tanítástól.
A kikérdező feladatai:
- négyszemközti beszélgetés,
- szó szerinti rögzítés,
- ne alkosson véleményt.
Alkalmazásának lehetőségei:
- világkép kutatása,
- nem tudatosult vélemények, nézetek,
- attitűdök, viselkedésmódok mögötti magyarázó elvek,
- előitéletek magyarázata,
- tanulási eredménytelenség okairól való feltevések,
- egyes szakszavak értelmezése, ...
f) Exploráció
(betegvizsgálat kikérdezéssel): a kutatás során korábban kialakult kész
kérdéssorok együttesét alkalmazzuk kiegészítve az adott kutatáshoz konkrétan
kapcsolódó speciális kérdésekkel.
2. Csoportos
kikérdezés
- kollektív tudás megismerése,
- közvélemény, csoportvélemény megragadása.