2. feladat
2. A megfigyelés módszere
Megfigyelés:
a pedagógiai valóság feltárása érdekében végzett céltudatos, tervszerű,
rendszeres, objektív tényeken alapuló észlelés.
A
megfigyelés sajátosságai:
- céltudatosság,
- tervszerűség (jelenség, szituáció, személyek, időtartam),
- objektivitás (valósághű, előítéletmentes, tényszerű).
Megfigyelési
technikák (a megfigyelés
előkészítése, lebonyolítása, rögzítése, elemzési eljárások összessége):
- kötetlen (természetes környezet, sokoldalú adatgyűjtés, nagyfokú szabadság),
- strukturált (kötött, a jelenséget, rögzítést, az értelmezést előíró eljárás).
Naplók,
feljegyzések
Alkalmazás:
résztvevő megfigyelésben (a csoport életének sajátosságait, értékeit, normáit
belülről figyeli meg).
Hátrányai:
- a leplezett jelenlét etikailag kifogásolható,
- a jelenségeknek csak egy részét látja,
- nem ismeri fel a számára értetődővé vált lényeges mozzanatokat,
- hat a csoportra,
- jelentősen érvényesül a szubjektivitása,
- nincs lehetőség az egyidejű rögzítésre,
- a pedagógusi és a megfigyelői szerep ellentmondásos.
Előnyei:
- mindenféle jelenség rögzíthető,
- nincs megkötés,
- kis fáradtsággal elkészíthető.
Teljes jegyzőkönyv
- akkor célszerű, ha nem látható előre, hogy mely események lényegesek, magyarázó értékűek,
- a megfigyelő minden verbális és nem verbális megnyilatkozást rögzít,
- az események bármikor reprodukálhatók,
- gyorsírás, magnó, képmagnó,
- nem tördeli részeire az egységes pedagógiai folyamatot.
Szelektív
jegyzőkönyv:
- akkor célszerű, ha a pedagógiai folyamat valamely elemei, aspektusa fontos a megfigyelő számára,
- a kiemelt körön belül minden eseményt rögzít (szó szerint),
- lemond a kiemelt körön túli összefüggésekről,
- a megfigyelő nem törekszik a teljességre.
Becslési
skála:
lyan
megfigyelési technika, amellyel a megfigyelő a megfigyelt jelenség egy
aspektusát értékeli, értékelését egy 3, 5 vagy 7 jegyű skálán értékeli.
- az értékelő
feladatai:
- megfigyelés,
- ítélet,
- jelölés a skálán,
- összetett értékelés különböző skálák alapján.
- előnyei:
- differenciált megfigyelés (növeli az objektivitást),
- kezelése könnyen elsajátítható,
- átfogó képet alakít ki,
- a kvantitatív adatok közvetlenül értelmezhetők.
- hátrányai:
- az értékelés impresszión alapul (szubjektív),
- nem reprodukálható az esemény (benyomást ír le),
- érvényesül a „halo" effektus,
- a skála kitöltése pontatlan (az esemény megfigyelése után történik).
Jelrendszer
- a megfigyelő az
adott periódusban észlelt jelenségek előfordulását egy előre elkészített
űrlapon kitölti,
- 5-10 perces intervallumok jelenségeit rögzíti,
- minden eseményfajtát csak egyszer rögzít,
- megfigyelési lap kitöltése,
- megfigyelési lap,
tanári experimentalizmus (Dewey) |
||||
tanári tevékenység |
I. |
II. |
III. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- hatékony tanítási gyakorlat (Borich),
Megfigyelési szempontok a hatékony tanítási gyakorlat kialakításához |
||||
Kulcstevékenység |
A hatékonyság mutatói |
Megf. |
Megf. |
A hatékonyság hiányának mutatói |
|
|
|
|
|
Kategóriarendszer:
- a megfigyelő a jelenségek kódját az előfordulás sorrendjében leírja,
- a rögzítés az eseménnyel egyidejűleg történik,
- fajtái:
- természetes egységet alkalmazó -> minden új kategória esetén új jelölés,
- időegységet alkalmazó -> időegységenként (3~5 mp) a legjellemzőbb kategória számát leírni,
- kevés kategóriaegység (a memorizálandó kategóriaszámok miatt),
- követelmények:
- inkluzivitás (minden lehetséges esemény besorolásának biztosítása),
- kölcsönös exkluzivitás (egy esemény egy és csak egy kategóriába sorolható be),
- interakció-elemzési rendszer (Flanders):
- a tanár és a tanulók közt végbemenő interakció leírására,
- alapvető célja a tanuló cselekvési szabadságát növelő (indirekt) tanári aktusok megkülönböztetése,
- verbális megnyilatkozások rögzítése,
- a rögzítés
technikája:
- 10 kategória,
- 3 mp-ként kategorizálás,
- mátrixba rendezés,
- mátrix elemzése,
- egyéb
kategória-rendszerek:
- Anderson (óvónők - óvodások),
- Withall (hétkategóriás rendszer tanórai jegyzőkönyvek kódolására),
- Bales (első időegységes kategóriarendszer),
- Flanders-rendszer módosítására -> Ober, Amidon, Koskenniemi,
- Perlberg -> a tevékenység kognitív szintjének mérése,
- Gage és mtsai -> IEA-mérés.
A
megfigyelő személye:
- a megfigyelő szerepe, hatása annál nagyobb, minél kevésbé strukturált a megfigyelés,
- a megfigyelő torzító hatása a pedagógiai folyamatra,
- a megfigyelő lehetőségei és korlátai,
- a megfigyelők
képzése:
- általános elméleti tájékoztatás,
- a kategóriák megismerése, memorizálása,
- a kategóriák felismerése egyszerűbb, majd bonyolultabb példamondatokon,
- a kategóriák felismerése összefüggő nyomtatott szövegen,
- a kategóriák felismerése magnetofonon rögzített szöveg elemzésekor,
- a kategóriák rögzítése valóságos osztályteremben, a megfigyelők közti egyetértés vizsgálata.
A
megfigyelés technikai eszközei:
- fénykép, film, átlátszó üveg, zártláncú TV, magnó, videó,
- a rögzített
megfigyelések előnyei:
- az adatok raktározhatók,
- alapos, részletes elemzést tesz lehetővé,
- az elemzés későbbre halasztható, többször reprodukálható,
- különböző értékelők által elvégezhető,
- felhasználható a megfigyelők képzésére,
- a rögzített
megfigyelés hátrányai:
- időigényes az előkészítés,
- költséges,
- a technikai eszközök jelenléte zavaró,
- az objektivitás csak viszonylagos,
- rögzített megfigyelés kódolásakor kevesebb az információ, mint élő megfigyeléskor.