2. feladat

iDevice ikon Olvasnivaló

2. A megfigyelés módszere

Megfigyelés: a pedagógiai valóság feltárása érdekében végzett céltudatos, tervszerű, rendszeres, objektív tényeken alapuló észlelés.

A megfigyelés sajátosságai:


  • céltudatosság,
  • tervszerűség (jelenség, szituáció, személyek, időtartam),
  • objektivitás (valósághű, előítéletmentes, tényszerű).


Megfigyelési technikák
(a megfigyelés előkészítése, lebonyolítása, rögzítése, elemzési eljárások összessége):

  • kötetlen (természetes környezet, sokoldalú adatgyűjtés, nagyfokú szabadság),
  • strukturált (kötött, a jelenséget, rögzítést, az értelmezést előíró eljárás).





Naplók, feljegyzések


Alkalmazás: résztvevő megfigyelésben (a csoport életének sajátosságait, értékeit, normáit belülről figyeli meg).

Hátrányai:

  • a leplezett jelenlét etikailag kifogásolható,
  • a jelenségeknek csak egy részét látja,
  • nem ismeri fel a számára értetődővé vált lényeges mozzanatokat,
  • hat a csoportra,
  • jelentősen érvényesül a szubjektivitása,
  • nincs lehetőség az egyidejű rögzítésre,
  • a pedagógusi és a megfigyelői szerep ellentmondásos.


Előnyei:

  • mindenféle jelenség rögzíthető,
  • nincs megkötés,
  • kis fáradtsággal elkészíthető.


Teljes jegyzőkönyv


  • akkor célszerű, ha nem látható előre, hogy mely események lényegesek, magyarázó értékűek,
  • a megfigyelő minden verbális és nem verbális megnyilatkozást rögzít,
  • az események bármikor reprodukálhatók,
  • gyorsírás, magnó, képmagnó,
  • nem tördeli részeire az egységes pedagógiai folyamatot.


Szelektív jegyzőkönyv:

  • akkor célszerű, ha a pedagógiai folyamat valamely elemei, aspektusa fontos a megfigyelő számára,
  • a kiemelt körön belül minden eseményt rögzít (szó szerint),
  • lemond a kiemelt körön túli összefüggésekről,
  • a megfigyelő nem törekszik a teljességre.


Becslési skála:


lyan megfigyelési technika, amellyel a megfigyelő a megfigyelt jelenség egy aspektusát értékeli, értékelését egy 3, 5 vagy 7 jegyű skálán értékeli.

  • az értékelő feladatai:
    • megfigyelés,
    • ítélet,
    • jelölés a skálán,
    • összetett értékelés különböző skálák alapján.
  • előnyei:
    • differenciált megfigyelés (növeli az objektivitást),
    • kezelése könnyen elsajátítható,
    • átfogó képet alakít ki,
    • a kvantitatív adatok közvetlenül értelmezhetők.
  • hátrányai:
    • az értékelés impresszión alapul (szubjektív),
    • nem reprodukálható az esemény (benyomást ír le),
    • érvényesül a „halo" effektus,
    • a skála kitöltése pontatlan (az esemény megfigyelése után történik).


Jelrendszer


  • a megfigyelő az adott periódusban észlelt jelenségek előfordulását egy előre elkészített űrlapon kitölti,
    • 5-10 perces intervallumok jelenségeit rögzíti,
    • minden eseményfajtát csak egyszer rögzít,
    • megfigyelési lap kitöltése,
  • megfigyelési lap,

 

tanári experimentalizmus (Dewey)

tanári tevékenység

I.

II.

III.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


  • hatékony tanítási gyakorlat (Borich),

 

Megfigyelési szempontok a hatékony tanítási gyakorlat kialakításához

Kulcstevékenység

A hatékonyság

mutatói

Megf.

Megf.

A hatékonyság

hiányának mutatói

 

 

 

 



Kategóriarendszer:


  • a megfigyelő a jelenségek kódját az előfordulás sorrendjében leírja,
  • a rögzítés az eseménnyel egyidejűleg történik,
  • fajtái:
    • természetes egységet alkalmazó -> minden új kategória esetén új jelölés,
    • időegységet alkalmazó -> időegységenként (3~5 mp) a legjellemzőbb kategória számát leírni,
    • kevés kategóriaegység (a memorizálandó kategóriaszámok miatt),
  • követelmények:
    • inkluzivitás (minden lehetséges esemény besorolásának biztosítása),
    • kölcsönös exkluzivitás (egy esemény egy és csak egy kategóriába sorolható be),
    • interakció-elemzési rendszer (Flanders):
    • a tanár és a tanulók közt végbemenő interakció leírására,
    • alapvető célja a tanuló cselekvési szabadságát növelő (indirekt) tanári aktusok megkülönböztetése,
    • verbális megnyilatkozások rögzítése,
  • a rögzítés technikája:
    • 10 kategória,
    • 3 mp-ként kategorizálás,
    • mátrixba rendezés,
    • mátrix elemzése,
  • egyéb kategória-rendszerek:
    • Anderson (óvónők - óvodások),
    • Withall (hétkategóriás rendszer tanórai jegyzőkönyvek kódolására),
    • Bales (első időegységes kategóriarendszer),
    • Flanders-rendszer módosítására -> Ober, Amidon, Koskenniemi,
    • Perlberg -> a tevékenység kognitív szintjének mérése,
    • Gage és mtsai -> IEA-mérés.


A megfigyelő személye:


  • a megfigyelő szerepe, hatása annál nagyobb, minél kevésbé strukturált a megfigyelés,
  • a megfigyelő torzító hatása a pedagógiai folyamatra,
  • a megfigyelő lehetőségei és korlátai,
  • a megfigyelők képzése:
    • általános elméleti tájékoztatás,
    • a kategóriák megismerése, memorizálása,
    • a kategóriák felismerése egyszerűbb, majd bonyolultabb példamondatokon,
    • a kategóriák felismerése összefüggő nyomtatott szövegen,
    • a kategóriák felismerése magnetofonon rögzített szöveg elemzésekor,
    • a kategóriák rögzítése valóságos osztályteremben, a megfigyelők közti egyetértés vizsgálata.


A megfigyelés technikai eszközei:

  • fénykép, film, átlátszó üveg, zártláncú TV, magnó, videó,
  • a rögzített megfigyelések előnyei:
    • az adatok raktározhatók,
    • alapos, részletes elemzést tesz lehetővé,
    • az elemzés későbbre halasztható, többször reprodukálható,
    • különböző értékelők által elvégezhető,
    • felhasználható a megfigyelők képzésére,
  • a rögzített megfigyelés hátrányai:
    • időigényes az előkészítés,
    • költséges,
    • a technikai eszközök jelenléte zavaró,
    • az objektivitás csak viszonylagos,
    • rögzített megfigyelés kódolásakor kevesebb az információ, mint élő megfigyeléskor.