5. feladat
1. Helyzetfeltárás → DIAGNOSZTIKUS ÉRTÉKELÉS
2. Segítés, fejlesztés → FORMATÍV ÉRTÉKELÉS
3. Minősítés → SZUMMATÍV ÉRTÉKELÉS
AZ ÉRTÉKELÉS |
TÍPUSA |
||
DIAGNOSZTIKUS |
FORMATÍV |
SZUMMATÍV |
|
funkciója |
csoportba sorolás esetén az előzetes készségek és tudás felmérése, a tanulók jellemzői alapján a tanítási mód kiválasztása
tanulási problémák esetén az okok meghatározása |
visszacsatolás a tanulóhoz és a tanárhoz
a hibák azonosítása a tananyagon belül, megoldási módok kialakítása céljából |
a tanulók minősítése, kategorizálása |
időpontja |
csoportba sorolás esetén a szakasz elején
tanulási problémák esetén a probléma felmerülésekor |
az oktatás során |
a szakasz végén |
tárgya |
kognitív, affektív és pszichomotoros területek
fizikális, pszichológiai és környezeti tényezők |
kognitív területek |
általában kognitív területek, a tantárgytól függően esetleg pszichomotoros vagy affektív szférák |
A diagnosztikus, formatív és
szummatív értékelés jellemzői (Vidákovich, 1990. 22. o.)
Írja a szövegrészletek betűjelét a
megfelelő helyre aszerint, hogy mely értékelési típusra tartja jellemzőnek!
AZ ÉRTÉKELÉS TÍPUSA |
||
Diagnosztikus |
Formatív |
Szummatív |
|
|
|
A. Feltáró értékelés.
A soron következő tanulási egység megkezdése előtt tájékozódni, feltárni szükséges
a tanulók előzetes tudását. A helyzetfeltáró értékélés célja az előzetes tudás, a tanulói hozzáállás
megállapítása. Ekkor nem célszerű osztályozni. Ez az értékelési forma a
tervezésben, döntéshozatalban segít.
B. Az adott tanulási/tanítási folyamat
elején, ún. bemeneti értékelésként valósul meg. A
helyzetfeltárás során
információk szerezhetők arról, hogy a tanulók milyen feltételekkel, előzetes
tudással (motivációval, ismeretekkel, képességekkel, attitűdökkel) kezdik a
tanulás adott szakaszát. Ezek ismeretében dönthető el, hogy milyen
beavatkozásokra, pótlásokra, fejlesztésekre, korrekciókra stb. van szükség.
C. Időszakos ellenőrzés egy-egy nevelési-oktatási szakasz
záróaktusa, s célja a zárás minősítése, az összegezés. Ebben az értékelési
formában kategóriákba soroljuk a tanulókat teljesítményük alapján. Erre sor
kerülhet egy nagyobb téma, fejezet lezárásakor, a félév végi vagy az év végi
értékeléskor. Ennek a műveletnek sajátos funkciója van: szelektálja, szűri a
diákokat, s ezért iránymutató lehet a pályaorientáció során, megszabja a diákok
továbbtanulási esélyeit. Tekintettel arra, hogy komoly következményekkel jár a
diákok sorsára nézve, nem mindegy, hogyan dolgozzuk ki az értékelés eljárásait.
Egyik leggyakoribb változata a vizsga. Ennek megszervezésekor pontosan ki kell
jelölnünk, hogy mi az amit értékelni akarunk, és melyek azok az eszközök,
amelyek leginkább biztosítják az értékelés objektivitását.
D. A
fejlesztő célja a hibák, nehézségek feltárása nyomán a javítás,
pótlás, differenciálás. Itt lehetségesek az osztályzatok. Ez az értékelési
forma az oktatási folyamat közben fordul elő.
E. Az adott tanulási/tanítási folyamat
végén történő ún. kimeneti értékelésként valósul meg. Minősítést jelent a
tanulási egységek (tanulási témák, félévek) végén.
F. A
minősítő értékélés célja az egész folyamatról, a tanulókról
globális képet nyerni. Itt szükséges az egyértelmű minősítés (akár osztályzat).
Az oktatási folyamat lezárásaként alkalmazzuk.
G. Formáló-segítő értékelés. Az
eredményes tanulás elősegítése érdekében a tanulás és tanulássegítés
folyamatának állandó kísérője. Célja a folyamatos visszajelzés. A tudáselemekre,
résztudásokra irányulva jelenti a tanulási hibák, nehézségek, tudáshiányok
differenciált feltárását, javítását, pótlását.
H. Az adott tanulási/tanítási folyamat
közbeni folyamatos tanári/tanulói (ön)értékelésként valósul meg. Funkciója a
tanulás/tanítás folyamatszabályozása, önszabályozása, a folyamatos
visszajelzés, a fejlesztés.
I. Összegző, lezáró
értékelés. Célja a minősítés a tanulási egység(ek) (tanulási témák, félévek) végén.
Egy-egy hosszabb-rövidebb tanulási egység végén (témazáráskor, félév, év végén,
iskola befejezésekor) képet ad arról, hogy milyen mértékben tett eleget a
tanuló a követelményeknek.
J. Feltárjuk a tanulók
tudás- és teljesítményszintjét egy-egy
nevelő-oktató időszak kezdetén (pl. félév vagy év eleji ellenőrzés).
Megállapítjuk, melyek azok a területek, amelyeken a diákok jól teljesítenek,
illetve, hogy hol találunk hiányosságokat a felkészültségükben. Mindezek
feltárása lehetővé teszi a csoportra vagy egyénre szabott nevelői-oktatói
stratégiák kidolgozását.
K. Szerepe a fejlesztés - formálás. Ez az állandó, folyamatos
ellenőrzés-értékelés. A folyamat közbeni segítséget tűzi ki célul. A tanulóknak
állandó visszajelzést biztosítunk az elért sikerekről, a hibákról,
hiányosságokról, nehézségekről, és ez lehetővé teszi a menet közbeni korrekciót
illetve önkorrekciót. Ezáltal elkerülhető a tanulók lemaradása, biztosítani
lehet a menet közbeni felzárkózást. Ugyanakkor a tanító számára is jelentős,
hiszen ennek alapján állandóan javíthat a tanítási-tanulási folyamat minőségén.
L. Amennyiben a tanár a tanulók olyan
tudáselemeire kíváncsi, amelyek szükségesek bizonyos új ismeretek
feldolgozásához, meg akarja ismerni a gyerekek előzetes tudását, akkor ezt a
módszert alkalmazza. Ez történhet írásban, szóban, de valamilyen cselekvés,
tanulói aktivitás részeként is. Az előzetes tudás lehet a gyerekek esetleges
naiv elképzelése az éppen feldolgozni kívánt tananyaggal kapcsolatban, a
gyermektudomány elemei, pl. fizikából a mozgások leírásához a gyerekek által
használt, jellegzetesen a szakirodalomban, arisztotelészinek nevezett
elképzelésrendszer. De
lehet az is, hogy korábbi tananyagrészek ismeretére kíváncsi a tanár, melyek
szükségesek a továbbhaladáshoz. Elsősorban a tanár számára szolgál
visszajelzéssel. Ez az értékelés a folyamat kezdetén áll. Amikor a gyerekek
előzetes ismereteit méri fel a tanár, semmiképpen nem szabad minősítő
értékelést alkalmazni, hiszen annak nem ez a funkciója.
M. Amikor egy új anyagrész feldolgozásában
már teljesen elmerült a tanulócsoport, és a tanár tudni szeretné, hogy a
gyerekek ténylegesen mennyit is értettek meg belőle, akkor kerül sor erre az
értékelésre. Történhet szóban és írásban is. Mivel még nem fejeződött be
teljesen az adott anyagrész feldolgozása, ezért a hiányosságokra vissza lehet
térni, az esetleges félreértéseket, hibás tanulói konstrukciókat javítani lehet.
Ebben a tanulási szakaszban az értékelés közvetlenül a tanuló, illetve a
tanulás formálását, alakítását célozza. Ebben az esetben a visszajelzés
címzettje a tanuló. Információt ad arról, hogy hol tart a tanuló, mit tud, és
mit nem tud, hol vannak hiányosságai. Ezáltal segíti a tanuló önértékelését.
Itt lehet minősíteni, de az semmiképpen se számítson véglegesnek, lehessen
kijavítani, hiszen ha a diák jól megtanulta és ténylegesen meg is értette az
adott tananyagot, akkor valójában megérdemli értékelést.
N. Amikor teljes mértékben befejezte a csoport az adott anyagrész feldolgozását, akkor használjuk ezt az értékelést. Ez többféleképpen is történhet. A hagyományos iskolai szituációkban úgynevezett témazáró dolgozatot írnak a gyerekek, az év végi osztályzat adása, illetve ebbe a kategóriába tartoznak a különféle külső vizsgák, mint az érettségi, a felvételi, a nyelvvizsga, a KRESZ-vizsga szervezése stb.