7. feladat

iDevice ikon Olvasnivaló
7. Az értékelés folyamata

1. Az értékelésprobléma megértése, az értékelés megtervezése
2. Információgyűjtés (adatgyűjtés)
3. Az információk elemzése, értelmezése
4. A megfelelő minősítések, illetve döntések megfogalmazása

Tegye sorba az értékelés folyamatának megfelelően az alábbi szövegrészleteket!

_____

Ezt a mozzanatot gyakran jelölik az ellenőrzés fogalmával. A követelmények ismeretében látszik, melyek lesznek azok az információk, amelyeket szükséges megszerezni az értékeléshez. Több módszert is lehet alkalmazni: megfigyelést, szóbeli és írásbeli felmérést, gyakorlati próbát stb. Arra kell törekedni, hogy minél több és szélesebb körű információt szerezzünk az ellenőrizendő jelenségről, folyamatról, képességről.

_____

A célok megfogalmazása. A tyleri modell alapján tudjuk, hogy a tanulással szemben állított követelmények (tanulási célok) szerves részét képezik az értékelésnek. Ezért a követelmények (kritériumok) megfogalmazása nagymértékben befolyásolja az értékelés kimenetelét. Ezért meg kell határozni a tantárgyak tanításának általános céljait, képességterületekre irányuló fejlesztési követelményeit, majd ezeket le kell bontani részképességekre (részletes követelményekre), majd ezeket a tanórák keretében megvalósítható műveletesített követelményekre. Csak a pontos, egyértelműen és világosan megfogalmazott, a teljesítés eszközeire és feltételeire is kiterjedő követelmények révén tudjuk értékelni a tanulók teljesítményét. Az adatgyűjtés módszereinek, eszközeinek a kiválasztása.

_____

Az adatok mennyiségi és minőségi feldolgozása során kell, hogy megvalósuljon. Ebben a megközelítésben az értékelés bizonyos értékítéletek alkotását jelenti, melynek keretében az eredményeknek valamely kritérium vagy értékskála alapján bizonyos jelentést tulajdonítunk. Napjainkban hazai vonatkozásban a tanulók iskolai teljesítményének értelmezésére olyan minősítő jelzőket használunk, mint kiváló, nagyon jó, jó, elégséges és elégtelen. Minél szélesebb egy skála annál differenciáltabban ki lehet fejezni a tanulók tudásbeli különbségét, de mindig szem előtt kell tartani, hogy az osztályzatok a tanuló iskolai teljesítményét a tanítók egyéni értékítélete alapján tükrözik.

_____

Annak a következtetésnek a meghozatala, amelyet az értékelés adataiból vonunk le, főleg az eredményt létrehozó tevékenység diagnosztizálására. Azokat az intézkedéseket foglalja magában, amelyeket a hiányosságok felszámolása és a következő szakasz tevékenységének javítása céljából foganatosítunk. Tudatában kell legyünk tehát annak, hogy az értékelés a minősítés vagy az osztályzat megállapításával nem fejeződik be, hanem az elkövetkező pedagógiai helyzetek tervezésében kiindulópontként fog szerepelni.