Testi-kinesztéziás intelligencia fejlesztése

Téma: Holokauszt - Sorstalanság című film.
A tématerv felhasználásához szükséges a Sorstalanság című film megtekintése VHS-en vagy DVD-n.

A téma feldolgozásához ajánlott foglalkozási terv:

Bloom-taxonómia Tanári tevékenység Tanulói tevékenység Munkaforma, módszerek, technikák Eszközök
Ismeretátadás
13 perc
A feladat ismertetése: Tekintsetek meg újra egy részletet a filmből és ismételjétek meg az ott látott szereplők cselekvéseit! (SS-tiszt, mérnök, Moskovich, Köves Gyuri) A tanulók 4 fős csoportokat képeznek, és minden cselekvést ismételve játsszák el újra a jelenetet. Jelenet eljátszása csoportban Részlet a sorstalanság című filmből (Sorstalanság - Auschwitz - Az SS szelektál, lásd CD melléklet)
Megértés
7 perc
A feladat ismertetése: A jelenet eljátszása után beszéljétek meg a csoporttal, hogy milyen érzéseket váltott ki belőletek az adott szerep eljátszása a jelenetben! A tanulók csoportonként megosztják egymással a jelenet kapcsán előjött érzéseiket. Csoportos megbeszélés  
Alkalmazás
8 perc
A feladat ismertetése: Játsszátok el újra a jelenetet más szereposztással, de csak mimikát és gesztusokat használhattok! Így próbáljátok meg kifejezni, mi játszódhatott le az adott személyekben, a jelenetben! A tanulók kizárólag mimika és gesztusok segítségével ismét eljátsszák a jelenetet. Jelenet eljátszása csoportban  
Analízis
15 perc
A feladat ismertetése: Vizsgáljátok meg a film alapján Köves Gyuri személyiségét és ábrázoljátok tulajdonságait jellemtérképen! A tanulók elemzik és jellemtérképen ábrázolják a főszereplő, Köves Gyuri személyiségét. Jellemtérkép készítése csoportban Papír, íróeszköz
Szintézis
7 perc
A feladat ismertetése: Találjatok ki egy listát, mely azokat a kritériumokat tartalmazza, amik alapján egy zsidót dolgozni küldenek! A tanulók továbbra is csoportban találják ki a listán szereplő kritériumokat. Csoportos munka Papír, íróeszköz
Értékelés
5 perc
A feladat ismertetése: Becsüljétek meg, hány ember halt meg és hány kerülhetett haza Auschwitz Birkenauból! A tanulók csoportban megbecsülik az áldozatok és a túlélők számát, majd megbeszélik az összes résztvevővel és a tanárral. Csoportos munka, majd közös megbeszélés