A tankönyvek 1945-1948 között

Problémát jelentett az új tankönyvek hiánya is. Egy 1945 áprilisában kiadott rendelet529 értelmében az iskolaigazgatóknak kellett gondoskodnia a használatos tankönyvek revíziójáról, a kihagyandó és az átalakítandó részek megjelölésével. Ehhez útmutatást is nyújtott a rendelet, e szerint pl. el kellett hagyni a történelem tankönyvekből az első világháborút követő események bemutatását (a vonatkozó lapokat többnyire kitépték a tankönyvekből), illetve általában nagyon körültekintően kellett vizsgálni a Szovjetunióra vonatkozó részeket.530 A tankönyvek felülvizsgálatát egyébként a fegyverszüneti egyezmény is előírta. Az 1945/46-os tanévtől kezdve az iskolák csak olyan tankönyveket használhattak, amiket az OKT Tankönyvügyi Bizottsága (elnöke ekkor Sík Sándor) felülvizsgált és engedélyezett (az egyházi iskolákban is).531 A bizottság 1945 őszéig 1034 tankönyvet bírált el, ebből 269 átdolgozását javasolta, 607-et pedig betiltott, köztük az összes forgalomban lévő magyar irodalom, földrajz és történelemtankönyvet.532

A piacon amúgy viharos gyorsasággal jelentek meg az új történelemtankönyvek. Az állam és a felekezetek is rövid időn belül kiadták új sorozataikat, szerzőik között olyan neveket találunk, mint Kosáry Domokos és Mérei Gyula.533 Az új tankönyvek szakmailag magas színvonalúak voltak, józan, reális, valóban demokratikus szellemű történelemképet közvetítettek. Azonban a kiadás évétől függően, fokozatosan jelent meg bennük a marxista szakzsargon.

1947-től az OKT már nem az engedélyezett, hanem a kötelezően előírt tankönyvek listáját tette közre.534 1948-ig az új tankönyvek íróit az OKT pályáztatással választotta ki, 1948 után a szerzők már direkt megbízást kaptak a minisztériumtól. (Az OKT-t 1948 októberében fel is számolták.) Ezzel párhuzamosan be is vonták azonnal a pályáztatás útján addig megszületett tankönyveket, köztük Kosáry történelem sorozatát.535 Az új tankönyvekkel kapcsolatban a minisztérium a következő kritikai észrevételeket tette: „... a II. osztályos általános iskolai könyvben egyáltalán nem esett szó az ipari munkásságról, falusi csizmadia jelentette a munkást. (...) (egyes olvasmányok) súlyos politikai hibákat is tartalmaztak: nagygazdákról szóló történetek, sőt kulákok dicsérete is előfordult bennük. A tankönyveken még erősen megmutatkozott a klerikális hatás. A városok illusztrációiban mint legfontosabb épületet a templomot mutatták be. Az adatok között templombajárók száma szerepelt állandóan. A sovinizmus és nacionalizmus is gyakran fellelhető volt, például a földrajzkönyvek Kárpát-medencéről és a benne lakó románokról beszéltek."536

Az OKT részéről már 1945 őszén megfogalmazódott az az igény, hogy a tankönyvkiadás egységesítése érdekében állami tankönyvkiadót kellene létesíteni. Ez - gazdasági okok miatt - csak 1949-ben történt meg, ekkor alakult meg a Tankönyvkiadó Nemzeti Vállalat (nemsokára Tankönyvkiadó Vállalat).537 Ezzel hosszú időre megszűnt a tankönyvi pluralizmus Magyarországon.


529 VKM 1883/1945. sz. rendelete, 1945. április 9.
530 Kardos, 2007. 23.
531 1945. évi 20 793 VKM sz. rendelet értelmében
532 Kardos, 2007. 24.
533 KOSÁRY Domokos / MÉREI Gyula: Magyarország története a szatmári békétől napjainkig. VIII. oszt. Szikra, 1945 (Kosáry, 1945); VARGA Zoltán: Magyarország története II. A szatmári békétől napjainkig. Kiadja az Országos Református Tanár Egyesület és az Országos Evangélikus Tanár Egyesület megbízásából Debrecen sz. kir. Város és a Tiszántúli Református Egyházkerület Könyvnyomda Vállalata. 1946.(Varga, 1946); IVÁN János: Magyarország története a szatmári békétől napjainkig. Szent István Társulat, Budapest 1947. (Iván, 1947.)
534 Albert, 2004. 13.
535 Ballér, 1996. 90.
536 Idézi: Kéri-Varga, 2004. http://kerikata.hu/ (2011. január 29.)
537 Kardos, 2007. 25.