Az oktatás újjászervezése a második világháború után

A háború befejezésével és az új hatalmi rend kiépülésével párhuzamosan, azonnal megkezdődött az oktatás újra- illetve átszervezése (Teleki Pál fia, Teleki Géza vezetésével, aki a debreceni ideiglenes kormány vallás- és közoktatásügyi minisztere lett). 1945 áprilisában alakult meg a VKM tanácsadó szervezeteként az Országos Köznevelési Tanács (OKT), melynek feladata volt a demokratikus átalakítás előkészítése.513 A tanács kezdeti reményeit, lelkes elképzelésit (egyszersmind az előző rendszerről alkotott véleményét) jól tükrözik elnökének, Szent-Györgyi Albertnek az alakuló ülésen mondott szavai: „Szabadítsuk fel azokat a kis rabokat, akiket azelőtt egy embertelen világ legzsengébb korukban tizenkét esztendei lelketlen kényszermunkára kárhoztatott. Fel kell szabadulnia a szellemi és testi béklyóból magának a tanítónak és a tanárnak is, hogy megint művész, pap és apostol lehessen, a tudás és emberségesség apostola. Legyen a demokrácia egyik első sugara, hogy a szellem és annak apostola, a nevelő emelkedik fel."514

Az alsófokú oktatás átszervezésére (a tanácsköztársasághoz hasonló módon) viharos gyorsasággal került sor. Az általános iskolák megszervezéséről 1945. augusztus 18-án született meg a rendelet,515 két héttel a tanévkezdés előtt! A 6-tól 14 éves korig kötelező, azonos alapműveltséget nyújtó, ingyenes oktatási intézmény bevezetésével a korábbi (ekkor már - papíron - nyolc osztályos) népiskola és a polgári iskola megszűnt. Az egyenlő esélyeket nyújtó általános iskola mellett és a nagymúltú, sikeres nyolcosztályos gimnázium megszüntetése ellen is sokan kardoskodtak.516

Óriási problémát jelentett a háborús károk következtében a tanteremhiány, a nem megfelelő tárgyi és személyi feltételek,517 1945 szeptemberében mégis megindult az oktatás, az új, immár általános iskolákban és a középiskolákban is.


513 Kardos, 2007. 13-17.
514 Részlet Szent-Györgyi Albertnek az Országos Köznevelési Tanács alakuló ülésén elmondott elnöki megnyitójából. In: Kardos, 2007. 3-4.
515 6650/1945. ME. rendelet. Kiadását komoly viták Kiegészítő utasítások az 1945/46. iskolai évre. Egyetemi Nyomda, Budapest, 1945. előzték meg.
516 A vita valószínűleg nem szakmai, hanem politikai érvek mentén dőlt el. Bassola Zoltán, a VKM Iskolaügyi Ügyosztályának akkori vezetője így emlékezik vissza: „Szélmalom harc volt ez, ma már világosan láthatjuk. Mindazok, akik kardot rántottunk ellene, előbb-utóbb Don Quijote sorsára jutottunk: elterültünk a földön. A miniszter éppen úgy felsőbb parancsot teljesített, amikor aláírta - talán Rákosi telefonált rá: na, meddig játszogattok még azzal az általános iskolával? - , mint Kovács Máté, aki előterjesztette." (Idézi: Kardos, 2007. 29.)
517 A tanítás már 1944 áprilisában újjáindult országszerte. Az 1944/45-ös iskolaévet is rendben lezárták, s ahol csak lehetett kiosztották a bizonyítványokat. (Kardos, 2007. 15.)