Új, demokratikus tantervek és tervezetek

Az új szellemiséget a tankönyvek mellett nyilvánvalóan a megfelelő új tantervek bevezetésével lehetett bevinni az iskolába. Erre vonatkozóan számos elképzelés és javaslat állt már készen (akár évek óta) különféle fiókokban, többek között a háború előtti reformpedagógia tárházából (pl. Németh László, Karácsony Sándor, Kiss Árpád, Prohászka Lajos). Az 1945/46-os tanévre ha nem is új tanterv, de ún. kiegészítő utasítások jelentek meg, ami a fontosabb szemléletbeli változásokra hívta fel a tanárok figyelmét. A történelemtanítással kapcsolatban ez hangsúlyozta, hogy a történelem nagy gazdasági, társadalmi, politikai és szellemi folyamatainak ismerete a jelen értelmezéséhez nyújt segítséget. A tanár legfontosabb feladata az okok feltárása, az összefüggések megértetése.518

A középiskolák új tantervére több javaslat is született az OKT részéről, ezekben a korábbi, differenciált iskolarendszer jelent meg, a VKM azonban lesöpörte a javaslatokat, s a kérdés rendezése 1950-ig váratott magára.519

Viszont már 1946-ban megjelent az általános iskolák új tanterve.520 A tanterv céljai demokratikus, humanista, toleráns értékeket képviseletek, szerepelt közöttük a demokrácia szolgálata, a nemzeti és az európai műveltség összekapcsolása, a tanulók egyéni képességeinek fejlesztése, a neveléstudomány legkorszerűbb eredményeire való építés és a realitások figyelembe vétele is (anyagi szempontból elsősorban).521 A tanterv egy későbbi bírálata ma méltatásnak is beillik. Ebben a bíráló felrója, hogy a szerzők igyekeztek, hogy a tanterv „ne tartalmazzon határozott politikai, világnézeti utasításokat, mert ez ellentétes a személyiség fejlesztésére vonatkozó demokratikus nevelési elvekkel."522

Újdonságnak számított a magyar tantervek sorában, hogy viszonylag nagy teret (10%) hagyott a szabadon választható tárgyaknak. (Ezek közé tartozott pl. a gazdasági vagy háztartási gyakorlat, idegen nyelvek, társasének, zene.) A tanterv nagy önállóságot engedett a helyi tantervek kidolgozásában és a pedagógusok munkájában is.

A történelem tanterv célkitűzései így szóltak: „A magyar és a világtörténet főbb eseményeinek, különösen az emberi munka és művelődés jelentős állomásainak napjaink megértését segítő áttekintése. Állampolgári nevelés."523 A munka és a művelődés történetének hangsúlyozása mellett fontos volt a korábbi (1941-es nyolcosztályos népiskolai) tananyag csökkentése is. Az 5-8. osztályban a történelmet lényegében kétszer tanulták a diákok. 5-6. osztályban a magyar történelem feldolgozása történik a kezdetektől napjainkig a teljesség igénye nélkül, laza láncolatot alkotó olvasmányokon keresztül. 7-8. osztályban a magyar történelem mellett a legjelentősebb világtörténeti események is megjelennek, immár „elbeszélő" formában, ügyelve hogy az események összefüggő sora jelenjen meg.524

Az új tanterv csakhamar éles kritika tárgyává vált „polgári liberalizmusa," „burzsoá objektivizmusa," egyszóval reakciós volta miatt. Bírálat érte a Közoktatásügyi Minisztérium ill. annak szervei525 és a párt részéről is (ez utóbbi a minisztériumi fejek hullásához is vezetett).

A Magyar Dolgozók Pártja 1950. március 29-i határozata megállapította, hogy az oktatásügy terén tapasztalható számos elmaradás oka az „ellenség kártevő tevékenysége, a népi demokráciát romboló aknamunkája" 526 és előírta, hogy „olyan ütemben, amennyire csak gyakorlatilag megvalósítható, tankönyvek, tanterv és tananyag sugározza a marxizmus-leninizmus ideológiáját, mely nem a szakismeretek és szaktudományok elhanyagolását, hanem elmélyültebb, korszerűbb, az összefüggéseket feltáró, tehát tudományosabb oktatását jelenti."527

Ez alapján kezdte meg Lázár György „marxista-leninista didaktika tantervelméletének" kidolgozását, „melyben nem érvényesülnek a burzsoá didaktika szubjektív szempontjai, nem érvényesül például az ún. gyerekközpontúság elve."528


518 Kiegészítő utasítások az 1945/46. iskolai évre. Egyetemi Nyomda, Budapest, 1945. 25-32.
519 Ballér, 1996. 91.
520 75.000/1946. VKM sz. rendelet
521 Ballér, 1996. 85-86.
522 Horváth Márton bírálata 1978-ból. Idézi: Ballér, 1996. 87.
523 Katona-Szabolcs, 2006. 20.
524 Részletes útmutatások az általános iskola tantervéhez. 2. füzet. Történelem. Kiadta a magyar vallás- és közoktatásügyi miniszter 130.000/1946. III. ü.o.sz. rendeletével. Országos Köznevelési tanács, Budapest, 1946.
525 „A burzsoázia ideológiáját a klerikális maradványokkal keverő (...) a tantervkészítés legfontosabb alapelveit szinte teljesen mellőző (...) nacionalista, soviniszta szellemű (..) a nevelőket megoldhatatlan feladat elé állító" tantervként mutatja be Mérei Ferenc, aki akkor éppen - az OKT helyett felállított, szintén kérészéletű - Országos Neveléstudományi Intézet vezetője volt. (Idézi: Ballér, 1996. 102.)
526 Felrótták pl. a tankönyvhiányt, az ideológiai bizonytalanságokat, de az általános iskolai bukások magas számát is. Az 1949/50-es tanévben félévkor 24% bukott, ebből 19% munkás vagy paraszt származású. A VKM magyarázata erre az érintettek esetében az intelligenciahiány volt. A pártvezetés viszont úgy értelmezte mindezt, hogy a minisztérium így fedezi a munkás-parsztgyerekek módszeres kiszorítását a közoktatásból. 1950-ben a minisztériumi szakemberek 2/3-át (köztük a minisztert, Ortutayt) lecserélték. (Kardos, 2007. 62-64.)
527 Idézi: Kéri-Varga, 2004.
528 Lázár György: A magyar neveléstudomány feladatai a szocialista építésben. Budapest 1950. 121. Idézi: Ballér, 1996. 103.