Az esélyegyenlőség - méltányosság példái
A valódi esélyek biztosításának szemléletes példája a fogyatékkal élők együttnevelése, amelynek első feltétele a fizikai hozzáférés biztosítása. Egy mozgásában korlátozott kisgyerek kerekesszékével akkor tud az adott oktatási intézménybe belépni, ha a lépcső mellett rámpa vagy lift is van, ha elég széles az osztályterem ajtaja, vagy ha a pad mögé székével kényelmesen oda tud férni. A fizikai hozzáférés azonban még nem biztosítja azt, hogy ez a kisgyerek minden tanórán teljes értékűen részt tudjon venni. Alapvető kérdés, hogy a testnevelés órán miként viszonyul hozzá az iskola? Felmentést kap, és az öltözőben várja, hogy társai közé visszatérhessen, miközben folyamatosan szembesül hátrányaival? Vagy személyre szabott mozgásfejlesztésben vehet részt úgy, hogy a testnevelés óra tanterve, tananyagtartalma igazítva van lehetőségeihez? Amennyiben ez utóbbi szolgáltatást nyújtja az iskola, akkor beszélhetünk inkluzív nevelési környezetről.
Hasonló példát hozhatunk az integráció-inklúzió megvalósulására a hátrányos helyzetű (alacsony iskolázottságú és jövedelmű családból származó) gyerekek együttnevelésének gyakorlatából. A különböző társadalmi pozíciójú családokból érkező diákok „összekeverése” csak kiindulópontja lehet a sikeres együttnevelésnek. A demokratikus elv – mindenkinek legyen esélye a tanulásra – akkor tud érvényesülni, ha az iskola a „hogyan”-ra is tud választ adni. A képesség szerinti differenciálás (vagyis osztálytermen belüli nívócsoportos oktatás) egy légtérben alakíthat ki szegregációs formát. A heterogén csoportok kialakítása és az azon belüli differenciálás lehetőséget nyújt az egyéni képességekhez, tudásokhoz való igazodáshoz, inkluzív módon.