Esélyegyenlőség - méltányosság
E témakörrel kapcsolatos szakmai diskurzus egyik problémája, hogy
a kapcsolódó és napi szinten is használt fogalmak tartalma nem
kellően tisztázott, így félreértésre ad lehetőséget. Ezt
elkerülendő az esélyegyenlőséghez köthető legfontosabb
fogalmakat vesszük sorra azzal a céllal, hogy kialakítsuk azt a
„közös nyelvet”, mely segíti a mélyebb összefüggések
feltárását is.
Elsőként - ahogyan a nemzetközi
szakirodalomban is olvasható - különbséget kell tennünk az
esélyegyenlőség (equlity) és az egyenlő esélyek (equity)
között. E szerint az esélyegyenlőség
elsősorban az egyenlő hozzáférés azonos módon való
biztosítását (más szóval az egyenlő bánásmódot) jelenti. Így
lehet megelőzni, hogy embercsoportok kirekesztődjenek a különböző
lehetőségekhez való hozzáférésből. Az egyenlő
esélyek biztosítása ezen is
túlmutat. Azt mondja ki, hogy a valódi esélyegyenlőség
létrejöttéhez szükséges olyan feltételek megteremtése, melyek
nemcsak látszatra, hanem eszközökkel támogatottan teremtik meg a
hozzáférést. Vagyis tenni kell azért, hogy mindenkinek valóban
lehetősége legyen a felkínált javakból részesülni.
Az egyenlő esélyek fogalma helyett újabban a
méltányosság
(equity) került be – elsősorban a pedagógiai - diskurzusba. A
nemzetközi szakirodalom ebbe a fogalomba sorolja mindazokat a
tevékenységeket, melyek valódi hozzáférést biztosítanak
valamennyi társadalmi réteg számára (többek között az
oktatásban is).
Fontos tudni, hogy az esélyegyenlőség (equility) elsősorban
csak olyan strukturális kereteket jelent, amelyek mindenki számára
fizikai hozzáférést biztosítanak - többek között - a
közoktatás szolgáltatásaihoz is. Ez a hozzáférés – az
európai országokhoz hasonlóan nálunk is - jogilag is
szabályozott: ezt célozza az egyenlő bánásmódról szóló
törvény. A közoktatás szempontjából ez azt jelenti, hogy azok a
társadalmi mechanizmusok, melyek a hozzáférést korlátozzák, a
lehető legkisebb mértékben érvényesüljenek. Elsősorban a
látens szelekciós mechanizmusok és a direkt szegregáció az,
amivel szemben lépéseket tehet az oktatáspolitika, amely az
integrációt (együttnevelést) támogatja. Az integráció
esélyegyenlőségi szempontból azt jelenti, hogy a különböző
személyeknek és csoportoknak lehetősége van másokkal közös
térben és másokkal azonos módon és arányban hozzáférni
információkhoz, tevékenységekhez, szolgáltatásokhoz eszközökhöz
stb.
Az iskola a társadalmi egyenlőtlenségek újratermelődésének
legitim eszköze, mely a családok által birtokolt és az iskola
által preferált tőkefajták (pénz és szimbolikus: kulturális,
kapcsolati tőke) befektetésével történik (Bourdieu 1978). Vagyis
a különböző társadalmi helyzetű családok iskolához való
viszonya (habitusa), mint kulturális tőke határozza meg a pénz és
a szimbolikus tőkék befektetésének mértékét. Amennyiben a
család érték- és normarendszerében erőteljes a hosszabb
iskoláztatás igénye, akkor képes és hajlandó a folyamatos
befektetésekre. Ez megjelenik már az iskolaválasztáskor, de
végigkíséri az adott iskolafokot olyan módon, hogy a gyermek
iskolai előmenetelét folyamatosan nyomon követi, és kiegészítő
oktatási szolgáltatásokat vesz igénybe az iskolarendszeren belül
és mellett. Amennyiben a család kulturális tőkéjében az
iskoláztatás nem kiemelt szempont, ezek a beruházások
elmaradhatnak. Ez azt jelentheti, hogy a család nem él az
iskolaválasztás és oktatási szolgáltatások széles körével,
és gyermekét elsősorban a munkaerőpiacra készíti fel. Bourdieu
éppen arra hívja fel a figyelmet, hogy a demokratikus
társadalmakban manifeszt módon megjelenik az iskoláztatáshoz való
egyenlő hozzáférés (esélyegyenlőség), azonban látens módon a
család kulturális tőkéje dönti el, hogy valaki tud-e ezzel a
lehetőséggel élni. Az esélyegyenlőség az oktatási rendszerbe
való belépés és előrehaladás lehetőségét jelenti, azonban a
nagyobb kulturális tőkével induló családok egyre nagyobb
előnyökre tesznek szert befektetéseik során. Ez azt eredményezi,
hogy azok a gyermekek, akiknek családja nem rendelkezik az iskola
által preferált tőkékkel, vagy nem erre áldoznak tőkéjükből,
fokozatosan kilépnek az oktatásból. A társadalmi közvélekedésben
ez a mechanizmus úgy jelenik meg, hogy az iskoláztatás lehetősége
mindenki előtt nyitott („esélyegyenlőség van”), de vannak
olyan családok a hibásak, amelyek nem élnek ezzel. Vagyis az
egyenlőtlenségi rendszer újratermelődésének mechanizmusa segíti
a társadalmi pozíciók átörökítését, és egyben a
felelősséget áthárítja arra a csoportra, amely nem tudja a
mobilitás iskolán keresztüli csatornáit kihasználni.
A tőkefajtákhoz tartozik a szociális tőke, amely azon
szociális erőforrásokat jelzi, melyek az egyének számára
társadalmi közegükben, családjukban elérhetők (Coleman 1997). A
gyermek környezetében lévő tőkefajták (gazdasági, kulturális,
társadalmi) elérhetősége alapvetően attól függ, hogy a gyermek
milyen mértékű kapcsolatot alakít ki a különböző tőkefajták
birtokosaival. A szociális tőke, formáit tekintve különböző
összefüggések mentén értelmezhető: így például a szülői
szerepvállalás és a gyermek fejlődése közötti szoros
kapcsolat, vagy a felnőttek által fontosnak tartott értékek és
normák rendszere, melyet a gyerekek felé közvetítenek, illetve a
gyermek szociális környezetének megbízhatósága, hitelessége.
A családi szocializáció és az iskola viszonyrendszerének egy
másik megközelítését Adler a bikulturális szocializáció
fogalmával írja le (Forray-Hegedüs 1999). A családi
(elsődleges) és az intézményes (másodlagos) térben történő
szocializáció párhuzamos hatásrendszere jelenik meg e fogalomban.
Eszerint az iskolai eredményesség, majd a társadalmi integráció
sikerességének kulcsa, hogy a két szocializációs tér (családi
és intézményes) között mekkora az átfedés. Az azonosságok és
különbségek mibenlétét a terek kulturális összetevőiben lehet
fellelni. Ez esetben a kultúra magában foglalja az adott térre
jellemző és állandónak tekinthető értékeket, normákat,
szabályokat, mindezek objektivizálódott tárgyait, valamint az
átörökítésük során használt nyelvi szocializációs formákat
és a büntetési és jutalmazási rendszert. A bikulturális
szocializáció folyamatának egyik része azt jelenti, hogy valamely
kisebbségi csoport tagja beleszületik eredeti kultúrájába, és
ennek jellemzőit nagyobbrészt észrevétlenül sajátítja el. A
folyamat másik oldala a közoktatásba (óvoda, iskola) lépéskor
kezdődik, vagy azt megelőzően például már a tömegkommunikáció
hatására indul el, amikor a többségi társadalom kultúrája is
megjelenik szocializációs terepként a kisebbségi csoport tagja
számára. E kettősség kapcsán a bikulturális szocializáció
elmélete szerint vannak olyan családi szocializációk, melyek
kulturális tartalma kis átfedést mutat az iskolára jellemző
kulturával. Ezt azonban, mint megoldandó helyzetet kezeli: célul
tűzi ki a két tér átfedésének szélesítését. Az egyik fontos
szereplő a mediátor, aki az iskolai kulturális térben otthonosan
mozgó személy (például pedagógus), aki megismerve az eltérő
kultúrájú primer szocializációs teret, képes abból elemeket
átemelni az iskola világába. A másik szereplő a transzlétor,
aki az iskolától eltérő kultúrájú elsődleges szocializációs
térből érkezve már sikereket ért el a másodlagos (intézményi)
szocializációs térben, és közössége számára képes
kulturális elemeket közvetíteni az intézményi térből. Természetesen ez a kétirányú folyamat nem képzelhető el
konfliktusok nélkül, így a bikulturális szocializáció
sikerességének záloga a folyamatos és nyílt kommunikáció,
valamint az együttműködés.
A két elméleti megközelítés különbsége, hogy lát-e
lehetőséget e helyzetben az iskolában deklarált és rejtetten
működő funkciók ellentmondásainak feloldására. Bourdieu a
mellett foglal állást, hogy az iskolarendszer a társadalmi
egyenlőtlenség újratermelődésének eszköze, és a háttérben
megjelenő (általa a tőkefajták működésével leírt) folyamatok
ezt megváltoztathatatlanná teszik. Ezzel szemben a bikulturális
szocializáció elméletének megalkotója és követői gyakorlati
megoldásokat kínálnak az iskolai, intézményi rejtett
mechanizmusok ellensúlyozására, melyek összességében a
méltányosság fogalomkörébe sorolhatók