55 szabály
Mikor tanítani
kezdtem, számos fegyelmezési problémám akadt, még a diákok
figyelmét sem sikerült lekötnöm. Mindent kipróbáltam, ami csak
eszembe jutott, de végül úgy döntöttem, valami egészen mást
kell kitalálnom. Mindig azt hallottam, hogy egy tanár a diákok
irányában maximum öt szabályt állítson fel, de én úgy
döntöttem, megpróbálok sokkal specifikusabb lenni, és
kisilabizálom, pontosan mit is várok el a diákoktól, példákkal
illusztrálva minden elképzelhető helyzetre, hogyan is kell
viselkedniük. Csak egy egyszerű felsorolást készítettem az
elvárásokról, de az így is „55 alapvető szabályt"
tartalmazó listává nőtt. Az első iskolai napon időt szántam
arra, hogy a lista minden pontját megvitassam a diákokkal, és
felhívjam figyelmüket azok fontosságára. Aztán minden szabályt
gyakorlati próbának vetettünk alá. Az év folyamán a szabályok
még átgondolásra kerültek, megerősíttettek, és igazolást
nyertek. Minden évben újra csak elámultam, mennyire hatásos is
ez, mikor láttam a diákok modorfejlődését, tiszteletét,
önbecsülésüket, valamint a teszteken elért pontszámaik magasba
szökését. „55 alapvető szabály" című listám egyszerűnek
és magától értetődőnek tűnt, mégis olyan iránymutató volt
diákjaim számára, mellyel pontosan eligazodtak a jobb tanulóvá
és jobb emberré válás útján.