Mitől újszerű ez a megközelítés?

Az általam megfogalmazott tudati beállítódások elméletének fő üzenetét számtalan közmondás közvetíti - ezek közül Magyarországon is ismert (szerk.), hogy „Rómát sem egy nap alatt építették!" Ami azonban szinte hihetetlen, hogy a rögzült tudatú emberek többsége e kollektív bölcsességekkel nem ért egyet. Meggyőződésük, hogy ha valami elsőre nem sikerül, akkor az valószínűleg csakis az alkalmatlanság okán történhet. A kockázatvállalás és az erőfeszítés olyan tulajdonságok, melyekkel csak az alkalmatlanoknak kell felfegyverkezniük. Megdöbbentő élmény azzal szembesülnünk, hogy a rögzült tudatú személyek mennyire nem hisznek ezen tulajdonságok hatékonyságában.

Szintén új megállapítás, hogy az emberek kockázatvállalással és erőfeszítéssel kapcsolatos vélekedése milyen mélyen gyökerezik alapvető tudati beállítódásukban. Kutatási eredményeink azt mutatják, hogy e meggyőződések kizárólag a termékeny tudatú személyek által reprezentáltak. A termékeny tudat fejlődésre fókuszált oktatásakor a kihívás és az erőfeszítés szerepét hangsúlyozzuk. Azok a hallgatóink, akiket átmenetileg a rögzült tudatúak jellemzőivel írhatunk le rendszerint félnek a kihívásoktól és nem értékelik az erőfeszítést.

Könyvesboltok bestsellerei közt gyakran találkozunk olyan címekkel, mint A Világ legsikeresebbjeinek tíz titka" - és valószínűleg e könyvek adnak is hasznos tanácsokat. E tanácsok azonban nem rendszerezettek, csupán kapcsolódási pontokat nélkülöző javaslatok - például: Higgy önmagadban! vagy Kockáztass!. Bár csodáljuk azokat, akik e dolgokat megteszik, az olvasó számára nem válik érthetővé, hogy mitől is válhat valaki több sikeressé tévő tulajdonság birtokosává, s hogy hogyan állnak össze e tulajdonságok a sikeres személyiség receptjévé. Következésképp néhány napig e könyvek olvasását követően inspirációt érzünk a változásra, de a siker titkát nem sikerül kifürkésznünk, s a titkok - titkok maradnak.

Mikor a rögzült és a termékeny tudati beállítódások közti eltéréseket, s az azokon belül jellemző, egymásból logikusan következő jellemvonásokat megértjük, észrevesszük ezek fő különbségeit. Megtapasztaljuk, hogy a kőbe vésett képességekbe vetett hit hogyan vezet bizonyos gondolati és cselekedeti mechanizmusokhoz, s hogy ezek a mechanizmusok miként változnak, amint hinni kezdjük, hogy adottságaink formálhatóak. Ez az, amit mi, pszichológusok Aha! élménynek nevezünk. Nem csupán hallgatóink sorában láttam ezt a változást számtalan alkalommal, de releváns írásaimat olvasóktól is rendszeresen kapok olyan leveleket, melyek hasonló tapasztalatról tanúskodnak.