4. feladat
4.
A Minőségirányítási Program
A törvényi előírások értelmében azért,
hogy a közoktatási intézményekben érték legyen a minőségközpontúság és ezzel
együtt a partnerközpontúság, valamint a folyamatos fejlesztés napi gyakorlattá
váljon, illetve hatékonyan működhessenek, el kell készíteniük a
Minőségirányítási Programjukat (MIP).
A MIP-ben meg kell határozni az intézmény
minőségpolitikáját. A minőségpolitika magában foglalja a
hosszú távú elveket, és azok megvalósításának elképzeléseit, valamint a
közoktatási intézménynek a felső vezetés által megfogalmazott irányvonalát,
mely szerint megvalósítani kívánja terveit, küldetését, jövőképét.
A vezetőség által megfogalmazott minőségpolitikai
nyilatkozat összhangban kell, hogy legyen a küldetéssel és a
jövőképpel, a minőség iránti elkötelezettséggel. Megjelöli, hogy mit tesz az
intézmény a partnerek igényeinek kielégítése érdekében, hogyan biztosítja a
folyamatos fejlesztést.
A minőségpolitika kiterjed a konkrét,
számszerűsíthető és elérhető minőségcélok meghatározására,
melyeket azért tűznek ki és kívánnak megvalósítani, hogy a Pedagógiai
Programban meghatározott céljaikat teljesíteni tudják. A minőségcélok
illeszkedjenek az Önkormányzat Minőségirányításában megfogalmazott minőségcélokhoz,
de az intézmény saját minőségpolitikájához, küldetéséhez és saját partnerei
körében végzett felméréseihez, valamint önértékeléséhez is.
A MIP-ben a Vezetés felelősségére,
elkötelezettségére, vezetési folyamataira kell meghatározásokat,
leírásokat tenni.
Rögzítésre kerül, hogy a közoktatási
intézmények életét szabályozó jogi dokumentumok - törvények,
rendeletek, az önkormányzat vagy az intézmény belső szabályozói - hozzáférését,
megismerését, betartását, az intézményen belüli információáramlást, a
döntési és döntéshozatali fórumokat, illetve a humánerőforrás fejlesztést: az
új dolgozók felvételének rendjét, a munkatársak szakmai tudásának fejlesztését,
a továbbképzési rendszer működtetését hogyan biztosítják.
A MIP szabályozza a stratégiai tervezés intézményi folyamatait,
rendjét, úgymint:
- a Pedagógiai Program, mint stratégiai dokumentum készítésének, fejlesztésének folyamatát;
- a Minőségirányítási Program készítésének, felülvizsgálatának, fejlesztésének folyamatát;
- a Szervezeti és Működési Szabályzat készítésének, fejlesztésének folyamatát;
- az éves feladatok (éves munkaterv) készítésének folyamatát.
A MIP-ben meg kell fogalmazni az
ellenőrzésre, mérésre, értékelésre vonatkozó szabályzásokat:
- a vezetői ellenőrzés rendjét, formát, módszereit;
- az intézményi mérések folyamatait;
- a belső értékelések rendjét és folyamatait.
A vezetői ellenőrzés rendjét, formáit,
módszereit az intézményben hogyan jelenítik meg, pl.: éves
munkatervben.
Az intézményi mérésekben ki kell térni
az intézményen belüli és kívüli mérésekre. Intézményen belüli mérések kell,
hogy legyenek és lehetnek: a partneri igény- és elégedettségmérés; a tanulók
tudásszintjének és képességeinek intézményen belüli mérése; neveltségi szint
mérése; nyomon követés és beválás mérése.
Intézményen kívüli mérések közé kerül: az
országosan, fenntartó által meghatározott mérések. Ennek értelmében az Országos
Kompetenciamérés következtében felmerülő feladatok (pl.: nem visszaküldendő
tesztfüzetek javítása, a Fit jelentések eredményeinek értelmezése, visszacsatolása
az érintettek felé; esetleges intézkedési tervek készítése az eredmények
ismeretében) azonosítása, meghatározása is meg kell, hogy történjen.
A belső értékelések közé tartozik: az
intézmény teljes körű önértékelése és a teljesítményértékelése, vagy a MIP éves
értékelésének folyamata.
Az önértékelés során az intézmény
felmérheti egy adott időszakban saját adottságait. Segítségével azonosítani
tudja erős és gyenge pontjait. Kijelölheti a legfontosabb fejlesztési területeket,
ezzel együtt elősegítheti az intézmény további fejlesztését. A vezetés
rangsorolhatja a fejlesztési feladatokat és beépítheti azokat a tervező
munkájába. Felülvizsgálhatóvá válik az intézmény stratégiai tervezése. A
MIP-ben szabályozni kell a folyamatot.
A teljesítményértékelési, valamint a
közalkalmazottak minősítési rendszerének működtetését, szabályozását is
tartalmaznia kell a MIP-nek. A teljesítményértékelésnek ki kell terjednie a
pedagógusokra és a vezetői feladatokat ellátó pedagógusokra is. Az értékelés
célja, hogy a kollégák visszajelzéseket kapjanak az elvégzett munkáról, tudják,
melyek azok a területek, amelyeken kiemelkedően jól teljesítenek, és melyek
azok, amelyek még fejlesztésre szorulnak.
A MIP működésének éves értékelése
kiterjedhet:
- az Éves munkatervben, az Ellenőrzési, valamint az Intézkedési tervekben meghatározott területeken történtekre,
- a kritikai észrevételek értékelésére,
- a minőségfejlesztés területein az adott évben konkrétan résztvevők munkájának értékelésére és a működéssel kapcsolatos problémákra,
- a minőségpolitikai célok és a napi gyakorlat összhangjára,
- az eljárásokban és a módszerekben szükséges változtatásokra.
Az értékelés folyamatába be kell vonni a
szülői szervezetek tagjait is.
Azzal, hogy a törvény meghatározza a MIP
évenkénti értékelését, egy olyan intézményi dokumentumot kér az intézményektől,
amelyet folyamatosan fejleszteni kell, nem porosodhat semelyik testület polcán!
A partnerközpontú működés biztosítása és
fejlesztése érdekében a MIP-ben meg kell szabni a partnerkapcsolatokat is.
A partnerek azonosításán túl a kapcsolattartásra, együttműködésre, a partneri
igény- és elégedettség mérésre, a partneri panaszok kezelésére is ki kell
térni.
A minőségfejlesztési rendszer működésének
szabályozásának helye a MIP-ben van. Az intézményen belüli minőségirányítási
szervezet meghatározásának, a benne dolgozók bérezésének, képzésének
szabályozására is törekedni kell. Megfogalmazható, hogy a Minőségirányítási
csoport tagjaitól milyen feladatok elvégzését várják, milyen beszámolási
kötelezettségük van, milyen felelősséggel és jogkörrel rendelkeznek.