2. 4. 2. A szöveg zenéje
Ebben az esetben is hasonlóan járhatunk el, csakhogy amit az előzőekben a távolság érzékeltetett, azt itt a hangerő hivatott visszaadni. A szöveget egyfelől fel lehet olvastatni a diákokkal, kiosztott szerepek szerint - azt, hogy egy-egy embernek mely részek jutnak, a betűméret jelöli ki. Értelemszerűen tehát az szólal meg a leghangosabban - és a legkevesebbszer -, aki a KOCKADOBÁS, SOHA, NEM TÖRLI EL, A VÉLETLENT részeket kapja. Sőt, a játékot tovább lehet bontani: senki nem kap egy teljes szócsoportot, csak annak bizonyos elemeit, így ugyanaz a személy egyszer talán a lehető leghangosabban, utána pedig a leghalkabb hangon szól - ez egyaránt (és az első megoldásnál talán jobban is) megfelel a véletlennek, mint témának, és a nagyon is tudatosan, gondos precizitással megszerkesztett műalkotásnak, ami elénk tárja azt.
Használhatjuk viszont a rendelkezésünkre álló eszközöket, tárgyakat is hangszerként a hangunk helyett. A padot, széket, padlót, táblát, ajtót, falat, ablakot - ami mind-mind másként szól, és módosít a hangzásukon az is, ha az ujjunk helyett például ceruzával koppintunk rájuk. Tengernyi hasonló effektus áll a szolgálatunkra, annyit kell csak tennünk, hogy minden szócsoporthoz rendelünk egyet-egyet. Finomabbat, lágyabbat az aprócska betűkhöz, és élesebbet vagy mélyebbet, de mindenképpen erőteljest a KOCKADOBÁS, SOHA, NEM TÖRLI EL, A VÉLETLENT vagy pedig a HA, KIVETNÉ IS, AZT A SZÁMOT, EGYET MUTATNA CSAK csokorhoz. Megegyezhetünk a kopogás gyorsaságában is - vagy bízhatjuk a játszók belátására, végső soron tehát a véletlenre. (Vegyíthetnénk bele egyéb hangokat is: nyikorgást, papírropogást, kulcscsörgést, de talán célszerűbb lenne ebben a tekintetben megőrizni az egyneműséget, mint ahogy a szöveg is végig betűkből áll, ráadásul azonos típussal szedett betűkből.)
Eltöprenghetünk azon is, megjelenítsük-e a fehéret, a papír fehérségét is, hisz az éppolyan fontos, éppannyira része és alkotója a műnek, mint a szöveg. A fehér vajon csend vagy maga is hang? Ha csend, nincs-e úgy is éppannyira jelen? A kapott válaszoktól függetlenül, könnyedén próbára tehető mindkét verzió.
A tananyag a követkkező licenc alá esik: Developing Nations 2.0
Mindent megtettünk, azért, hogy a jogvédelem alatt álló ábrák, képek, hivatkozások, források, mozgóképek és animációk közléséhez a jogtulajdonos engedélyét megszerezzük. A kiadó elnézést kér amiatt, ha mégis valami mulasztás történt, továbbá várunk minden ezzel kapcsolatos észrevételt.