Katolikus történelemoktatás a 19. század első felében

A jezsuiták és a piaristák szerepe a 18. század végének történetírásában

A 18. század jezsuita történetírásának részese volt Pray György, aki mind a forráskutatás, mind a szintézisalkotás terén kimagasló eredményeket ért el.205 Személye a történeti kutatók számára intézményeket is pótolt. Sok társával levelezett, jezsuita rendtársaival éppen úgy, mint kálvinista vagy evangélikus történetírókkal. Lassanként központi figurája lett a kor történettudományának. Miután 1777-ben Pestre került az Egyetemi Könyvtárba, annak falai között kiformálódott egy tudós kör, amely most már kevéssé kötődött felekezetekhez, mint korábban a jezsuitáké, hanem egyetemes magyar történelmi fórum lett. Pray személye lett a központ, a vele folytatott levelezés pedig sok tekintetben a hiányzó szakfolyóiratokat pótolta. Egész tevékenysége, történetírói működése, személyisége, melyet a többi történetíró vita nélkül fogadott el primus inter paresnek, indokolta a „Magyarország történetírója" címet, melyet a királynő adományozott neki.

Működése más tekintetben is fordulópont. A jezsuita rend betiltásával a nagyszombati teológia Pestre helyezésével és állandó egyetemmé nyilvánításával megszületett az a fórum, amely körül megkezdődhetett a különféle tudományok, és így a történettudósok tömörülése. Az állami egyetemi oktatás megindulása perspektivikusan a történelem módszereinek tudományos alapokra helyezését jelentette.

Az 1790-es évek második felére egyértelmű céllá vált mind a hatalom, mind az iskolák részéről egy megfelelő alapokon álló magyar történelmi tankönyv elkészítése, ami egyfajta vezérfonalat jelenthetett volna a tárgy oktatásában, és egységesebbé tehette volna a tárgyi jegyzetekből, vázlatokból történő oktatást. A jezsuita történetírás 18. századi forráskutató tevékenysége nyomán igen nagy mértékben bővült, illetve módosult a hazai történelemről alkotott tudás. Így egyrészt a politika, másrészt a történettudomány is úgy vélte, hogy szükségessé vált a forráskiadványok, illetve nagyobb szintézisek után egy olyan mű megalkotása, amelyet tankönyvként is használhatnak. Az egyértelmű volt, hogy ezt a kor legjelentősebb történésze, Pray írja meg.

Munkája 1801-ben jelent meg, és I. Ferenc 1802-ben kiadott rendelete alapján hivatalos tankönyvvé nyilvánította, majd az 1806-os tanügyi tervezet is ekként járt el. Bíró Sándor szerint azonban hiába tették hivatalossá a tankönyvet, és azt hiába készítette a kor legfelkészültebb és leginkább elismert történésze, használata mégsem vált széles körűvé. Ahogy arra Bíró rámutatott, ennek leginkább pedagógiai okai voltak.206 Pray három kötetes munkája több mint másfél ezer oldal, ami sem a grammatikai, sem a filozófiai osztályokban nem lehetett teljesíteni a megszabott óraszámban. A források ugyanakkor azt mutatják, hogy a köteteket használták, ám azoknak nem az egészét, hanem egyes részeit.207

A szöveg döntően politikatörténetet tálal, bel- és külpolitikai eseményeket, előfordul, hogy igen jelentős eseményeket nem említ meg, amelyek nem illettek éppen a tárgyalt rész külpolitikai eseményeihez. Jó példa erre Mária Terézia uralkodása, amikor is sem az úrbéri pátens, sem a jezsuita rend feloszlatása, sem a Ratio Educationis nem kerül megemlítésre, miközben hosszas (de tömör) leírását olvashatjuk a kelet-európai eseményeknek.208

Ezt elsősorban a Pray által kikutatott forrásanyag, a 18. századi történetírók számára újonnan felmerült nagy mennyiségű új adat determinálta, illetve a törekvés, hogy valamilyen szinten a kezelhető keretek között maradjon. A Pray által végzett forráskutatás a mű jegyzetapparátusán látszik leginkább, valószínűleg ez a munka a legnagyobb mennyiségű hivatkozással bíró tankönyvünk.209 A szerkesztés és a kötetek beosztása döntően az uralkodókhoz köthető, a magyar királyok tárgyalásától kezdve, a fejezetek a királyok alapján vannak kialakítva, Mária Teréziával zárul a sor (I. 1000-1301; II. 1301-1526; III. 1526-1780).210 Az egyes, uralkodók által kialakított fejezeteken belül kronológiailag halad, az évszámokat a margón feltüntetve.

A 16-18. századi fejezetek már igen zsúfoltra sikerültek. Az egyes éveken belül egy tömbben, kevéssé szerkesztve, egymás mellé illesztve olvashatjuk a történelmi eseményeket. Előfordul, hogy jelentősebb egyetemes történeti részeket illeszt be a narrációba, ám szinte kizárólag abban az esetben, amikor annak kapcsolata van vagy az uralkodóval, vagy Magyarországgal.

„Taníthatósági" szempontból több helyről is érte kritika Pray munkáját, katolikus és protestáns oldalról egyaránt. Már a piarista Bolla is jelezte többek között, hogy „... az előírt könyvek olyan terjedelműek, hogy a tanulóknak még átolvasásra sem marad idejük, annál kevésbé áttanulásukra."211

A piarista történelemtanárok nézeteit, elképzeléseit nagyban befolyásolta Koppi Károly piarista szerzetes álláspontja, aki a világtörténet tanára volt a pesti egyetemen.

A 18. század végén a piarista Bolla Márton (1751-1831) írta meg az első piarista történelmi tankönyvet, amely az első hazai világtörténeti összefoglalás volt.212 A piarista Koppi Károly, aki 1785 és 1796 között tanította a pesti egyetemen a világtörténelmet, Praelectionum historicarum címen kiadott a hallgatók számára egy jegyzetet, ez azonban csak Nagy Sándor haláláig terjedt. Severini János, a selmecbányai gimnázium igazgatója szintén írt egy világtörténetet (Fundamenta historiae civilis), ami egy igen vázlatos jegyzet a középiskolásoknak, a történeti részek 86 oldalt tettek ki.213

1788-1789-ben Kolozsváron jelent meg Primae lineae historiae universalis címmel három kötetben. Új vonása volt, hogy a többi nép történetébe illesztve tárgyalta Magyarország és Erdély történetét.214 Értelemszerűen nagy hatást gyakorolt munkájára Cörver Methodusa és Koppi tevékenysége, ezáltal a történelmi okokra, illetve a művelődéstörténeti, társadalmi, gazdasági tényezőkre is figyelemmel volt. A mintáknál ki kell emelnünk Gatterer Handbuch der Universalhistorie című munkáját. Emellett hatással volt Bollára Schlözer, Schröck, az újkori időszakra pedig megtalálhatjuk a forrásai között a folyóiratokat, hírlapokat is.215

Könyve hat kiadást ért meg, fél évszázadnál is tovább használták, és magyar nyelvre is lefordították,216 tankönyveit latin és magyar nyelven a 19. században a piarista iskolákban általánosan használták.217 Az oktatási célokat szolgálta, hogy az egyes fejezetek előtt forrásokat és segédkönyveket is közölt.218 Sikerének titka a szakmai minősége mellett, didaktikusságában és rövidségében rejlett. Tisztában volt azzal, hogy a nagy terjedelmű munkák megtanulhatatlanok. Ezért különös figyelmet szentelt műve nagyságának, a világ teremtésétől a szerző koráig terjedő kötet (amely ráadásul igen sok magyar történeti vonatkozással bír), mintegy 1000 oldalon tárgyalja a világtörténetet.219 Bolla előadásmódja világos, logikus, tömör, ugyanakkor színes, élvezetes. A fontosabb, hangsúlyosabb fogalmakat dőlten kiemeli.220

Bolla álláspontja szerint a világtörténet az olvasónak és tanulónak általános, „de még is világos" ismeretet nyújt. A tárgy képes bemutatni az „egészbeli egybefüggéseket, ... felvilágosítja az elmét, 's az emberi tettek' megítélésében élessé és gyorssá teszi; elvonja bizonyos idők és népek bámulásától:221 az embernek valódi méltóságát fölfogni, és az isteni gondviselésre figyelni tanitja az emberi viszonyokban."222 Legfőbb célja, követendő példák, minták nyújtása, egyrészt erkölcsi és morális értelemben, másrészt azt bemutatni milyen tetteket, életpályákat érdemes szem előtt tartani.

A kötet kialakítása és tartalma tudatos pedagógiai célokat feltételez. A szöveg arányos méretű, feszes tematikus egységekre van osztva, melyeket a margón címszavakkal jelöl. Minden nagyobb korszakot szinkronikus táblák foglalnak össze zárásként. A rövidséget szolgálja a szerző tömör, lényegre törő stílusa is. A világtörténetet ó-, közép- és koraújkorra osztotta, és ezeket több kisebb egységre tagolta tovább. Az egyes korszakokat arányosan igyekezett tárgyalni, az ókornak 304, a középkornak 314, az újkornak 399 oldalt szánt. A korabeli trendeknek megfelelően az újkor tárgyalása egyre dominánsabbá vált, Bolla későbbi kiadásaiban is ez a fejezet bővült.223

Bolla a bevezetésben egyértelművé teszi, hogy tanítási szempontból tárgyalja és értékeli a történelmet: „A történet általában viselt dolgok' elbeszélése; ha tekintjük mint tudományt, nevezetes, bizonyos és meggondolva választott eseményeknek tanításra alkalmazott elbeszélése. Alakja a' tanításhoz illesztett előadásmód, czélja a' tudomány, tárgya a' kiválasztott nevezetes és bizonyos események." A történelem tárgyát is így határozza meg: „Minthogy a' történet czélja a' tudomány, tárgya csak nevezetes és tanításra alkalmas események lehetnek."224 Bollánál is szempont a megfelelő tananyagválasztás, amelynek alkalmazkodnia kell a tanuló életkorához.

Munkája három nagyobb egységre osztható: I. a világ kezdetétől a népvándorlásig,225 II. a népvándorlástól Amerika felfedezéséig, III. Amerika felfedezésétől a 18. század végéig.

A történelem tárgyalását három nagyobb szempont köré csoportosítja: 1.) politikai (itt államok történetét tárgyalja politikai, kormányzati és közigazgatási szempontból, viszonylag nagy hangsúlyt kapnak a hadügyi kérdések); 2.) egyházi (egyháztörténeti szempontok); 3.) tudományos („mely magában foglalja a' müveltség növekedését és hanyatlását általán vagy részletesen fejtegeti a' müvészetek 's tudományok viszontagságait").226 Emellett Bolla igyekszik az erkölcsök, az életmód történeti szempontokat tudatosan megjeleníteni. Két történelmi „előadásmódot" különböztet meg, oknyomozót és kritikait, melyekkel a diákok fejlődését kívánta szolgálni. Előbbivel a „dolgok okai eredményeikkel együtt magyaráztatnak", míg az utóbbi révén az események „magukból a' kútfőkből, bölcséri ésszel vizsgálatra vontakból véve adatnak elő és mutattatnak meg".227

Bolla tendenciózusan állította össze munkáját. A tankönyv igen negatívan viszonyul a forradalmakhoz, a radikális változásokhoz. A katolikus egyház és a Habsburg uralkodók szempontjából problémás eseményeket vagy nem tárgyalta, vagy igyekezett ezt pozitívan tenni. Ugyanakkor az erdélyi függetlenségi küzdelmeket elismerőleg és támogatóan értékelte. Differenciálni kell Bolla értékeléseit, elhallgatásait, többek között a jezsuita renddel szemben is tapasztalható bizonyos fokú távolságtartását. Bolla hatással volt a 19. század első felében megjelent egyetemes munkákra is, többek között Kereszturi Józsefnek, a pesti egyetem történelemprofesszorának Compendiumára,228 Nagy Pálnak, a nagyváradi akadémia tanárának három kötetes munkájára.229

A 20. századi szakirodalom igen negatívan értékelte Bolla munkáját, Bíró Sándor szerint „a tanulók világtörténeti tájékozódását hiányossá és egyoldalúvá tette, az események belső összefüggésének felismerését pedig megnehezítette. A tanulók a világtörténeti előadásokból sem mélyebb történelmi érdeklődést, sem igazi történelmi érzéket nem szerezhettek."230 Muszka Erzsébet szintén kifogásolta Bolla elkötelezettségét a kor politikai rendszere iránt, ugyanakkor elismerte a mű didaktikai pozitívumait.231

A pesti egyetem oktatója, Keresztury József már említett munkája három kötetben, mintegy 1800 oldal terjedelemben tárgyalja 1500-ig az egyetemes történelmet. Bevezetőjében általános áttekintést ad a történelemről (Katona Istvánra hivatkozva: „A történelem Katona István jeles mondása szerint kettős arcot mutat: az egyik az ősök elmúlt, dicső, figyelemre méltó tetteinek elbeszélésében mutatkozik meg, a másik pedig az utódokat a helyes életre tanítja példák segítségével"), megjelölte annak feladatait, forrásait, ismertetette a jelentősebb történetírókat, kitért a segédtudományokra. Az egyetemes történelem hasznával kapcsolatban pedig a következőket írta: „fáklyát visz a többi tudományok előtt, az erények követésére és a hibák elkerülésére serkent, megvilágítja az értelmet, és az emberi cselekvések megítélésében erőssé és határozottá tesz."232

Leginkább Katona István munkáját használta forrásként, és a magyar történetírók közül Prayt. Ugyanakkor hatással volt rá Gatterer, Condillac, és felhasználta Watteroth szinkronikus tábláit. Keresztury Bolla munkáját alapként, kiindulópontként, több esetben kiegészítette azokat a részeket, melyeket Bolla - a tömörségre törekvés miatt - rövidebben értékelt vagy kihagyott. Az érthetőséget segítette azzal, hogy a fejezetek végén összefoglalta azokat.233

Éppen Bolla Márton javaslatára lett rendtársa, Spányik Glicér annak az új tankönyvnek a szerzője, amely átvette Pray munkájának szerepét. Spányik (1781-1850) 1803-1804-ben Sátoraljaújhelyen, 1804-1805-ben Debrecenben, 1809-1810-ben Pesten, majd 1810 és 1829 között Vácon, 1829 és 1832 között Szegeden tanított, végül 1832-től a budai főgimnázium igazgatója volt. A váci líceumban tartott előadásainak anyagából írta latin nyelvű középiskolai történelmi tankönyvét, amely 1816-ban jelent meg először,234 majd 1832-ben magyarul is kiadták.235 Munkája több olyan tulajdonsággal bírt, melyek használható tankönyvvé avanzsálták. Elsőként rövidségét kell említenünk, továbbá világos, didaktikus szempontokat figyelembe vevő szerkezetét. Ugyanakkor azt is meg kell említeni, hogy a könyv megfelelt a II. Ratio által megkövetelt előírásoknak. A két kötet együttesen 300 oldalt tett ki, az első a mohácsi csatáig tekintette át a magyar történelmet, míg a második a szerző koráig. A szerkezetet az uralkodók szabták meg, minden királyt külön fejezetben tárgyalt. Az egyes fejezeteket alfejezetekre osztotta.

1835-ben jelentette meg neveléstani tankönyvét (Doctrina educationis), amelyben pedagógiai célokat fogalmazott meg és az oktatás tartalmi, strukturális rendszerét alkotta meg. A tanításban a szilárd alapokat, illetve a fokozatosságot, az egyes lépcsőfokok szisztematikus végigjárását preferálta (fiat gradatim, et jactis solidis fundamentis; tum nullo gradu intermisso).236 A tanítás céljait tekintve a hasznosságot emeli ki leggyakrabban, véleménye szerint a tanárnak mindig meg kell mutatnia annak a használatát (usum) és hasznosságát (utilitatem), amit tanít.237 A tanításban nagy hangsúlyt fektet a követendő minták, példák jelenlétére, ezért is fontos a megfelelő tanáregyéniségek szerepe (Educator sit vir honestus, ac probus). Mivel nem állhatnak rendelkezésre kellő számban (és minőségben) ilyen személyiségek, fontos szerepet kapnak a kiemelkedő hatású történelmi személyiségek, akiknek bemutatása nagy haszonnal bír a diákok jellemének kialakításában.238

Igen jó barátságot ápolt Bollával, és mint említettem, leginkább az ő hatására írta meg történeti tankönyveit. Bolla - és áttételesen Cörver - hatására Spányik „oknyomozó történetet" írt, ügyelt a művelődési szempontokra, egyfajta fejlődést vizsgált a történelemben. A kor szellemének megfelelően cél volt a rövidség, az érthetőség, összefoglaló jelleg, illetve a vallásos szemlélet érvényesítése.239

A 19. század első felét a különböző tantervek, tankönyvek, illetve ismert tanáregyéniségek alapján vizsgálhatjuk.240


205 Öt kötetben megírta Magyarország történetét az államalapítástól 1564-ig (Annales regni Hungariae, Bécs, 1763-1770.) 1767-ben Pozsonyba került, és a királynő rendeletére megkezdhette a kamarai levéltár anyagának kutatását, miközben más levéltárakban is kutatott. Forráskutatásainak eredménye mintegy 60 kötetnyi másolat és eredeti forrásanyag lett (köztük az ún. Pray-kódex, benne a Halotti beszéddel).
206 Bíró, 1960. 83.
207 Muszka, 1974. 114.
208 Pray, 1801. III. 584-591; Muszka, 1974. 117.
209 A jezsuita forráskutatás 11-16. századi érdeklődését tükrözi, hogy a 17-18. századi részeknél valamelyest csökkennek a hivatkozások, de még itt is nagy számban szerepelnek. Pray, 1801.
210 Muszka, 1974. 116.
211 Idézi: Bíró, 1960. 84.
212 Bolla Márton piarista rend tagja, 1784-től a kolozsvári líceumban tanított történelmet, és a rendház főnöke is volt (1797-99). 1800-1801-ben Vácon, 1802-1803-ban Kőszegen, majd 1803-tól ismét Vácon rendfőnök és gimnáziumi igazgató. 1809-től a magyar piarista rendtartomány főnöke lett. 1812-ben Ürményi József országbíró, akkori tanügyi vezető (a Ratio egyik megalkotója) felkérésére terjedelmes levélben tárta fel a második Ratio bevezetésének az okait, s javaslatokat is tett a megoldás módozataira. Latin nyelven írt történeti munkáiban figyelmet szentelt a művelődés különböző területeinek is. http://www.tortenelemtanitas.hu/2010/01/bolla-marton-1751%E2%80%931831/
213 Vékony, 1908. 29.
214 Bíró, 1960. 45.
215 Vö. Muszka, 1974. 121.
216 Papp, 1942. 25-32.
217 Papp, 1942. 45-53.
218 Vékony, 1908. 29.
219 Muszka, 1974. 120.
220 Muszka, 1974. 129.
221 Eredetileg: admiratione (csodálat).
222 Schröck Ferenc fordítása. Bolla, 1847. 6.
223 Vékony, 1908. 39.
224 Bolla, 1847. 3.
225 Az őstörténetet a biblia szerint ismerteti.
226 Bolla, 1847. 4.
227 Idézi Muszka, 1974. 121.
228 Compendium Historiae Universalis. I-III. Pest, 1817-1823.
229 Historia universalis gentium. I-III. Buda, 1824-1825.
230 Bíró, 1960. 59.
231 Muszka, 1974. 118-130.
232 Idézi: Muszka, 1974. 130-131.
233 Muszka, 1974. 134-135.
234 1828-ban már az ötödik latin nyelvű kiadása jelent meg.
235 Compendium historiae regni Hungariae, ab origine gentis usque ad Ludovicum concinnatum. 1-2. kötet. Pest, 1816; magyarul: Magyarország rövid históriája, a nemzet eredetétől II. Lajos király idejéig. I. köt. Pest, 1832; A római császároknak és német királyoknak I. Rudolftól II. Ferencig, úgy szinte Magyarországnak I. Ferdinándtól fogva a mi időnkig való rövid históriája. II. kötet. Pest, 1832.
236 Spányik, 1835. 26.
237 Spányik, 1835. 227.
238 Et cum praeclara exempla hominum viventium non semper praesto sint: historiis, et veris, fictisve narrationibus utiliter possunt suppleri. Spányik, 1835. 165.
239 Vö. Spányik, 1835. 5.
240 Vö. Katona, I.1.2.