Beállítódás és iskolai eredmények
A következőkben körbejárjuk, miként hoznak létre sikereket beállítódásaink. Mindez rólunk, gyermekeinkről és tanítványainkról szól: arról, hogyan válunk azokká, akik vagyunk. Rám személy szerint nagyobb hatással van ennek jelentősége, mint híres elmékről keringő történetek elemzése. Azt látni, amint egy gyermek szárnyakat kap a terjeszkedő tudat alkalmazása által, számomra minden alkalommal csodálatos élmény.
Egy kutatásunkban 7. osztályba lépő diákok tudati beállítódásait mértük, s kísértük figyelemmel két éven keresztül, a 8. osztály befejezéséig. Ebben az életkorban a legtöbb diák számos kihívással néz szembe. Egyre nehezebb az elsajátítandó iskolai tananyag, az értékelési elvek szigorodnak, a tanítás kevésbé személyközpontú. S mindeközben a tanulók serdülőkori élettani változásokon mennek keresztül, új biológiai és társas szerepeket tanulnak. Mindezt megsínylik az iskolai osztályzatok is, de nem mindenkié azonos mértékben.
Említett vizsgálatunkban csupán a rögzült tudatú diákok jegyei romlottak jelentős mértékben. Először hirtelen szereztek jóval rosszabb osztályzatokat, mint az első hat évfolyamon, majd lassan de biztosan tovább romlottak az eredményeik a kutatás két éve alatt. A termékeny tudatú tanulók jegyei ugyanakkor javultak ebben az időszakban.
A hetedik évfolyam elején a két csoport (a termékeny illetve a rögzült tudatúak) előzetes iskolai eredményei hasonló képet mutattak. A barátságosabb légkörű alsóbb évfolyamokon ugyanolyan jegyeket szereztek, dolgozataikat csaknem egy szinten írták. Csupán a hetedik osztály első kihívásait követően jelentkezett teljesítménybeli különbség a különböző tudati beállítódást tükröző tanulók között.
A rögzült tudatúak csoportjába tartozók gyengébb teljesítményüket sajt képességeik becsmérlésével, vagy mások hibáztatásával magyarázták - helyzetelemzéseik nem igazolták vissza a jövőbeni sikerek felé vezető célkitűzéseket. Bár a kudarc esélyének felbukkanása a termékeny tudatú diákokat is meglepte, ők mobilizálták tanulásra irányuló forrásaikat. Elmondták nekünk, hogy bár sokszor túlterheltnek érzik magukat, reakciójuk az elmélyültebb, kitartóbb munka melletti elköteleződés lett.