Negatív címkék és működési mechanizmusuk
Számos pszichológus azt tanulmányozza, hogyan sértik a negatív címkék a teljesítményt. E címkéket senki sem ismeri jobban, mint a sztereotipizált csoportok tagjai. Az afro-amerikaiak tudják, milyen, mikor alacsonyabb intelligenciájúként kezelik az embert. A nők számára köztudott, hogy matematikából és egyéb természettudományok területén nem lehetnek tehetségesek. Nem vagyok azonban meggyőződve arról, hogy az érintettek tisztában vannak azzal, hogy milyen hátborzongató módon működnek ezek a sztereotípiák.
Claude Steele32 és Joshua Aronson33 kimutatták, hogyan indulnak be ezek a negatív sztereotípiák önmagunkkal szemben is, csupán az által, ha egy kérdőíven nemünkre vagy etnikai hovatartozásunkra vonatkozó kérdéseket válaszolunk meg. Majdnem minden, ami arra emlékeztet egy olyan vizsga előtt, melyben a sztereotípiák szerint gyenge képességekkel bír valaki, hogy egy személy nő vagy fekete megsokszorozza az aktuálisan gyengébb teljesítmény nyújtásának esélyét. Amennyiben e sztereotípiákat előzetesen nem hívjuk elő, azok bizonyítottan nem is igazolódnak. Csupán az által, ha egy osztályteremben több férfi ír meg egy matematika dolgozatot, mint egy nő, a nők teljesítménye csökken.
Azért van ez így, mert amennyiben előhívjuk a sztereotípiákat, azok lefoglalják elménket zavaró gondolatokkal - titkos aggodalommal afelől, hogy teljesítményünk során igazolni fogjuk azokat. Bár általában mindez úgy történik, hogy nem vagyunk tudatában, ilyen esetekben többnyire nem marad elegendő mentális erőnk arra, hogy a feladatok megoldása során a tőlünk telhető legjobbat nyújtsuk.
Mindazonáltal nem mindenkivel történik ez így. Leginkább a rögzült tudatú személyek vannak kitéve ezeknek a sztereotípia-veszélyeknek. Mikor az emberek a képességekről, mint állandó adottságokról gondolkodnak, eljutnak hozzájuk a sztereotípiák és azt suttogják: „Te és a magadfajták mindig is alsóbbrendűek lesztek." Erre az üzenetre azonban csak a rögzült tudatúak rezonálnak.
A rögzült beállítódás tehát a pozitív és a negatív címkékkel ugyanúgy megzavarja tudatunkat. Amennyiben pozitív címkéket kap valaki, folyton attól retteg, hogy elveszítheti azt, ugyanakkor amennyiben negatívan címkéznek bennünket, félelmünk oka az, hogy ezt a sztereotípiát bizonyára ki is érdemeljük.
Termékeny tudati beállítódás esetén a sztereotípia nem befolyásolja negatívan a teljesítményt, hanem felvértezi az embert azzal a képességgel, hogy bebizonyítsa azok ellenkezőjét. E beállítódás birtokában nem fogadjuk el a szükségszerűen állandó alárendeltséget, s amennyiben mégis gyengébben teljesítünk, erőfeszítéseket teszünk annak érdekében, hogy ledolgozzuk hátrányunkat.
Röviden összegezve a termékeny tudatú emberek - még azok is, akik negatív címkék tárgyai - maradéktalanul használják és fejlesztik elméjüket. Azért képesek erre, mert nincs tele a fejük korlátokat szabó gondolatokkal, a valahová tartozás törékeny érzetével és azzal a meggyőződéssel, hogy mások határozzák meg őket.
32
A Stanford Egyetem pszichológia professzora. Kutatási területei
az énkép-fenyegetettség, a csoportsztereotípiák teljesítményre
gyakorolt hatása valamint a függőségek.
33
A New Yorki Egyetem alkalmazott pszichológia oktatója. Kutatási
területei az előítéletek és sztereotípiák, kultúra és
etnicitás, motiváció és célkitűzések, meggyőződés és
társadalmi befolyás.