Potenciál
Lehetséges hát, hogy vizsga-szakértők megmondják nekünk, kik is vagyunk, mennyit érünk, mire vagyunk képesek, milyen lesz a jövőnk? A rögzült tudatúak szerint igen. A képesség egyszerűen, konkrét számmal mérhető itt és most - és igaz a jövőre is. Csak a megfelelő vizsga vagy a szakértő kell, aki leméri.
Meggyőződésem - és kísérleti eredményeink - szerint a potenciál önmagában arra való adottságunk, hogy erőfeszítések árán időről időre fejleszthetjük készségeinket. Soha nem tudhatjuk, hogy idő és energia befektetésével mivé válhat valaki.
A termékeny tudatú személyek tudják, hogy a potenciál kiteljesedéséhez időre van szükség. Nemrégiben kaptam egy levelet egy felháborodott pedagógustól, aki részt vett egyik kísérletünkben. A kísérletben egy képzeletbeli tanuló jellemrajzára voltunk kíváncsiak, akiről a kérdezettek csupán annyit tudtak, hogy 65 százalékosra írta meg matematika dolgozatát. Azt kérdeztük a kísérletben résztvevő tanároktól, hogyan bánnának ezzel a tanulóval.
A rögzült tudatú pedagógusok örömmel válaszoltak kérdésünkre. Úgy érezték, hogy a tanuló osztályzatának ismeretében képesek megítélni, hogy ki ő s mire képes. Bővelkedtek a javaslatokban. Riordan tanár úr azonban tajtékzott. Alább olvashatják hozzánk címzett sorait:
Tisztelt
Illetékes!
Kitöltöttem
ugyan felmérésük pedagógusokra vonatkozó részét, ezúton kérem
azonban, hogy az általam közölt eredményeket legyenek szívesek
törölni az Önök által készített tanulmányból. Véleményem
szerint e kutatás tudományos értéke erőteljesen
megkérdőjelezhető...
Sajnálatos
módon az Önök által használt vizsgálat azon hibás
előfeltevésen alapszik, miszerint a tanár diákjairól pusztán
egy dolgozat eredménye alapján érdemi feltételezéseket tehet...
A teljesítményt nem minősíthetjük egyetlen értékelésre
alapozva! Senki sem határozhatja meg egy adott pont alapján egy
egyenes dőlésszögét, hiszen egy adott pont önmagában nem jelöl
ki egy egyenest. Egyetlen, adott időbeli pont nem mutat tendenciát,
javulást vagy éppen az erőfeszítés hiányát illetve matematikai
képességet...
Üdvözlettel:
Michael
D. Riordan
Lenyűgözött Riordan tanár úr kritikája, hiszen személyes meggyőződésemet fogalmazta meg saját szavaival. Egy adott időben történt értékelés alapján nem érthetjük meg senki képességeit, s azt, hogy milyen esélyei vannak a jövőbeni sikerre. Ugyanakkor esetünkben zavaró volt a másként gondolkodó, kísérletben résztvevő pedagógusok magas aránya - hiszen ez alkalommal az egyetlen érdemjegyen alapuló esetleges tanári prekoncepciók mértékének kimutatása volt kutatásunk célja.
A gondolat, hogy egyetlen értékelés örökre minősíthet bennünket, sürgeti a rögzült tudatú személyeket. Ezért kell minden esetben tökéletesen és azonnal sikeresnek lenniük. Ki is engedhetné meg magának a fejlődés luxusát, mikor itt és most dől el minden...