Inklúzió - kooperativitás

Az együttműködés fentiekben nagyon röviden vázolt alapelveinek működtetése eszközt nyújt ahhoz, hogy az inkluzív oktatás rendszere valóban érvényesülni tudjon. Ezt támasztja alá a minőségi oktatási környezet hármas egységének szűrőjén keresztüli összehasonlítás. A kooperativitás a hagyományos oktatásszervezési módokkal szemben

hatékonyabb
, mert azonos időegység alatt a legtöbb résztvevő számára garantálja a részvételt a tanulási folyamatokban. A hatékonyságot erősíti, hogy a részvétel nem a passzív hallgatás lehetőségére vonatkozik, hanem aktív, sőt interaktív tanulási formákra. Azaz az együttműködő tanulás alapelvein és eszközein keresztül erőteljesen koncentrál arra, hogy a tevékenységek során a megvalósítási folyamat a résztvevők előzetes tudására építve, erőforrásaik maximális kiaknázásra kerüljenek.

Eredményesebb, mert sokrétű eszközrendszerével mélyebben beívódó, sajátélményre épülő ismeretek születnek, és ezzel egyben lehetővé válik az egyéni tehetségek kibontakoztatása. Az együttműködés során a résztvevők stratégiai problémamegoldó képességekkel közelítenek a feladatokhoz, s meglévő képességeikkel összefüggésben és összhangban, egyénre szabottan fejlesztik a személyes és társas/szociális képességeiket is. Egyúttal természetessé válik az eredmények sokoldalú megnyilatkozása: az együttműködés (például a tanulási folyamat érdekében végzett) folyamata során mindvégig jelenlévő – kis vagy nagycsoportos – nyilvánosság segítségével, illetve az ön-, a csoportos- vagy tanári értékelés tükrében.

Méltányosabb, mert alapelveivel, attitűdjeivel, képesség-modelljeivel, kiscsoportos struktúrájával, kooperatív szerepeivel és eszközeivel valóban képes minden résztvevő számára biztosítani az információkhoz, a tevékenységekhez és a tudáshoz való egyenlő hozzáférés alapvető demokratikus jogát. Azaz az esélyegyenlőségnek nemcsak a kereteit teremti meg azzal, hogy az általános és kötelező iskoláztatással mindenki számára testközelbe hozza a tudást (a szelekció háttérbe szorításával heterogén közegben), hanem ténylegesen is egyenlő esélyeket teremt a rendszeren belül a tartalom paradigmatikus átalakításával érvényesítik az inkluzívvá válás útján.