Inklúzió - kooperativitás
Az együttműködés
fentiekben nagyon röviden vázolt alapelveinek működtetése
eszközt nyújt ahhoz, hogy az inkluzív oktatás rendszere valóban
érvényesülni tudjon. Ezt támasztja alá a minőségi oktatási
környezet hármas egységének szűrőjén keresztüli
összehasonlítás. A kooperativitás a hagyományos
oktatásszervezési módokkal szemben
hatékonyabb,
mert azonos időegység alatt a legtöbb résztvevő számára
garantálja a részvételt a tanulási folyamatokban. A hatékonyságot
erősíti, hogy a részvétel nem a passzív hallgatás lehetőségére
vonatkozik, hanem aktív, sőt interaktív tanulási formákra. Azaz
az együttműködő tanulás alapelvein és eszközein keresztül
erőteljesen koncentrál arra, hogy a tevékenységek során a
megvalósítási folyamat a résztvevők előzetes tudására építve,
erőforrásaik maximális kiaknázásra kerüljenek.
Eredményesebb, mert sokrétű eszközrendszerével mélyebben beívódó, sajátélményre épülő ismeretek születnek, és ezzel egyben lehetővé válik az egyéni tehetségek kibontakoztatása. Az együttműködés során a résztvevők stratégiai problémamegoldó képességekkel közelítenek a feladatokhoz, s meglévő képességeikkel összefüggésben és összhangban, egyénre szabottan fejlesztik a személyes és társas/szociális képességeiket is. Egyúttal természetessé válik az eredmények sokoldalú megnyilatkozása: az együttműködés (például a tanulási folyamat érdekében végzett) folyamata során mindvégig jelenlévő – kis vagy nagycsoportos – nyilvánosság segítségével, illetve az ön-, a csoportos- vagy tanári értékelés tükrében.
Méltányosabb, mert alapelveivel, attitűdjeivel, képesség-modelljeivel, kiscsoportos struktúrájával, kooperatív szerepeivel és eszközeivel valóban képes minden résztvevő számára biztosítani az információkhoz, a tevékenységekhez és a tudáshoz való egyenlő hozzáférés alapvető demokratikus jogát. Azaz az esélyegyenlőségnek nemcsak a kereteit teremti meg azzal, hogy az általános és kötelező iskoláztatással mindenki számára testközelbe hozza a tudást (a szelekció háttérbe szorításával heterogén közegben), hanem ténylegesen is egyenlő esélyeket teremt a rendszeren belül a tartalom paradigmatikus átalakításával érvényesítik az inkluzívvá válás útján.