Hiteles értékelés

A kötelező vizsgák oktatási rendszerünk részét képezik. Függetlenül a tanároknak e tesztrendszerek hatékonyságát illető érzéseitől, azok megkerülhetetlenek maradnak. De ebből nem következik, hogy ezekre a vizsgákra való célzott felkészülés lenne a legjobb út a diákok nevelését tekintve, sőt még abban sem, hogy magas pontszámok elérésében segítsünk nekik. Hiszem, hogy a legjobb tanítási módszer és a legsikeresebb oktatás akkor valósul meg, mikor a tanítás egy diákra, nem pedig egy vizsgára irányul.

A hiteles értékelés során a diákoknak értelemmel bíró, időszerűen a tárgyhoz tartozó feladatok megoldásában kell demonstrálniuk nyelvi készségüket, mialatt a tanár megfigyeli a tanuló erősségeit és gyengéit, ahogy az feladatról feladatra fejlődik.

  • Vizuális szemléltetés: A feladatok mellett alkalmazott illusztráció egyben a diákok odaszántságának kitűnő mérőeszköze is.

  • Nyitott kérdések: A tevékenységek nyitott nyelvi feladatokat is magukban foglalnak, ami által a tanulók fantáziája, kreativitása és igényes gondolkodási készségük használatba lendül.

  • Nyelvtudományi értékelés: Az írásbeli feladatok területe, ide értve az interjúkat, levélírást, elbeszéléseket, lehetőséget ad a diákok olvasási és írásbeli fejlődésének kiértékelésére.

  • Irattartók: Javasolt az összes feladattípust irattartókba rendezve gyűjteni, így a tanítványok fejlődési folyamata követhetőbbé válik, és év végén munkájuk kirakatául is szolgál. Ezek a mappák többszörösen is a figyelem középpontjába kerülnek, egyrészt maguk a diákok, aztán osztálytársaik, tanáraik, sőt szüleik is betekintést nyerhetnek azokba. (Érdemes a tanulóknak a könnyű kezelés miatt iratrendezőket beszerezni.)

  • Önértékelés: A hiteles értékelésnek tartalmaznia kell önértékelést is, lehetőséget adva a diákoknak saját iskolai fejlődésük elbírálására.

Erős meggyőződésem, hogy a hiteles értékelés nem konkurál a kötelező vizsgákkal, sokkal inkább erősíti a tanulók ottani teljesítményét. Azáltal, hogy az őket teljesen lekötő, jelentőségteljes feladatokban értékeljük írás-, olvasás- és kommunikációs készségüket, gondolkodási készségük is fejlődik, aminek egyaránt hasznát veszik vizsgakörnyezetben, de az élet minden területén is.