Ms. G. Titkos Mártása

iDevice ikon Ms. G. Titkos Mártása
Nemegyszer szembesültem az évek során azzal a kihívással, hogy „palackozzam titkos mártásomat". Több „mesterszakács" is segített a tökéletes összetevők kiválasztásában, de legértékesebbek a Szabadságírók voltak. Végiggondolva 203-as tantermünk történéseit, a Szabadságírókkal karöltve sikerült előállítanunk a tökéletes receptet. Hogy megtudjuk, működik-e receptünk különböző osztályokban országszerte, tanárok egy csoportján (a mi csodálatos „Szabadságíró Tanárainkon") leteszteltük azt. Működött. A Szabadságíró módszerrel elért diáksikerek felülmúlták várakozásainkat. Küldetésem ezek után a hozzád hasonló tanárokkal megosztani „Titkos Mártásomat".

És most következzenek az összetevők, a titkos mártás sikerében való részvételük fontosságának leírásával! Minden összetevőt követ majd egy-egy idézet diákjaimtól, melyek a Szabadságírók Naplójában is szerepelnek.

 

 

 


Higgy a diákjaidban!

Hittem abban, hogy minden diákom tanítható. Jóllehet a Szabadságírókat a Wilson High sok tanára „taníthatatlanként" tartotta számon, hittem, hogy mindegyikük képes előrehaladni, függetlenül társadalmi, gazdasági, faji, etnikai, a tanulmányi kartoték szerinti, illetve személyes előéletétől. Mivel én hittem tanulóimban, ők is hittek magukban, így a siker elkerülhetetlen volt.

Ms. G. azt mondta, hisz bennem. Még soha senkitől nem hallottam e szavakat... de különösen tanártól nem."-Napló #23

Rombold le a kényelmi zónákat!

Az első iskolai napon diákjaim faji, bandatagsági, klikk szerinti, valamint ismerős arcok alapján nyugvó kényelmi zónákba tömörülve foglaltak helyet. Ezek a kényelmi zónák az önelkülönítésről szóltak. Felismertem, hogy ezeket a határvonalakat le kell rombolnom egy befogadóbb légkör megteremtése érdekében.

Az utcákon különböző zászlók alatt nyomulunk, fajtól, vagy származási helytől függően, a suliban pedig elkülönülünk azoktól, akik mások."-Napló #3

Hozz létre biztonságos környezetet!

Észrevettem, hogy sok diákom rendkívül nehéz, néha életveszélyes otthoni környezetből érkezik. Otthoni életük ellenséges kihatással van tanulási képességeikre. Amikor észrevettem, hogy az osztályterem tanulóim számára menedékhelyként szolgál, igyekeztem olyan támogató környezetet létrehozni, melyben valódi otthonosságban érezték magukat véleményeik és hitük kifejezésére.

Belépek a terembe, és mintha életem egyetlen gondja sem számítana többé. Itthon vagyok."

-Napló #24

Érvényesítsd meglévő tudásukat!

Amiben hiányuk volt diákjaimnak a „nyomtatott bölcsesség" területén, ki tudták pótolni az „utca bölcsességével". Fontosnak éreztem, hogy úgy kezeljem a Szabadságírókat, mintha az „Utca Doktora" címmel rendelkeznének, mivel saját javukra igen csak pallérozottak voltak. Hogy hasznot hajtson az ismeretanyag, amivel rendelkeztek, sikerült kapcsolatot létrehoznom meglévő tapasztalataik, és az iskolában megszerzendő új készségek között.

Csak ámulok, micsoda szakértelemmel rendelkeznek. Ha a popkultúrára terelődik a szó, sétáló enciklopédiákká változnak, akik szó szerint idézik kedvenc filmrészleteiket, felsorolják a legfrissebb rap-CD összes szövegét... azt hiszem, kulcsfontossággal bír, hogy meglévő tudásukra építsek."-Ms. Gruwell naplója #2

Motiváld diákjaid!

Egyszer egy diákom a következőt kérdezte: „Miért kell nekünk olyan tök idegen fehér fickók könyveit olvasnunk, akik már rég elpatkoltak?". Ez alapján megértettem, muszáj lesz olyan anyagokat találnom, amik munkájuk eredményességét növelik. Olyan írók műveit vezettem be, akik arra késztették diákjaimat, hogy beleéljék magukat az olvasott világba.

Ez a történet („Az utolsó pörgés") egy fordulópont. Még soha nem olvastam az iskolában olyasmit, ami ennyire kapcsolódott volna saját életem egyik történetéhez."-Napló #14

Bíztass együttműködésre!

Arra buzdítottam a Szabadságírókat, hogy együttműködő csoportokban dolgozzanak, mert így megtanulhatták értékelni osztálytársaik eltérő perspektíváit. Az együttműködésen alapuló munka egyúttal azt is megmutatta a Szabadságíróknak, hogy a csapatmunka jóval hatékonyabb tud lenni az egyéni munkánál.

Együtt tanulunk, együtt nevetünk, együtt sírunk és nem is szeretnénk másként tenni."-Napló #142

Taníts toleranciát!

A toleranciára és egymás elfogadására irányuló nevelés volt a kulcsösszetevője annak, ami olyan egyedülállóvá tette a Szabadságíró-élményt.

Azt hiszem, soha többé nem fogom magam kényelmetlenül érezni, ha olyan emberrel találkozok, aki nem az én fajtámból 35 való."-Napló #116

Tedd érdekessé a sokszínűséget!

Minél több diákom mondta el élettörténetét, a mindannyiuk belsejében lévő értékek annál nyilvánvalóbbá váltak az egész osztály számára. Célom volt, hogy felöleljük a sokszínűség minden síkját, legyen az gazdasági, etnikai, vallási, vagy iskolázottsági, és e változatosságban rejlő gazdagságban örömünket leljük.

A Szabadságírók eredeti szándéka az eszmék, hagyományok és a szellem sokszínűségének fennmaradása."-Napló #77

Alkoss közösséget!

A Szabadságírók bizalmas barátként kezelték egymást, már-már családként tekintettek egymásra. Versenyzés helyett inkább segítették egymást az iskolafalakon belül és kívül is. A közös célért folytatott közösségi munka tette lehetővé a változásokat.

Az írás által felfedezték és kialakították közös identitásukat, mely olyan közösségé formálta őket, ami összekötötte, nem pedig elválasztotta őket a világtól."-Epilógus, 276. oldal

Építs hidakat!

Annak érdekében, hogy diákjaim egész életükben képesek maradjanak tanulni, be kellett vonnom a tanulásba a mindennapi életet. Meg kellett tanulniuk, hogy a tanulás nem korlátozódik az osztályteremre, munkafüzetekre, vagy akár a dolgozatokra. Küldetésemmé tettem a külvilág azon részeinek bevonását az órai munkába, melyekkel sosem találkoztak volna.

Ms. Gruwell képtelen hétköznapi módon cselekedni. Mindenből fantasztikus tananyagot tud kreálni, még akkor is, ha a legkevésbé sem vagyunk suliközelben."-Napló #116

Helyezz kilátásba számonkérést!

Felfedeztem, hogy ha számonkérés terén nagy elvárásokat állítunk a diákok elé, az fokozza teljesítményüket a cél elérése érdekében. Célirányos feladataimat a Szabadságírókra szabva fejlesztettem ki, hogy lehetőségük legyen saját maguk, illetve társaik számonkérésére. Bevonva őket a tanítási folyamatba, a diákok felnőttek a feladathoz. Elvártam tőlük, hogy boldoguljanak feladataikkal, és ez sikerült is nekik.

(Ms. Gruwell) megmutatta nekem, hogy a kifogások nem vezetnek sikerre, hogy a szerencsétlenség nem egy állapot, amivel együtt kell élnünk, hanem egy akadály, amit át kell ugranunk."-Napló #157

Arasd le a babérokat!

Az én osztályomban a bukás nem volt alternatíva. Olyan érthető tananyag kidolgozásával, mely lekötötte, felvillanyozta és erősítette diákjaimat, segíteni tudtam nekik az életük és az iskola közti értékes kapcsolatteremtésben. Igényes gondolkodókká váltak, ami segítette őket a kötelező vizsgák sikeres teljesítésében, és magasabb képzettségre törekvésben.

A történészek szerint a történelem ismétli magát, de ami engem illet, én lezsíroztam magammal, hogy megtöröm ezt a körforgást, ugyanis leérettségizek, és főiskolára fogok menni, amire szüleimnek sosem volt lehetőségük."-Napló #105


35 angol eredetiben „my race" - azaz az én rasszomhoz tartozó (szerk.)