A prevenció

Az elmúlt évtizedben a prevenció értelmezésében, csoportosításában, és megvalósításában paradigmaváltás ment végbe. Ebből következően a drogprevenciót, mint speciális területre összpontosító tevékenységet isszükséges voltújraértelmezni. A szemléletváltást már a Nemzeti Drogstratégia alapján elkészített „Az iskolai drogstratégia kialakítása és módszertana" című tanulmányban is megjelenik, de ahogy az idő előrehaladtával újabb kutatások és tanulmányok láttak napvilágot, egy új szemlélet vált dominánssá az elmélettel és módszertannal foglalkozó szakemberek körében. Az iskolai drogstratégia a WHO elvárásait megfogalmazó Ottawai Charta egészségmegtartására vonatkozó előfeltételeit veszi alapul, melyek:

  • Az egészségfejlesztő politika építése.
  • A támogató emberi környezet létrehozása.
  • Személyes képességek és készségek kialakítása.
  • Ezek alapján az eredményes drogprevenciónak is három fő területet kell megcéloznia:
  • Politikai szinten meghatározni a fő célt, a stratégiai alapelveket, a végrehajtás színtereit, és forrásait. Ezt a szándékot és elvárást teljesíti a Nemzeti stratégia.
  • A végrehajtás színterei közül az iskola és kapcsolódási területeinek protektívvé, korrektívvé tétele jelenti az ajánlások szerinti megfelelést.
  • A tanulóknak az egészséges életmód kialakításához, fenntartásához szükséges képességfejlesztés és készségszintű viselkedéses jellemzők kialakítása jelenti magát a prevenciós folyamatot, az antihumánus szenvedélyektől mentes életet.