Prevenciós irányzatok
A nemzetközi vizsgálatok alapján a prevenció módszertanának áttekintése és hatékonyságának értékelése történik a Prevenciós irányzatok című fejezetben. A Stratégia a következő prevenciós irányzatokat sorolja fel:
Információ-közlés
Információ-közlés
- a drogokkal kapcsolatos ténybeli információközlés
- negatív hatás bemutatása: elrettentés, félelemkeltés
- információ átadója lehet előadó, pedagógus, vagy a média
- hatásvizsgálatok szerint nem hatékony ez a módszer
- a hatékonytalanság okai: veszély eltúlzása hiteltelenné teszi a közlőt, fiatalok kockázatkeresése
- egyes esetekben fokozhatja a drogok kipróbálására irányuló kíváncsiságot
- az információ hitelességét növelheti egy rendőr vagy volt drogos
- hangsúly nem a tudás növelésén, inkább a személyiség és a szociális készségek fejlesztése a fő
- érzelmi nevelés, döntéshozás, érdekérvényesítő képesség, kommunikáció fejlesztése
- fő színtere a csoport, módszere a csoportfoglalkozás
- a mérések szerint nem túl hatékony, és speciálisan képzett szakemberre van szükség hozzá
Társas hatás modell:
- az előző módszerek hiányosságai hívták életre
- kiindulási alapja, hogy a drogozás egy tanult viselkedésmód
- társas immunizáció: a fiatalokat drogellenes üzenetekkel való "beoltása"
- nemet mondás: elutasítás képességének fejlesztése
- viszonylag hatékony, de csak egy bizonyos ideig (néhány év)
Drog alternatívák:
- fiatalok pszichológiai szükségleteinek kielégítése a társadalom számára elfogadható módon
- természetes kockázatkeresés sporttal vagy közösségi tevékenységekkel
- a pszichológiai elmélyülésre alkalmas tevékenységek: a művészet, az értékteremtés
- a módszer csak akkor hatékony, ha egyénre szabott, ezért költséges lehet
Integrált megközelítés:
- az előző módszereket összehangoltan használja
- átfedést mutat az egészségfejlesztés komplex programjával
- ez a módszer a leghatékonyabb a szakirodalom szerint
A prevenciós programok hatékonysága nagyban függ az interaktivitástól. Megállapították, hogy egy program annál hatékonyabb, minél interaktívabb. Itt a diákok aktív részesei a programnak, a frontális munka helyett pedig a pedagógus bevonja a gyerekeket a gyakorlatokba, szerepjátékokba. Itt a pedagógus nem csak tanít, hanem nevel is és maga is szerep-modellé válik. Az interaktív foglakozások során kerül előtérbe a készségfejlesztés, a döntéshozás, problémamegoldás, a stressz-kezelés.