Az iskolai drogprevenció céljai

A Stratégia az iskolai drogprevenciót már a korszerű szemlélet szerint az egészségfejlesztés (healthpromotion) keretein belül képzeli el. Ebben az estben egy pozitív üzenetet közvetít a diákok felé, és indirekt módon tudatosítja a „Ne drogozz" üzenetet. Az illegitim drogok megközelítése nem elkülöníthető a legális drogoktól, illetve nem leválasztható az egészség általános és különösen nem az egészség mentális, és pszichés hangsúlyú fejlesztéséről. A következők módszereket szükséges alkalmazni egy sikeres és korszerű prevencióhoz:
  • „a legális és illegális drogok együttes kezelése
  • az egészségfejlesztés egész-szerű (holisztikus) modelljét alkalmazzák
  • a családokat és az elsődleges vonatkozási személyeket is képesek bevonni
  • hangsúlyozzák a készségfejlesztést, így a droghasználathoz vezető viselkedés befolyásolását célozzák meg (nem pusztán a tudást, és az attitűdöt)
  • foglalkoznak a kortárs (és média) hatásokkal, bevonják kortársakat
  • kurrikulumszerűen épülnek be a tananyagba
  • lehetőleg már alsó tagozatban, de legkésőbb felső tagozatban alkalmazható (bár a középiskolai kezdés is jobb, mint a semmi)
  • figyelembe veszi az iskola szervezeti világát és az iskolát körülvevő helyi közösség felépítését" (ISM, 2001. 66.)
A szerzők nem térnek ki részletesen a kurrikulum-szerű programok ismertetésére, csak megemlítik, hogy a prevenciónak az iskolai tananyagban és az osztályfőnöki órán is meg kell jelennie egészségfejlesztés és drogprevenció témakörében. Nem kurrikulum-szerű programokként az egészségnapot, drogellenes napot hozzák példának. Ezek a rendezvény jellegű programok a drogokról való kommunikációt segítik elő, mintsem a szűkebb értelemben vett prevenciót.Az egyéb prevenciós színterek közül a Stratégia megemlíti a média és az információs társadalom szerepét. A média a probléma iránti fogékonyságot növelheti, a jól kommunikációs stratégia kialakítása, egy speciális téma körüljárása, jól körülhatárolt célcsoport esetén kifejthet prevenciós hatást. A hatékony program több forrásból és több csatornán éri el célcsoportját, és nem az elrettentést célozza meg, hanem a droghasználat alternatíváit mutatja be, utalva segítségkérés lehetőségeire. A rosszul előkészített, kampány-jellegű tevékenységek ellentétes hatást is kifejthetnek, felkelthetik a drogok iránti kíváncsiságot. Ezek a médiaprogram legtöbbször költségesek, és ha nem elégé intenzívek, vagy hosszúak, akkor csak rövid távon lehet hatásuk.