Eredményesség
Az eredményesség
széles körben használt fogalom, amely
mögött a közoktatásban nincs megfelelő szakmai konszenzus. A
fogalommal összefüggésben alapvető kérdés, hogy mit és milyen
eszközökkel mérünk, valamint hogy mire használjuk fel az
eredményeket. A nemzetközi gyakorlat szerint az
eredményességvizsgálat olyan kimeneteteket mér, amely a tanulói
teljesítmény mérésén alapszik. Itt az a legfontosabb, hogy
rögzítik a kiinduló állapotot, és a lezajlott fejlődést
helyezik a középpontba. Vagyis az eredményességben fontos
szerepet játszik a hozzáadott érték mutatója. Csakis erre
épülően alakulhat ki olyan értékelési rendszer, amely korrigáló
funkciójú visszacsatolást jelent a tanuló és a tanár számára
egyaránt. Ez természetesen feltételezi a tanulói előrehaladást
szakszerűen tervező, nyomonkövető és értékelő rendszer
meglétét. A hazai gyakorlatban egyéni fejlesztési terv és napló
néven sokféle rendszer található e céllal.