Eredményesség

Az eredményesség széles körben használt fogalom, amely mögött a közoktatásban nincs megfelelő szakmai konszenzus. A fogalommal összefüggésben alapvető kérdés, hogy mit és milyen eszközökkel mérünk, valamint hogy mire használjuk fel az eredményeket. A nemzetközi gyakorlat szerint az eredményességvizsgálat olyan kimeneteteket mér, amely a tanulói teljesítmény mérésén alapszik. Itt az a legfontosabb, hogy rögzítik a kiinduló állapotot, és a lezajlott fejlődést helyezik a középpontba. Vagyis az eredményességben fontos szerepet játszik a hozzáadott érték mutatója. Csakis erre épülően alakulhat ki olyan értékelési rendszer, amely korrigáló funkciójú visszacsatolást jelent a tanuló és a tanár számára egyaránt. Ez természetesen feltételezi a tanulói előrehaladást szakszerűen tervező, nyomonkövető és értékelő rendszer meglétét. A hazai gyakorlatban egyéni fejlesztési terv és napló néven sokféle rendszer található e céllal.