Méltányosság

A méltányosság azt jelzi, hogy az intézményre jellemző hatékonyság és eredményesség valamennyi tanuló esetén és folyamatosan jellemző. Ha a hatékonyság azt jelenti, hogy az intézmény elsősorban csak a magasabb társadalmi pozíciójú családok értékeire épít, és figyelmen kívül hagyja az eltérő kultúrájú családok elsődleges szocializációs terének kulturális sajátosságait, akkor jelentős forrásokat veszít. Amennyiben az iskola tanulóinak egy része különböző versenyeken akár országos szintre is eljut, de a diákok többsége nem érzi magát sikeresnek, munkáját eredményesnek, akkor ezen a területen sem működik a méltányosság. A méltányosság elérésének gyakorlati eszköze az inkluzív szemléleten alapul, ahol a diákot és családot az intézmény egyediségében ismeri meg (társadalmi helyzetének, kulturális hovatartozásának és személyes adottságainak komplexitásában), és ehhez igazítva alakítja a hatékony erőforrás-kihasználást, célozza a kimutatható eredményeket, és biztosítja mindezt valamennyi diákja számára. Ezt támasztja alá a néhány éve napvilágot látott McKinsey-jelentés, mely kutatói eszközök segítségével írta le, hogy a PISA vizsgálatokon folyamatosan sikeresen szereplő országok oktatási rendszerében mik a hasonlóságok, melyek az eredményességet garantálják. A két legfontosabb közös jellemző közül az egyik, hogy az oktatási szolgáltatásokhoz mindenki képes valóban hozzáférni. Vagyis „a kiváló teljesítményhez minden gyerek sikere szükséges”. (McKinsey 2007) A diák sikerességéhez pedig szükséges a jól kiválasztott, jól felkészített és szakmailag folyamatosan támogatott pedagógus – állapítja meg a jelentés. Az így jellemzett pedagógus az inkluzív iskola működésének és a minőségi oktatási környezet létrehozásának is kulcsszereplője.