Hatékonyság

A hatékonyság fogalmát azon közgazdasági értelemben használjuk, hogy az adott intézmény a rendelkezésre álló erőforrásokból mennyit képes felhasználni, kiaknázni. A hatékonyság megállapítása során annak vizsgálata is szükséges, hogy az oktatási rendszer milyen ráfordításokkal éri el a kimenetet (output). Mérőeszközei lehetnek például a tanulóra jutó pedagógusszám vagy a tanulókra szánt idő (közvetlen tanításra szánt idő). A hatékonyság fogalmának vizsgálata során további fontos kérdés, hogy valamennyi erőforrás (eszköz, pénz, humán) a lehető legnagyobb mértékben kerül-e kiaknázásra. A pénz és eszközfelhasználás vizsgálata egyszerűbbnek tűnik: például annak megfigyelése, hogy az intézmény korszerű számítógépparkja vagy tornaterme milyen kihasználtságú, vagy a szűkös közoktatási források felhasználása mennyiben van összhangban az intézményi igényekkel. A humán-erőforrások kiaknázása során az intézményben és környezetében található valamennyi erőforrást számba kell venni: pedagógusok és intézményi dolgozók, tanulók, szülők és családok erőforrásait. Az intézményt működtetők (intézményi dolgozók) esetén a humánerőforrás kihasználtsága olyan szempontok mentén figyelhető meg, mint a képesítések és betöltött munkakör, a motivációk és rábízott feladat, vagy az intézményben adott lehetőségek összefüggése az ott dolgozók elképzeléseivel, lehetőségeivel. Példaként állhatnak azok az intézmények, ahol a szeretett konyhás néni délutáni beszélgetéseken lát el nevelési feladatokat, vagy ahol a csodált karbantartó bevonja a diákokat az iskola renoválásába és ezzel szakmai ismereteket oktat, vagy a kedvenc tanár saját hobbiját osztja meg érdeklődő diákjaival, iskolán kívüli tudást közvetítve. Az intézménybe járó tanulók esetén a humánerőforrás kihasználtsága annál nagyobb, minél inkább jellemzi az intézmény pedagógiai kultúráját a tanuló egyéni képességeire, tudására épülő tudásszerzési, tanulásszervezési folyamat, vagyis inkluzív a rendszer. Ha a tanuló – a differenciált tanulásszervezési eljárásoknak köszönhetően - onnan indul el a saját tudásszerzési folyamatában, ahol éppen tart, akkor minden eddig felhalmozott erőforrását (tudását) kamatoztatni tudja. Vagyis mindegy, hogy miféle diákok tanulnak együtt, az inkluzív pedagógia érvényesülése során senki nem érzi, hogy már az első pillanatban elvesztette a tanulás fonalát, és azt sem, hogy mindezt már sokszor hallotta – kár is figyelni. A tanulók családjainak humánerőforrása akkor érvényesül, ha az intézmény megismeri a családok erőforrásainak milyenségét, és erre építve alakítja ki a tudásszerzési folyamatot. A pedagógusnak terveznie szükséges a családban végzett munkát is annak figyelembe vételével, hogy milyen családi segítséggel rendelkező diáknak adja ki a feladatot.