Az elvárások világosak és következetesek legyenek

Kedvesen követelőként olyan osztálylégkört kell teremteni, mely makacs beállítottságú, badarságoktól mentes, jól megszerkesztett és fegyelmezett. (Irvine & Fraser, 1998, 56. old.). A hatékony tanárokról szóló tanulmányunkban azt láttuk, hogy a tanárok két fő stratégiát alkalmaznak arra, hogy diákjaik hozzáállása magas szintű legyen. Először is a tanárok tisztelettel, de igen kitartóan ismételgették kéréseiket, emlékeztetve a tanulókat az eredeti elvárásokra. Ha a diákok engedetlenek maradtak, a tanárok minden problémázás nélkül kiosztották a büntetéseket. Megállapítottuk tehát, hogy:

a tanár ellentmondást nem tűrő kommunikációs stílusa, kombinálva a diákok sikerre vezetésre való állhatatos ragaszkodás stratégiájával, olyan légkört hoz létre, melyben a tanárt komolyan veszik. Mindeközben a tanárok kedvesek, sőt gyakran viccesek voltak, de kétség nem fért hozzá, hogy amit mondtak, úgy is gondolták. (Bondy és mások, 344. old.)

Charney (2002) különböző utakat fejt ki, hogyan lehet világossá tenni az elvárásokat a diákok felé: Egyszerű és rövid követeléseket támassz, szavaid méltóságát tettekkel erősítsd meg, csak kétszer emlékeztesd a diákokat (harmadikra „viszlát, kispajtás"), mondd el nekik, mik azok a dolgok, amik nálad „eladhatatlanok", használj együttműködésre buzdító szavakat.

Noha a kedvesen követelő beszéde mindig határozott, a hangszínnek tárgyilagosnak kell maradnia, nem válhat fenyegetővé, megalázóvá, vagy erőfitogtatóvá. A diákok ezt a tárgyilagosságot a tanár elkötelezettségeként érzékelik. Sok tanár hiszi azt, hogy ha folyton „még egy utolsó esélyt" ad a gyermeknek, ezzel fejezi ki törődését. Sajnos ez a magatartás sok esetben éppen arról győzi meg a diákokat, hogy nem gondolja komolyan a tanár, amit mond, ez a gyakorlat értelmezhető úgy is, hogy ők sem igazán fontosak neki.

Habár a tanároknak a teremben kevés olyan dologra van befolyásuk, ami diákjaik odaszántságát érinti, vannak eszközeik egy támogató légkör megteremtésére, ami mélyszegény környezetű diákoknál erősen előmozdítja az eltökéltséget. Ezt teszi a kedvesen követelő tanár, mikor szokatlanul pozitív figyelemmel közelít, mikor jól megismeri diákjait és azok kultúráját, mikor kitart amellett, hogy diákjai magas szinten teljesítsenek. Diákok arról számoltak be a kutatóknak, hogy ők olyan tanárokat szeretnének, akik kifejezik feléjük, hogy ők „érdemesek a buzdításra, fegyelmezésre, tanulásra és tiszteletre" (Wilson & Corbett, 2001, 88. old.). Ez tesz egy tanárt kedvesen követelővé.